تحریم صادرات گاز ایران قیمت‌ها را افزایش می‌دهد/ نیاز به سرمایه‌گذاری سالانه 6 هزار میلیارد تومانی

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به ظرفیت تولید گاز کشور که تا پایان سال 1394 به 1.3 میلیارد مترمکعب در روز می‌رسد، گفت: برای ارتقاء ظرفیت فرآورش گاز کشور نیز باید سالانه پنج تا شش هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این زمینه صورت بگیرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، جواد اوجی معاون وزير نفت در نشست خبري که در پيش از ظهر امروز در وزارت نفت برگزار شد در مورد تحریم صادرات گاز ایران توسط کشور‌های عضو اتحادیه اروپا گفت: ایران تاکنون به هیچ کشور عضو اتحادیه اروپا گاز صادر نکرده است و این موضوع تنها جنبه‌ تبلیغاتی دارد.

وی با اشاره به این‌که ایران دومین دارنده ذخائر گازی در جهان است، گفت: اتحادیه اروپا 84 درصد گاز مورد نیاز خود را از شرکت گازپروم روسیه تامین می‌کند. این درحالی است که در مذاکراتی که با کشور‌های این اتحادیه داشتیم آنها عنوان می‌کردند که تمایل دارند انحصار گاز روسیه را در بازار‌های اتحادیه اروپا بشکنند.

معاون وزير نفت با تاکید بر این‌که با تحریم صادرات گاز ایران تنها مردم اروپا ضرر خواهند کرد، توضیح داد: در چنین شرایطی علاوه بر افزایش قیمت گاز وابستگی اتحادیه اروپا به کشور روسیه افزایش خواهد یافت. این درحالی است که ایران تنها تامین‌کننده‌ی مطمئن و پایدار انرژی اروپا است.

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران با تاکید بر این‌که گاز ایران مشتریان زیادی دارد، خاطر نشان کرد: حتی با تحریم صادرات گاز ایران توسط اتحادیه اروپا می‌توان سهم 10 درصدي  صادرات گاز را در برنامه‌ پنجم توسعه کشور عملي کرد.

اوجي اضافه کرد: صادرات 30 میلیون مترمکعب گاز به کشور پاکستان و 25 میلیون مترمکعب به کشورعراق از جمله این موارد است هم‌چنین امکان صادرات گاز ایران به کشور‌های سوریه، همسایگان دریای خزر و کشور‌های حاشیه‌ خلیج‌فارس وجود دارد.
به‌طوری که ایران قرار است به دو کشور عربی صادرات گاز داشته باشد.

* پیک مصرف گاز در زمستان به 580 میلیون مترمکعب می‌رسد

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به شکسته‌شدن پیک مصرف گاز در روز گذشته گفت: پیک مصرف در روز گذشته به 405 میلیون مترمکعب رسید که پیش‌بینی می‌شود این رقم در اوج سرما به 570 تا 580 میلیون مترمکعب در روز برسد.

وی خاطر نشان کرد: با وجود این شرایط جلسات تامین سوخت مورد نیاز فصل زمستان با حضور وزیر نفت هر دو هفته یکبار برگزار می‌شود و از این بابت جای نگرانی وجود ندارد.

اوجی همچنین از تامین سوخت مایع نیروگاه‌ها در فصل زمستان خبر داد و گفت: تاکنون چهار میلیارد لیتر سوخت مایع برای صنایع ذخیره شده است حتی با در نظر گرفتن بدترین شرایط سوخت مایع مورد نیاز بیمارستان‌ها و نانوایی‌ها نیز تامین شده است.

* افتتاح یک مخزن ذخیره‌سازی دیگر در سال 92

اوجی از افتتاح یک مخزن ذخیره‌سازی دیگر در سال آینده خبر داد و افزود: مخزن شورجه میدان خانگیران با 80 درصد پیشرفت سال 92 افتتاح می‌شود. هم‌چنین بعد از بهره‌برداری از دومین مخزن ذخیره‌سازی کشور، مخزن یورتشای ورامین به عنوان سومین مخزن ذخیره‌سازی در دستور کار قرار می‌گیرد.

* سبز‌شدن 87 درصد قبوض مشترکان

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران در مورد رنگ قبوض گاز صادر‌شده نیز گفت: قبوض 87 درصد مشترکان بخش خانگی سبز، 12 درصد زرد و در مرز هشدار و یک درصد قرمز بوده است.

وی هم‌چنین ادامه داد: 86 درصد قبوض صادر شده زیر 10 هزار تومان، 10 درصد میان 10 تا 20 هزار تومان، دو درصد بین 20 تا 30 هزار تومان و کمتر از 0.2 درصد بالای 100 هزار تومان بود.

* نیروگاه‌ها بدهکارترین مشتریان

اوجی با تاکید بر این که مردم بهترین مشتریان شرکت ملی گاز هستند، گفت: بدترین مشتریان شرکت گاز به ترتیب نیروگاه‌ها با 951 میلیون تومان، صنایع عمده با 640 میلیون تومان، جایگاه‌های CNG با 380 میلیون تومان و دولتی‌ها با 121 میلیون تومان بدهکار هستند.

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران تصريح کرد: روند پرداخت بدهی‌های جایگاه‌داران CNG نسبت به گذشته بهتر شده است و 380 میلیون تومان بدهی این جایگاه‌داران به شرکت ملی گاز مربوط به 10 درصد جایگاه‌داران است.

* نصب 18 میلیون کنتور هوشمند تا پنج سال آینده

اوجی از تعویض 18 میلیون کنتور فعلی کشور با کنتور هوشمند طی پنج سال آینده خبر داد و گفت: کنتور هوشمند در حال حاضر مراحل آزمایشی خود را طی می‌کند که با پایان این مراحل نصب آن با اولویت مشترکان پرمصرف آغاز می‌شود.

* نیاز به سرمایه‌گذاری سالانه 6 هزار میلیارد تومانی

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به ظرفیت تولید گاز کشور تا پایان سال 1394 به روزانه 1.3 میلیارد مترمکعب می‌رسد، یاد‌آور شد: برای ارتقاء ظرفیت فرآورش گاز کشور نیز باید سالانه پنج تا شش هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این زمینه صورت گیرد.

* صادرات گاز ایران به عراق در تیر 92

اوجی از صادرات گاز ایران به کشور عراق در خرداد یا تیرماه سال 92 خبر داد و افزود: از خط لوله ششم یک انشعاب به طول 210 کیلومتر به سمت عراق گرفته شده که در حال حاضر 80 کیلومتر از آن تاکنون ساخته شده است.

وی هم‌چنین گفت: ساخت خط لوله صادراتی گاز ایران به پاکستان در کشور ایران از برنامه پیش‌بینی شده جلوتر است و تا سال 92 به نقطه صفر مرزی می‌رسد و از این خط لوله روزانه 23.5 میلیون مترمکعب گاز به کشور پاکستان صادر می‌شود.

*رد توقف واردات گاز ایران از ترکمنستان

اوجی با رد قطع صادرات گاز کشور ترکمنستان به ایران گفت: واردات گاز ایران روزانه 4 تا 5 میلیون مترمکعب در روز است که به دلیل انجام تعمیرات اساسی در پالایشگاه‌های دو کشور مدتی حجم واردات گاز به ایران کاهش یافت.

 ضمن این‌که حتی در صورت قطع صادرات گاز ترکمنستان به ایران تجربه‌ زمستان سال گذشته ثابت کرد که در صورت رخ دادن چنین اتفاقی مشکلی در تامین گاز مورد نیاز کشور نداریم.

وی هم‌چنین از درخواست ایران برای افزایش واردات گاز از ترکمنستان خبر داد و گفت: از مسوولان ترکمنستانی درخواست کردیم که صادرات گاز به ایران را تا 40 میلیون مترمکعب در روز افزایش دهند.

* اولتیماتوم شرکت گاز با بانک صادرات

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در مورد ساخت پالایشگاه بید‌بلند نیز اعلام کرد: این پالایشگاه با ظرفیت شیرین‌سازی 54 میلیون مترمکعب گاز در روز قرار بود با سرمایه‌گذاری بانک صادرات ساخته شود. سهم این بانک در این طرح 80 درصد و شرکت ملی گاز 20 درصد است.

وی ادامه داد: با وجود این موضوع به دلیل اختلال اقتصادی اخیر این بانک روند تزریق اعتبار به این پروژه کند شد به طوری که در حال حاضر این طرح 18 درصد پیشرفت داشته است.

اوجی با بیان این‌که به بانک صادرات برای تسریع در روند تزریق اعتبار اخطار داده شده است، تصریح کرد: بانک صادرات یا باید هزینه‌ها را متقبل شود یا این‌که از سرمایه‌گذاران دیگر که خواهان سرمایه‌گذاری در این زمینه هستند استفاده خواهیم کرد.

* امسال قیمت گاز تغییر نمی‌کند

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران با تاکید بر این‌که امسال قیمت گاز تغییر نمی‌کند و همانند سال گذشته محاسبه می‌شود، گفت: هدفمندی یارانه‌ها فقط در بخش خانگی توانست مصرف را کاهش دهد این در حالی است که مصرف بخش صنایع افزایش داشته است، چرا که در یک سال و نیم گذشته شش نیروگاه جدید و واحد‌های صنعتی زیادی تحت پوشش گازرسانی شرکت ملی گاز قرار گرفته‌اند.

اوجی با اشاره به این‌که طرح جامع انرژی تدوین و دولت آن را به مجلس داده است گفت: تا دو سال آینده روستاهایی که گازرسانی می‌شود جزو روستاهای سردسیری هستند که منبع دیگری برای گرمازایی آنها وجود ندارد. به همین دلیل حتی اگر 20 هزار روستای دیگر را گازرسانی کنیم لطمه‌ای به طرح جامع انرژی نخواهد زد.

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران در مورد گازرسانی به روستاها تحت پوشش مهرماندگار دولت گفت: در هفته‌ی دولت 500 روستا از نعمت گاز برخوردار شدند.

ضمن این‌که گازرسانی به 300 روستای دیگر در آبان‌ماه انجام می‌شود.

وي در پايان خاطر نشان کرد: تا پایان امسال در مجموع حدود هزار روستای کشور از نعمت گاز برخوردار می‌شوند./عب
برچسب ها: تحریم ، گاز ، سرمایه ، نفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار