تبریز/

بزرگترين مسجد صخره اي كشور در زمره آثار ثبتي قرار گرفت

رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي از ثبت ملي مسجد صخره اي روستاي عنصرود خبر داد و گفت: مسجد عنصرود بزرگترين مسجد صخره اي كشور است كه در روستاي پلكاني عنصرود شهرستان اسكو واقع شده است.

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، تراب محمدي افزود: روستاي پلكاني عنصرود با داشتن مسجدي با مساحت570 متر مربع و فضايي بزرگتر از مسجد روستاي كندوان، صاحب بزرگترين مسجدصخره اي كشور است.

وي قدمت اين بنا را بر اساس گفته هاي اهالي روستا به اوايل دوره قاجارمنسوب دانست و گفت: اما با وجود نشانه هايي همچون محرابي منسوب به دوره ايلخاني و كنده كاري ها و معماري خاص به كار رفته در بنا، طولاني بودن قدمت این بنا حتي تا بيش از 1500 سال بعيد به نظر نمي رسد.

محمدي با بيان اينكه ورودي به گونه اي تعبيه شده كه كاربري ابتدايي مسجد در آن بعيد به نظر مي رسد، تشريح كرد: طبق گمانه زني ها و شواهد به نظر مي رسد مسجد صخره اي عنصرود پيش از اين، مكاني مقدس و جايي شبيه نيايشگاه بوده كه پس از اسلام به عنوان مسجد مورد استفاده قرار گرفته است.

رئيس شوراي ثبت آثار تاريخي و فرهنگي استان با اشاره به ويژگي هاي اين مسجد خاطرنشان كرد:كراني بودن بنا موجب شده است مسجد با كمترين امكانات گرمايشي و سرمايشي برودت هوا را تغيير داده و در زمستانها گرم و در تابستانها هوايي خنك داشته باشد.

محمدي يادآور شد: مسجد داراي دو ورودي جداگانه براي خانم ها و آقايان و نيز مكان هايي براي قرار دادن جانماز و مهر و چادر شب بانوان است.

وي با تاكيد بر نقش ويژه اين مسجد در ميان مردم روستا اظهار داشت: مردم عنصرود بسياري از رسوم وآيين هاي بومي و مذهبي خود را در اين مسجد به جا مي آورند، كه يكي از شاخص ترين آنها تجمع مردم در اولين روز زمستان در آنجا و شروع ختم قرآن است به طوري كه آخرين سوره هاي كلام الله را در لحظات تحويل سال نو در اين مسجد قرائت مي كنند.

محمدي تصريح كرد: اين مسجد در بين اهالي بسيار مورد احترام بوده و تمام مراسم مذهبي بدون اينكه دعوتي صورت بگيرد و با استقبال بسيار از سوي مردم در آن برگزار مي شود.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان با اشاره به مرمت هاي مورد نياز اين مسجد، گفت: خوشبختانه اين بنا در وضعيت پايداري به سر برده و با توجه به صخره اي بودن، نياز به مرمت هايي نظير تزئينات ندارد.

محمدي تشريح كرد: در معماري صخره اي، اصلي ترين مرمت عمليات استحكام بخشي است كه با توجه به اينكه عوامل تخريبي نظير رطوبت، فرسايش و نازك شدن تدريجي ديواره ها در دوره هاي اخير روي بنا تاثيرگذار نبوده، مسجد عنصرود نياز به مرمت چنداني ندارد.

وي خاطرنشان كرد: برخي از اماكن عمومي روستاي عنصرود به دليل آب و هواي سرد منطقه و پله اي بودن به صورت صخره اي ساخته شده اند، كه علاوه بر مسجد، حمام روستا نيز از چنين معماري و ظاهري برخوردار است.

محمدي تصريح كرد: ثبت ملي مسجد صخره اي روستاي عنصرود علاوه بر حفظ و نگهداري اين اثر منحصر بفرد، منجر به معرفي و جذب بيش از پيش گردشگران به اين روستاي زيبا و ويژه خواهد شد.

لازم به ذكر است، مسجد صخره اي روستاي عنصرود يكي از 15 اثر آذربايجان شرقي است كه در پنجمين همايش ملي شوراي سياست گذاري ثبت ميراث فرهنگي در استان البرز در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيد./س

 

برچسب ها: بزرگترین ، مسجد ، صخره ای
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.