تبریز/

مسجدتك مناره المهدي تبريز به آثار ثبتي آذربايجان شرقي پيوست

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از ثبت مسجد تك مناره المهدي شهر تبريز در فهرست آثار ملي كشور خبر داد.

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، تراب محمدی افزود: مسجد المهدي با توجه به کتيبه موجود روي بنا، در زمان ناصرالدين شاه قاجار با نام مسجد ميرزا رستم ساخته شده است.

وي با بيان اينكه اين بنا با پلان مستطيل و با ابعاد در دوطبقه ساخته شده است، يادآور شد: پس از انقلاب اسلامي با خواست هيات امناي مسجد، نام آن از ميرزا رستم به مسجد المهدي تغيير كرده است.

محمدي با اشاره به ويژگي هاي اين مسجد آن را دو طبقه و با پوشش گنبدي عنوان كرد و گفت: گنبد مياني مسجد المهدي بزرگتر از بقيه گنبد ها و داراي تزئينات زيباي آجر كاري است.

رئيس شوراي ثبت آثار تاريخي و فرهنگي استان تك مناره بودن مسجد را از ديگر خصوصيات بارز بنا برشمرد و گفت: شبستان اصلی اين مسجد داراي دو محراب با تزئينات کاشيكاري و يك محراب گچبري شده است و تك مناره آن در سمت راست مسجد قرار دارد.

محمدي با اشاره به بخش هاي مختلف و مشخصات مسجد المهدي يادآور شد: اين مسجد شامل فضاهاي ورودي، كفشكني، شبستان، آبدارخانه و سرويس هاي بهداشتي بانوان و آقايان مي شود.

وي با اشاره به آسيب هاي وارد شده به اين بنا خاطرنشان كرد: به جز ترکهاي مويي که به احتمال زياد در اثر چينش بناي قديم و جديد در کنار هم بوجود آمده و نيز آسيبهای بصری ناشي از سيستم های برق کشي روکار، آسيبي جدي به مسجد المهدي وارد نشده است كه با ثبت ملي اثر، تعميرات و عمليات مرمتي مورد نياز به زودي در آن آغاز مي شود.

لازم به ذكر است، مسجد المهدي تبريز، يكي از 15 اثر آذربايجان شرقي است كه در پنجمين همايش ملي شوراي سياست گذاري ثبت ميراث فرهنگي در استان البرز در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.