مدير تشکل‌هاي اسلامي دانشگاه آزاد در گفتگوي تفضيلي با باشگاه خبرنگاران:

افزايش 500 برابري بودجه تشكل‌هاي دانشجويي دانشگاه آزاد/ اساتيد سکولار را از اين دانشگاه ريشه‌کن مي‌کنيم

مدير تشکل‌هاي اسلامي سياسي دانشگاه آزاد با بيان اينکه برنامه‌ منسجمي براي حذف اساتيد سکولار و ليبرال از دانشگاه آزاد داريم،‌ گفت: در اين قضيه با کسي تعارف نداريم و با حضور نيروهاي تحصيل کرده، متعهد، متخصص و ولايت‌مدار ديگر جايي براي اساتيد سکولار نخواهد ماند؛ ميزان يارانه‌اي که بعد از تغيير مديريت دانشگاه آزاد به تشکل‌هاي دانشجويي تعلق گرفته 500 برابر شده که اين در مقايسه با دوره قبل قابل قياس نيست.

مجتبي اکبري فارغ‌التحصيل رشته مهندسي متالوژي از دانشگاه آزاد اسلامي کرج است که در زمان عبدالله جاسبي از فعالان جنبش دانشجويي و منتقدان سرسخت سياست‌هاي دانشگاه آزاد بود؛ وي هم اکنون در سمت مديريت تشکل‌هاي اسلامي‌سياسي اين دانشگاه مشغول به فعاليت است.

متن زير حاصل گفتگوي تفصيلي خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران با وي درباره رويکرد جديد دانشگاه آزاد بعد از تغيير مديريت است.

توضيح دهيد که در حال حاضر چند تشکل دانشجويي به طور رسمي در دانشگاه آزاد فعاليت دارند؟


با عرض تبريک به مناسبت بازگشايي دانشگاه‌ها و فرارسيدن هفته دفاع مقدس؛ در حال حاضر حدود 270 تشکل دانشجويي، 140 تشکل اساتيد در دانشگاه آزاد فعاليت‌ مي‌کنند که به طور کلي104 هزار نفر در تشکل دانشجويي در حال فعاليت هستند، همچنين تعداد 170 نشريه دانشجويي و مجموع 400 نشريه و هيئت مذهبي در اين دانشگاه مي‌رسد.

وضعيت تشکل‌هاي دانشجويي در زمان مديريت قبلي دانشگاه به چه صورت بود؟

من به عنوان کسي که در زمان جاسبي به عنوان يک فعال دانشجويي و منتقد سياست‌هاي دانشگاه آزاد مشغول به تحصيل بودم عرض مي‌کنم که تشکل‌هاي اسلامي سياسي در زمان عبدالله جاسبي تنها نقش يک سرباز را براي رئيس ايفا مي‌کردند به طوري که بايد از نظرات شخص رئيس دانشگاه اطاعت مي‌کردند،حال خواه مواضع رئيس دانشگاه در جهت تحقق اهداف نظام يا خلاف آن بود که در اکثر مواقع نيز اين مواضع در جهت منافع گروهي خاص و خلاف مواضع نظام بود.

به طور کل بايد بگويم تشکل‌هاي سياسي در زمان جاسبي به پياده نظام جريان فکري مديريت سابق دانشگاه آزاد اسلامي تبديل شده بودند که همين امر نيز باعث تغييرات در دانشگاه آزاد شد که از نتايج مطالبات دانشجويي و تلاش‌هاي آنان براي تحقق تغييرات بود، اما هم اکنون تشکل‌هاي دانشجويي نه به مفهوم سرباز، بلکه به عنوان يک همکار در کنار رئيس دانشگاه آزاد حضور دارند.

تغيير در وضعيت تشکل‌هاي دانشجويي به چه نحوي بوده است؟

تشکل‌هاي سياسي اسلامي دانشگاه آزاد پس از تغيير مديريت حيات دوباره يافتند و اکنون خود را به عنوان مطالبه‌گران اصلي مصالح نظام مي‌دانند که در يک نتيجه‌گيري کلي پيگيري مطالبات رهبري در جنبش دانشجويي دانشگاه آزاد که حدود 53 درصد از جمعيت کل دانشجويي کشور را تشکيل مي‌دهد به طور خودکار صورت گرفته است.

تحولاتي که از زمان رياست فرهاد دانشجو در دانشگاه آزاد رخ داده چيست؟

فضاي فرهنگي و سياسي دانشگاه آزاد بعد از تغيير مديريت تحول اساسي يافته است براي مثال دانشگاه آزاد اسلامي شهرري متولي حقوق شيعيان عربستان، دانشگاه تهران جنوب براي پيگيري وضعيت مسلمانان ميانمار و مسئله بحرين، دانشگاه آزاد قزوين مرکز تشکيل اتحاديه دانشجويان جهان اسلام، دانشگاه تهران مرکز دبيرخانه دانشجويان براي پيگيري مطالبات رهبري معرفي شده‌اند و کار را جلو مي‌برند که اين نشانگر آن است که تحول اساسي در تشکل‌هاي دانشجويي دانشگاه آزاد رخ داده است.

هر چند ذكر اين نكته ضروري است كه عمر جنبش دانشجويي در دانشگاه آزاد اسلامي فقط 200 روز است و با تمام احترامي که براي فعالان دانشجويي که در زمان گذشته در دانشگاه آزاد اسلامي فعاليت مي‌کردند قائل هستم، بايد بگويم کارنامه تشکل‌هاي سياسي اسلامي دانشگاه آزاد اسلامي در اين 200 روز متفاوت از گذشته است و مي‌توان گفت که جنبش دانشجويي در دانشگاه آزاد حيات دوباره يافته است.

حمايت هاي مالي از تشکل‌هاي دانشگاه آزاد نسبت به قبل چگونه است؟

ميزان يارانه‌اي که بعد از تغيير مديريت دانشگاه آزاد به تشکل‌هاي دانشجويي تعلق گرفته 500 برابر شده است که اين در مقايسه با دوره قبل قابل قياس نيست و بايد بگويم که اين بودجه در زمان جاسبي تنها به تشکل‌هاي همگام با سياست‌هايي دانشگاه آزاد تعلق مي‌گرفت و اين امر بيشتر سليقه‌اي بود، اما در دوره کنوني حمايت مالي ما برنامه‌محور است که بر مبناي ميزان فعاليت تشکل، تعداد اعضاي تشکل‌ها، حمايت مالي مي‌شوند كه در مديريت جديد فضا براي فعاليت تشکل‌ها افزايش يافته‌است.

ما براي حمايت از تشکل‌هاي دانشجويي نگاه بي‌طرفانه‌اي داريم و استقلال را در چارچوب آرمان‌هاي نظام به آن‌ها داده‌ايم و نسبت به همه دانشجويان عادلانه رفتار کرده‌ايم.

به نظر شما چرا تشکل‌هاي دانشجويي دانشگاه‌آزاد نسبت به تشکل‌هاي دانشگاه‌هاي دولتي کمرنگ هستند اين امر را چگونه توجيه مي‌کنيد؟

علت کم رنگ بودن تشکل‌هاي دانشجويي تا حدي به کوتاه بودن مدت فعاليت تشکل‌هاي دانشجويي بر مي‌گردد. چرا که قبل از اين تشکل‌هاي دانشجويي دانشگاه آزاد اسير خط‌دهي‌هاي جريان‌هاي خاص بودند و توقع ما از رسانه‌‌ها اين است که عملکرد تشکل‌هاي دانشگاه آزاد قبل از تغيير مديريت و بعد از آن را مورد بررسي قرار دهند و نسبت به آن قضاوت کنند.

دانشگاه اسلامي از نگاه شما چه دانشگاهي است؟

به نظر من براي ايجاد يک دانشگاه اسلامي پارامترهاي زيادي بايد ايجاد شود که يکي از آن پارامترها مديريت است که بايد عملکرد و نگاهش با معيارهاي اسلامي تطابق داشته باشد، در اين صورت است که مي‌توان توقع داشت که يک دانشگاه با ارزش‌هاي اسلامي شکل گيرد. البته وجود تشکل‌هاي سياسي در بدنه دانشجويي نيز به احياي ارزش‌هاي اسلامي در دانشگاه‌ها کمک به سزايي مي‌کند.

عبدالله جاسبي قصد دارد خاطرات دانشگاه آزاد را بنويسد، اين مسئله را چگونه ارزيابي مي‌کنيد؟

به نظر من تاريخ دانشگاه آزاد اسلامي را دانشجويان و اساتيد آن بايد بنويسند؛ چرا که در علم تاريخ نگاري مرسوم است فردي تاريخ را مي‌نويسد که نسبت به حوادث بي‌طرف باشد و واقعيت‌هاي تاريخي را آن طور که بوده و بدون جانب‌داري ذکر کند، بنابراين پيشنهاد ما اين است که دکتر جاسبي به جاي خاطرات دانشگاه آزاد به نگارش خاطرات خود دست بزند و در همين جا بايد بگويم که ما به عنوان کساني که در زمان مديريت وي در دانشگاه آزاد بوده‌ايم کتاب وي را بعد از انتشار خط به خط خواهيم خواند و هر جا توضيحي لازم باشد به عنوان شاهدان عيني، واقعيت‌ها را به مردم خواهيم گفت و اجازه تحريف واقعيت‌ دانشگاه آزاد را به کسي نمي‌دهيم.

با توجه به نزديک شدن انتخابات چه تمهيداتي براي جلوگيري از سياست‌زدگي فضاي دانشگاه داريد؟

استقلال جنبش‌هاي دانشجويي براي فعاليت براي ما حرف اول را مي‌زند و لذا در اين راستا از کانديداهاي مورد تاييد شوراي نگهبان دعوت مي‌کنيم که براي تشريح برنامه‌ها به دانشگاه آزاد بيايند و برنامه‌هايشان را براي دانشجويان بازگو کنند و ما نيز در تلاش هستيم تا شرايط و بسترهاي قانوني براي حضور اين افراد در دانشگاه را فراهم کنيم.

البته اين را هم بگويم که از نظر ما فردي که کانديداي رياست جمهوري مي‌شود بايد ابتدا در خط انقلاب، گفتمان ولايت باشد و افرادي نيز که در کنار ايشان و در تيم کاريش مشغول به فعاليت مي‌شوند نيز بايد به گفتمان انقلاب وفادار و کارنامه بدون خطا داشته باشند

تاکنون چه اقداماتي را براي بالا بردن قدرت تحليل و تبين سياسي دانشجويان انجام داده‌ايد؟

به تشکل‌هاي دانشجويي اعلام کرده‌ايم که فرمايش‌هاي مقام معظم رهبري را در دستور کار خود داشته باشند. چرا که فرمايشات ايشان مي‌تواند درهمه زمينه‌ها راهگشا باشند ما به استقلال تشکل‌هاي دانشجويي اهميت بسياري مي‌دهيم و وظيفه خود را فقط حمايت، هدايت و نظارت بر فعاليت‌هاي دانشجويي مي‌دانيم که مفهوم هدايت آشنايي دانشجويان با قوانين و مقررات موضوعه تشکل‌هاي اسلامي سياسي است.

تشکل‌هاي دانشگاه آزاد براي پيگيري مطالبات رهبري تاکنون چه فعاليت‌هايي انجام داده‌اند؟

اعتقاد ما بر اين است که دانشگاه آزاد اسلامي به خط انقلاب بازگشته است و منويات رهبري را سرلوحه کار خود قرار داده، اما با توجه به اينکه زمان زيادي از فعاليت ما نمي‌گذرد، در تلاشيم تا اين امر را افزايش دهيم.

چند نمونه از پيگيري‌هاي خود را در زمينه مطالبات رهبري برايمان بيان کنيد؟

در تحقق مطالبات رهبري و شعار سال ستاد حمايت از توليد و سرمايه ايراني در استان تهران شکل گرفته است که به دليل آن که بستر و زير ساخت‌هاي کلي در تهران است، کار را از اينجا شروع کرده‌ايم و بايد بگوييم که اين ستاد با نيروي دانشجويي به فعاليت خود ادامه مي‌دهد و از سويي در زمينه بحث اقتصاد مقاومتي مجموعه دانشگاه‌هاي استان لرستان در اين زمينه پيش قدم شده‌اند که اين نيز از مطالبات رهبري از دانشجويان بود و در زمينه‌هاي بحث جنگ نرم و وحدت حوزه و دانشگاه نيز فعاليت‌هاي خوبي انجام شده است که به موقع رسانه‌اي خواهد شد.

مديريت فرهاد دانشجو را چگونه ارزيابي مي کنيد؟

بايد بگويم امروز فرهاد دانشجو محبوب‌ترين فرد در بين کارمندان، دانشجويان و اساتيد دانشگاه آزاد است، وي کسي است که خود در سمت استادي بيشتر از هر کسي به امور دانشجويي و به عنوان يک مدير به زندگي کارمندان و دانشجويان خود نظارت دارد و به عنوان يک فعال دانشجويي ايثارگر نگاه حمايتي به دانشگاه دارد.

برنامه دانشگاه آزاد براي حذف اساتيد سکولار و ليبرال چيست؟

بايد بگويم برنامه‌ريزي منسجمي براي حذف اساتيد سکولار و ليبرالي که در دانشگاه آزاد فعال بودند داريم که ان شالله به فضل خداوند و با حضور نيروهاي تحصيل کرده، مومن، متعهد، متخصص و ولايت‌مدار ديگر جايي براي اساتيد سکولار نخواهد ماند و در اين قضيه با کسي تعارف نداريم و بايد بگويم در اين جا از همه نيروهاي انقلابي در جهت اداره و تدريس دعوت مي‌کنيم که آمادگي خود را براي حضور در دانشگاه آزاد اعلام کرده و اميدواريم با حمايت دوستان رد پاي اساتيد سکولار و ليبرال را ريشه‌کن کنيم.

در پايان واكنش شما نسبت به اقدام اخير آمريكايي‌ها در توهين به ساحت مقدس پيامبر(ص) چيست ؟

آمريکا مرکز توليد اهانت به مسلمانان است، الحمدلله با فرمايشات مقام معظم رهبري بحث بيداري اسلامي که در جهان حاکم شده است زمينه نابودي صهيونيست ها را به وجود آورده و آنان نيز متوجه شده‌اند که نمي‌توانند با اختلاف انداختن بين شيعه و سني سياست‌هاي خود را در منطقه اجرا کنند، از سويي در رابطه با اقدام اخير آمريکايي‌ها در توهين به مقدسات مسلمانان و اهانت به ساحت مقدس پيامبر در کاريکاتور نشريه فرانسوي بايد گفت که چگونه است که شما عکس برهنه پرنس فرانسوي را توقيف مي‌کنيد اما در مقابل نشرياتي که به پيامبر توهين مي‌کنند سکوت مي‌کنيد و اين امر را نشانه آزادي بيان مي‌دانيد، اما کشورهايي مانند فرانسه که سياست‌هايي توهين آميز به مقدسات را در پيش گرفته‌اند بدانند که به زودي در برابر مسلمانان به زانو درخواهند آمد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: اکبری ، دانشجو ، جاسبی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار