رييس انجمن تغذيه ايران اعلام كرد:

3 رشته جديد در حوزه تغذيه در كشور ايجاد مي‌شود

رييس انجمن تغذيه ايران از تصويب ايجاد سه رشته جديد در حوزه علوم تغديه توسط وزارت بهداشت و ارايه 11 خدمت استاندارد شده تغذيه‌اي با تعرفه‌هاي جديد خبر داد.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي سازمان نظام پزشكي،‌ دكتر حاجي فرجي با اشاره به برخي فعالیت‌های تخصصی انجمن تغذیه ایران گفت: اين انجمن با همكاري متخصصان رشته‌هاي مختلف علوم تغذيه، سازمان جهاني بهداشت (WHO) و تعدادي از صاحب‌نظران رشته تغذيه در خارج از كشور از سال 84 تاكنون اقدام به طراحي رشته‌هاي جديد و نوين در علم تغذيه و تدوين محتواي آموزشي آنان نموده است و در نهايت 7 رشته تحصيلي جديد در مقاطع تكميلي را استخراج و به وزارت بهداشت پيشنهاد داده است.

رييس دانشكده تغذيه و صنايع غذايي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي ادامه داد: از بين رشته‌هاي پيشنهاد شده، خوشبختانه با ايجاد سه رشته توسط شوراي عالي گسترش وزارت بهداشت موافقت شده و قرار است بهمن ماه امسال دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي اولين دوره از دانشجويان رشته‌هاي جديد را در مقاطع تكميلي پذيرش نمايد كه جزييات آن بزودي منتشر خواهد شد.

وي افزود: رشته‌هايي مانند اپيدميولوژي تغذيه، تغذيه باليني و رژيم درماني و تغذيه سلولي و مولكولي نيز از جمله رشته‌هاي پيشنهادي براي ايجاد در مقاطع تكميلي هستند كه در حال بررسي توسط وزارت بهداشت مي‌باشند.

رييس انستيتو ملي تحقيقات صنايع غذايي كشور، مديريت تغذيه باليني بيماران بيمارستاني از طريق ارايه مشاوره تغذيه‌اي به بيماران و متخصصان معالج آنان، ارايه دستورالعمل‌هاي تغذيه‌اي براي بيماران بخش آي‌سي‌يو (ICU) را از ديگر اقدامات مهم انجمن تغذيه ايران عنوان كرد.

وي خاطرنشان كرد: انجمن تغذيه ايران بصورت فعال در استانداردسازي خدمات متخصصان تغذيه با وزارت بهداشت همكاري نموده و حدود 11 خدمت تغذيه‌اي استاندارد شده را جهت تصويب به وزارت بهداشت پيشنهاد كرده است كه با موافقت وزارت بهداشت و پس از تعيين تعرفه مشخص به كليه گروه‌هاي مرتبط اعلام خواهد شد.

رييس انجمن تغذيه ايران، در بخش ديگري از اين گفتگو، به برخي مشكلات پيش روي فعالان حوزه تغديه كشور اشاره و عنوان كرد: يكي از مهم‌ترين مشكلات متخصصان تغذيه، عدم تناسب تعرفه با خدمات ارايه شده توسط آن مي‌باشد كه اين معضل ناشي از فقدان شناخت كافي از اهيمت اين خدمات است. به عنوان مثال تعرفه در نظر گرفته شده جهت مشاوره يك متخصص تغذيه معادل ويزيت يك پزشك عمومي است كه نه تنها تناسبي با كيفيت و طول مدت زماني خدمت ارايه شده ندارد بلكه در بسياري موارد هزينه‌هاي جاري دفتر كار متخصص تغذيه را نيز پوشش نمي‌دهد در حاليكه خدمات مشاوره‌اي اين متخصصان بايد با خدمات مشاوره‌اي روانشناسان مقايسه و معادل شود بنابراين انجمن تغذيه ايران، همواره از مسؤولان تعرفه‌گذاري خدمات حوزه سلامت خواسته كه در تعرفه خدمات تغذيه‌اي بازنگري جدي صورت گيرد.

وي افزود: از سوي ديگر متأسفانه گاهي شاهد تداخل حوزه‌هاي تخصصي برخي از رشته‌هاي پزشكي با حوزه تغذيه هستيم بطوري كه برخي از همكاران پزشك به ويژه پزشكان عمومي با وجود اينكه حق درج عنوان تغذيه در تابلوي مطب را بدون گذراندن دوره‌هاي دانشگاهي مربوطه ندارند، در مطب‌ها مشاوره‌هاي تغذيه‌اي ارايه مي دهند و نظام ارجاع بيماران به متخصصان مربوطه را رعايت نمي‌كنند.

دكتر حاجي فرجي گفت: ورود برخي افراد فاقد صلاحيت و سودجو در حوزه مشاوره تغذيه كه بصورت سنتي در جامعه وجود دارد نيز علاوه بر تهديد امينت غذايي افراد جامعه، عرصه فعاليت و اشتغال مناسب براي فارغ‌التحصيلان رشته‌هاي تغذيه را در كشور مختل نموده است.

رييس انجمن تغذيه ايران، در خصوص نقش كارشناسان تغذيه در طرح پزشك خانواده عنوان كرد: خوشبختانه بدليل رويكرد پيشگيرانه و سلامت محور طرح پزشك خانواده و نظام ارجاع، حضور يك كارشناس تغذيه در تيم پزشك خانواده پيش‌بيني شده است كه علاوه بر اينكه بهبود شاخص‌هاي تغذيه‌اي و كاهش سوءتغذيه را در جامعه به دنبال خواهد داشت باعث اشتغالزايي مناسب براي فارغ‌التحصيلان و كارشناسان علوم تغذيه خواهد شد.

وي در پايان اعلام كرد: اين انجمن تاكنون توانسته 11 كنگره علمي سراسري را هر دو سال يكبار در كشور برگزار نمايد. دوازدهمين كنگره اين انجمن نيز آبانماه امسال براي اولين بار بصورت بين‌المللي در شهر اصفهان برگزار خواهد شد كه علاقمندان مي‌توانند جهت كسب اطلاعات بيشتر در اين خصوص به پايگاه اينترنتي  www.ata-nut.comمراجعه نمايند./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار