خوزستان/

حفاری سومین حلقه چاه توصیفی در فاز 14 میدان گازی پارس جنوبی آغاز شد

مدیر پروژه حفاری فاز 14 طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی در شركت ملی حفاری ایران گفت: با پایان یافتن عملیات حفاری دو حلقه چاه توصیفی دراین موقعیت، حفر سومین حلقه چاه آغاز شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان ؛مهندس حمیدرضا شفیعی مكوند با بیان این مطلب افزود: در برنامه تعریف شده از سوی شركت نفت و گاز پارس به عنوان كارفرما، در این فاز 4 حلقه چاه توصیفی (ارزیابی) حفاری می شود كه هم اكنون یك حلقه به طور كامل حفاری و تكمیل شده است، حفر چاه دوم به اتمام رسیده و تكمیل آن به زودی انجام خواهد شد و حفاری سومین چاه در دست اجراست.

وی با اشاره به این كه در فاز 14، دو دستگاه حفاری دریایی فعالیت دارد ، اظهار كرد: قرار است دستگاه حفاری شهید رجایی در روزهای آتی به یكی دیگر از فازهای پارس جنوبی انتقال یابد و دستگاه حفاری دیگری جایگزین آن شود.

شفیعی مكوند گفت: با توجه به سیاست وزارت نفت در شتاب بخشیدن به اجرای فازهای باقیمانده پارس جنوبی، براساس جدول كاری در آینده نزدیك حفاری چاه های توسعه ای در این فاز به روش دسته ای آغاز می شود.

مدیر پروژه حفاری فاز 14 طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی در شركت ملی حفاری ایران توضیح داد: حفاری چاه های گازی این فاز در چارچوب قراردادی میان شركت نفت و گاز پارس و شركت ملی حفاری ایران به صورت كلید در دست به این شركت واگذار شده است و در گام نخست حفر22 حلقه چاه توسعه ای در این موقعیت برنامه شده است.

فاز 14 طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی با هدف تولید روزانه 56 میلیون و 500 هزار مترمكعب گاز ترش و 75 هزار بشكه میعانات گازی، به روش تامین مالی فاینانس از محل منابع داخلی و اوراق مشاركت از سوی كنسرسیومی متشكل از 8 شركت پیمانكار و سازنده ایرانی در دست اجرا قرار دارد.

شركت ملی حفاری ایران پیش از این در پروژه حفاری فازهای 5 و 9 و 10 میدان گازی پارس جنوبی مشاركت داشته و هم اكنون نیز حفاری فازهای 17، 18 و 14 پارس جنوبی را به صورت كلید در دست (EPC ) اجرا می كند.

شركت ملی حفاری ایران یكی از شركت های بالادستی تابع شركت ملی نفت ایران است كه اول دی ماه سال 1358 به فرمان امام خمینی (ره) تاسیس شد.

این شركت درمدت 33 سال فعالیت با حفاری نزدیك به 3 هزار و 300 حلقه چاه نفت و گاز از جمله 280 حلقه چاه دریایی در مجموع به متراژ بیش از 7 میلیون متر و انجام حدود 110 هزار عملیات فنی و تخصصی برروی چاه ها در مناطق نفت خیز خشكی و دریایی كشور، نقش اساسی در اجرا و تحقق اهداف و برنامه های وزارت نفت و شركت ملی نفت ایران داشته است. /س
برچسب ها: آغاز ، حفاری ، چاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.