تلاش دولت آمريکا براي ممانعت از بسته شدن گوانتانامو

دانشگاه يو سي سانفرانسيسکو در آمريکا ميزبان کنفرانسي درباره بازداشتگاه گوانتانامو بود.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران ؛ در اين کنفرانس، اندي ورثيگتون خبرنگار تحقيقي و نويسنده "پرونده هاي گوانتانامو؛ داستان هفتصد و هفتاد و چهار بازداشت شده در زندان غيرقانوني آمريکا"حقايق تکان دهنده اي را درباره ادامه نقض حقوق بشر در اين زندان و نيز به فراموشي سپرده شدن درد و رنج افرادي که بدون هيچ جرمي در آنجا نگهداري مي شوند، بيان کرد.

وي گفت تبليغاتي که با موفقيت دولت بوش از آن استفاده کرد اين بود که مردم آمريکا را در بيم و هراس نگه داشت و اعلام کرد ما اين افراد را در اين زندان نگه مي داريم تا از شما محافظت کنيم. اينها بدترين تروريست ها هستند.

خشمي که من از اين قضيه داشتم و اينکه دولت به من نمي گفت چه کساني در اين بازداشت گاه هستند، موجب شد در شش سال گذشته در راه تحقيق و تدوين مشاهدات خود برآيم.

در رسانه هاي جريان اصلي فقط به اين نکته اشاره مي شود که مثلا امروز  سالگرد ايجاد گوانتانامو است و به سرنوشت افرادي که در اين بازداشتگاه هستند، توجهي نمي شود و هر چه اين قضيه طولاني تر مي شود، بيشتر مورد بي توجهي و فراموشي قرار مي گيرد. مسئله زندان گوانتانامو از زمان روي کار آمدن اوباما سخت تر شده است زيرا او وعده بستن اين بازداشت گاه را داده است و چنين تصور مي شود که قرار است اين وعده محقق شود بنابراين مسير اقدامات جدي عليه ادامه فعاليت اين بازداشت گاه تحت تاثير قرار گرفته است. او حتي باعث شده است عده اي تصور کنند اين اتفاق افتاده است.

تا کنون اعتراضاتي به ادامه نقض حقوق بشر در گوانتانامو صورت گرفته است که از آن جمله مي توان به تجمع اعتراض آميزي اشاره کرد که سال گذشته سازمان عفو بين الملل در مقابل سفارت آمريکا در لندن ترتيب داد.

 نويسنده کتاب پرونده هاي گوانتانامو افزود اوباما نه تنها به وعده خود براي بستن گوانتانامو عمل نکرد بلکه براي آزادي حدود شصت و پنج نفر از زندانيان گوانتانامو که در زمان بوش حکم آزادي گرفتند، اقدام نکرد.اين افراد همچنان دربند هستند، اين در حاليست که اوباما به سادگي مي توانست براي آزادي اين افراد اقدام کند.

به دنبال افشاگري ويکي ليکس مشخص شد که برخي از بازداشت شدگان يمني در اين بازداشت گاه به رغم اينکه تبرئه شده اند، چه مدت پس از اثبات بي گناهي شان هنوز در بند هستند.اين طور وانمود مي شود که اوباما نتوانسته است به علت موانعي که وجود داشته است و ما از آن قرار نيست مطلع باشيم، اين بازداشت گاه را طبق وعده هاي خود ببندد.

مسئولان ارشد آمريکا و وکلايي که در قضيه گوانتانامو همکاري کرده اند بايد به جنايت جنگي متهم شوند. نکته ديگر اين است که همه مسائل مربوط به گوانتانامو محرمانه نگه داشته شده است و هيچ اطلاعاتي از حالت طبقه بندي شده خارج نشده است. علت چيست؟ چرا مردم نبايد به پاسخ سوالات خود درباره اين بازداشتگاه دست يابند؟

رسانه ها فراموش کرده اند که دست کم صد و پنجاه تن از زندانيان گوانتانامو کاملا بي گناه هستند. بسياري از بازداشت شده ها نيز نيروهايي هستند که در کنار طالبان مي جنگيدند. سوال اين است آيا اين افراد بايد نيروي رزمي تلقي شوند يا تروريست. آيا اين افراد کساني بودند که يک عمليات تروريستي را برنامه ريزي کرده بودند يا با توجه به فعاليت طالبان در کشورشان، به عنوان نيروي رزمي به اين گروه پيوسته بودند.

قانوني موسوم به "قانون ملي مجوز دفاعي (ان دي اي اي)" نيز که در کنگره تصويب شد  و اوباما آن را امضا کرد. مي گويد شهروندان آمريکايي بنا به تهديدهايي که هست بازادشت مي شوند اما به مردم گفته نمي شود که مدت بازداشت اين افراد نامحدود است.

مسئله اين است که مسئولان منتخب ما در مسير وحشت آفريني گام بر مي دارند. آنها با ورق ترس آفريني بازي مي کنند. ما در کشورهاي غربي، همگي با چنان مشکلات اقتصادي بزرگي درگير هستيم که بر اين قضيه تمرکز نمي کنيم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار