مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران خبر داد :

بی تاثیری تحریم ها بر میزان صادرات برق ایران/ توان صادرات 10 هزار مگاوات برق در سال

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران هم اکنون با پشت سر گذاشتن تابستان، توان صادرات هفت هزار تا 10 هزار مگاوات برق به کشورهای همسایه را دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، میرفتاح فتاح قره باغ در مراسم افتتاح دوازدهمین  نمایشگاه بین الملی صنعت برق ایران، در جمع خبرنگاران، گفت : ایران به واسطه برخورداری از شبکه ای پرقدرت، وضعیت مناسبی برای صادرات برق داشته و هم اکنون توان این وجود دارد تا به کشور عراق به میزان هفت هزار و 200 مگاوات برق صادر کنیم.
وی حجم کنونی صادرات برق ایران به کشورهای همسایه ازجمله عراق، ترکیه، ارمنستان، پاکستان و افغانستان را بین 1500 تا 1600 مگاوات اعلام کرد و افزود: هم اکنون با کاهش 30 درصدی مصرف شبکه برق به لحاظ خروج سامانه های سرمایشی از مدار مصرف، ظرفیت مازاد مناسبی برای صادرات برق وجود دارد و بین هفت هزار تا 10 هزار مگاوات برق را می توانیم صادر کنیم.
وی درخصوص تاثیر احتمالی تحریم های جدید علیه وزارت نیرو در زمینه صادرات برق، تصریح کرد: تحریم ها هیچ اثری در این زمینه نداشته است.
وی شبکه برق ایران را یک شبکه پرقدرت خواند و گفت: جمهوری اسلامی ایران شانزدهمین شبکه پرقدرت جهان است و خوشبختانه به میزان کافی ظرفیت در سال های گذشته ایجاد شده است.
به گفته وی، هم اکنون ظرفیت نصب شده نیروگاهی ایران به بیش از 67 هزار و 500 مگاوات رسیده است و از این بابت هیچ مشکلی نیست و نه تنها می توانیم مشکلات داخلی را برطرف کنیم بلکه توان صادرات نیز داریم. فتاح قره باغ با بیان اینکه هم اکنون عراق متقاضی دریافت برق بیشتری از ایران است، افزود: افزون بر این، هم اکنون موضوع صادرات برق به سوریه و لبنان مطرح است که در دستور کار قرار دارد و در مجموع، تقاضا برای دریافت برق ایران نه تنها کم نشده بلکه بیشتر هم شده است.
وی همچنین درخصوص برنامه صادرات برق به کشورهای هندوستان و پاکستان، اظهار داشت: ایران از ظرفیت کافی برای صادرات برق به این کشورها برخوردار است و به دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه، می تواند به عنوان چهار راه ترانزیت برق در منطقه خاورمیانه و در آسیای شرقی مطرح باشد.
وی با اشاره به صادرات برق ایران به ترکیه، گفت: صادرات برق به ترکیه از دو ماه پیش از طریق منطقه باشکاله ترکیه و پیش از آن از طریق بازرگان به دوغوبایزید ترکیه برقرار است و بسیاری از شرکت های خصوصی ترکیه تقاضای برق دارند.
مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران خاطر نشان کرد: در فکر تدوین آیین نامه هایی در ایران هستیم تا بخش خصوصی بتواند در زمینه صادرات برق فعال شود و اگر این آیین نامه ها تدوین شود، صادرات برق به شدت افزایش خواهد یافت.
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار