بازداشت يكي از رهبران مخالفان دولت كويت

يک فعال سياسي اعلام کرد نيروهاي امنيتي کويت دوشنبه شب يکي از رهبران مخالفان را که اظهاراتي در انتقاد از رهبر اين کشور بيان کرده بود، دستگير کردند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از رويترز، مسلم البراک نماينده سابق پارلمان کويت و يکي از شخصيت هاي برجسته ملي گراي اين کشور دوشنبه شب پس از برگزاري کنفرانس خبري در خانه اش، بازداشت شد.

وي در اين کنفرانس خبري از دولت کويت خواسته بود به قانون اساسي اين کشور پايبند باشد.

دستگيري وي احتمالا به تنش هاي سياسي در کويت که صادرکننده نفت است و در هفته هاي اخير شاهد برخي اعتراضات خشونت اميز در پي تغييرات در قوانين انتخاباتي اين کشور بوده است، دامن خواهد زد.

منتقدان مي گويند اين تغييرات به مخالفان در انتخابات پارلماني کويت که قرار است اول ماه دسامبر برگزار شود، لطمه خواهد زد.

در تجمع پانزدهم ماه اکتبر مخالفان که در جريان آن، معترضان کويتي با پليس ضد شورش درگير شدند، براک از شيخ صباح الاحمد الصباح امير کويت خواسته بود از «حاکميت استبدادي» خودداري کند.

به رغم اينکه کويتي ها از آزادي بيان بيشتري در مقايسه با برخي ديگر از کشورهاي حاشيه خليج فارس برخوردار هستند ولي امير کويت که حرف نهايي را در مورد همه امور کشور مي زند، در قانون اساسي اين کشور، «مصون و تخطي ناپذير» قلمداد مي شود.

احمد الداعين فعال کويتي در گفتگو با رويترز اعلام کرد: «اعضاي دستگاه امنيت کشوري با حکم دستگيري آمدند و وي (براک) هم اکنون در سازمان امنيت کشوري در بازداشت است».

وي اين دستگيري را تحولي جدي توصيف کرد که مي تواند بر تجمعات اعتراض آميزي که قرار است چهارم ماه نوامبر برپا شود، تاثير خواهد گذاشت.

در حاليکه قيام هاي مردمي در بيشتر کشورهاي عربي، تنش ها را بين پارلمان منتخب کويت و دولت تحت سلطه خاندان حاکم الصباح تشديد کرده است، اين کشور عضو اوپک بردباري کمي در قبال اعتراضات نشان داده است.

دهها هزار نفر در تظاهرات اعتراض آميز بر ضد اصلاحات انتخاباتي که به دستور امير کويت اجرا شده است، شرکت کرده اند و مخالفان اعلام کرده اند انتخابات اول دسامبر را تحريم خواهند کرد.

برچسب ها: مخالفان ، کویت ، مسلم ، البراک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار