به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، افزايش طلاق امروزه به عنوان يكي از معضلات اجتماعي دامن بسياري از سازمان ها و نهادهاي فرهنگي و داداگاه هاي خانواده ي ما را گرفته است و به عنوان يكي از معضلات عمده ي اجتماعي جامعه اصيل ايراني اسلامي را علي رغم داشتن اعتقادات و ارزش هاي تاريخي آن با مشكل روبه رو كرده است.
درهمين خصوص رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي اسلامي شهر مشهد با ابراز نگراني از وضعيت به وجود آمده درجامعه و با اشاره به آمار جديد سازمان ثبت احوال كشور گفت :بر اساس آمارهاي اين سازمان د رحال حاضر از هر 5/4 ازدواج يك طلاق در كشور رخ مي دهد كه خراسان رضوي د رميان استان هاي كشور پس از استان تهران رتبه ي دوم را دارا مي باشد.
غلامرضا بصيري پور درادامه اين اتفاق را نتيجه دو عامل اصلی يعني عملكرد ضعيف حاكميت و خانواده دانست و افزود: در بخش حاكميت كه همان دولت و نهاد هاي متولي را شامل مي شود فراهم سازي زمينه هاي ازدواج، آماده سازي فضا هاي مناسب براي تشكيل خانواده از جمله مباحث اين حوزه مي باشد،‌ در بخش خانواده پدر و مادر و آموزش به آنها نقش موثري در تحقق كاهش آمار طلاق در جامعه دارد.
وي خاطر نشان کرد: آموزش نقش محوري را دراين زمينه دارد علي رغم اينكه قائل به اين هستيم كه آموزش هاي يك هفته اي قبل از ازدواج تاثير گذاري خاصي براي كاهش اين نوع آسيب اجتماعي ندارند.
بصيري پور با اشاره به اينكه وزارت خانه های آموزش وپرورش، علوم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بايد در اين بخش به طور پررنگ وارد شوند، بیان کرد: آموزش به جوانان و زوج ها بايد به صورت ريشه اي باشد، تا يكسري از اصول مربوط به خانواده پايدار به طور نهادينه در افراد جامعه انجام بگيرد.
وي در ادامه آموزش خانواده را به عنوان يكي ديگر از راهكارهاي مناسب دراين زمينه دانست و تصريح کرد: آنچه امروز شاهد آن هستيم درواقع خروجي و محصول عملكرد مجموعه هايي نظير حاكميت و خانواده است كه در جامعه اسلامي شاهد رخ دادان يك طلاق در هر چهار ازدواج هستيم.
اين مقام مسئول اين اتفاق را با احاديث و آميزه هاي اسلامي جامعه متعارض مي خواند و ادامه داد : بر اساس اصول اعتقادي جامعه و ارز ش هاي ديني طلاق امري نهي شده است كه متاسفانه به دليل بي توجهي به اركان مختلفي همچون توجه به زمينه هاي ازدواج آسان و عدم آموزش جوانان درافزايش آستانه تحمل خود منجر به تضعيف بنيان خانواده در جامعه ايراني شده است.
مدير عامل سازمان فرهنگي و اجتماعي شهرداري مشهد نیز نقش تبليغات و ارائه خدمات مشاوره اي براي همه اقشار جامعه را از عوامل مهم در كاهش آسيب هاي اجتماعي ناشي از طلاق عنوان کرد و گفت: در همين راستا شهرداري مشهد هشت هزار زوج جوان را از طريق برمانه هاي كوچه خوشبختي در40نقطه سطح شهر تحت پوشش قرار داده اند.
وي در ادامه برنامه هاي اين طرح را شامل بر گزاري اردوهاي فرهنگي ، كارگاه هاي مشاوره اي و برنامه هاي فرهنگي عنوان کرد و اظهار کرد: اجراي طرح جامع خانواده پايدار كه از سوي استانداري در حال پيگيري است و يكي ديگر از اين راهكار ها است كه بر اساس آن طي تفاهم نامه اي همه سازمان ها به صورت مشترك اقدام به بر گزاري برنامه هاي مرتبط در راستاي كاهش طلاق د رجامعه مي كنند .
وي گفت: يكي از برنامه هاي عمده بر اساس اين طرح آموزش خانواده پايداردر دبيرستان هاي دخترانه است.
اين مسئول در ادامه نگاه ملي به اين موضوع را تاثير گذار دانست و خاطر نشان کرد: حل اين مشكل به بسيج همگاني و ملي نياز دارد كه بايد از طريق فراخوان و انجام تبلغات مناسب صورت بگيرد زيرا يكي از عوامل تاثير گذار در راستاي حل اين معضل ارائه يك سري آموزش هاي منسجم و رسانه اي براي همه افراد جامعه است./س