در افتتاحیه جشنواره نانو عنوان شد:

42 درصد ثبت اختراعات کشور در حوزه نانواست

صبح امروز 13 مهرماه پنجمین جشنواره فناوری نانو با حضور معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزیر صنعت، معدن و تجارت و جمعی از مسئولان شروع به کار کرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه دانش هاي روز باشگاه خبرنگاران حاضر در محل، دکتر سعید سرکار دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در افتتاحیه پنجمین جشنواره فناوری نانو گفت: در این جشنواره جلوه‌ای از چرخه علم تا صنعت و بازار را شاهد خواهیم بود و در این جشنواره نمایشگاهی از محصولات دانش بنیان و فعالیت های بخش دانش آموزی، دانشگاهی و نهادهای ترویجی را خواهیم داشت.

وی در ادامه بیان کرد: این نمایشگاه میزان رسوخ فناوری نانو در صنایع مختلف را نشان می دهد و در جشنواره امسال برگزاری فروم بین المللی فناوری نانو را خواهیم داشت و رونمایی از 7 دستاورد نانو با حضور رئیس جمهور و تقدیر از فعالان عرصه نانو از دیگر برنامه های این جشنواره است.
دکترسرکار جایگاه جهانی ایران در عرصه فناوری نانو را چنین توصیف کرد: ایران در پایان سال 2011 با بیش از 3 هزار مقاله در رتبه 11 جهان قرار داشت که طی 9 ماه با تلاش دانشمندان ایرانی این رتبه به رتبه 9 جهانی ارتقا پیدا کرد و ایران جزو 10 کشور برتر جهان قرار گرفت.

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری اظهار داشت: شرکت های دانش بنیان در دانشگاه ها زاده شد و موجب شد تا دستاوردهای نانو در صنعت رسوخ کند و تأثیر این فناوری را در اقتصاد کشور شاهد باشیم.

وی در ادامه در رابطه با دستاوردهای نانو تصریح کرد: تاکنون 83 ثبت اختراع در حوزه نانو داشته ایم که 20 اختراع آن ازسال 2012 تاکنون به ثبت رسیده که این تعداد اختراع 42 درصد اختراع کشور را در برمی گیرد و باید یادآور شد که بیش از 5/3 درصد تولید علم جهان در حوزه علم نانو صورت می گیرد.

وی درخصوص شرکت کنندگان در این جشنواره بیان کرد: 239 کشور در حوزه فناوری نانو فعالیت دارند که از این تعداد 83 شرکت داخلی، 12 شرکت خارجی، 19 دانشگاه و پژوهشگاه، 11 آزمایشگاه، 24 انجمن علمی و نشریات وپارکهای علم و فناوری در این جشنواره حضور پیدا کرده اند.

وی در ادامه گفت: فناوری نانو در 7 صنعت عمده تأثیرگذار است که این صنایع عبارتند از نفت و انرژی، دارو و ملزومات پزشکی، ساختمان خودرو، آب و محیط زیست، کشاورزی و نساجی که در آینده نزدیک شاهد دستاوردهای بزرگتری در این حوزه خواهیم بود.

دکترسرکار افزود: امروزه اگر صاحبان صنعت توجه کافی به فناوری های نانو نداشته باشند از پیشرفت باز می مانند و در فروم بین المللی که هرسال برگزار می شود امسال نیز با موضوع نفوذ نانو در اقتصاد فروم بین المللی را برگزار خواهیم کرد.

وی درپایان خاطرنشان کرد: موضوعات فروم های بین المللی سالهای آینده به آب و محیط زیست و سلامتی در حوزه نانو اختصاص داده شده است./ع2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.