دکتر باقر لاریجانی در روز جهانی دیابت گفت:

10 درصد مرگ و میرها در اثر ابتلا به دیابت اتفاق می افتد

نشست خبری روز جهانی دیابت امروز 20 آبان در پژوهشکده علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران و با حضور دکتر لاریجانی و دکتر اعتمادی مدیر برنامه بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دکتر باقر لاریجانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در جمع خبرنگاران گفت: یکی از مسائل جدی در کشور در حوزه سلامت بیماری های غیر واگیر است.

وی خاطر نشان کرد: 60 درصد مرگ و میر در دنیا بر اثر بیماری های غیر واگیر اتفاق می افتد و 10 درصد این مرگ و میرها در اثر ابتلا به دیابت است.

وی تصریح کرد: بر اساس آمارهای کشوری 53 درصد مرگ و میر ها بر اثر ابتلا به بیماری دیابت و بیماری های قلبی عروقی است.

وی افزود: دیابت بیماری مهمی است و با دارو برای مردم و کسانی که در معرض ریسک ابتلا به این بیماری قرار دارند در این خصوص اطلاع رسانی شود.

وی یاد آور شد: به دلیل این که سن جمعیت کشورمان رو به افزایش است و همچنین به دلیل دیگری همچون افزایش شهر نشینی، تغییر عادات، کاهش فعالیت فیزیکی و برخی رفتارهای پرخطر باید موضوع دیابت جدی گرفته شود.

لاریجانی اذعان داشت: در حدود 2 سال گذشته 285 میلیون دیابتی در دنیا وجود داشت و بر اساس برآورد به عمل آمده در 18 سال آینده رقم به بیش از 400 میلیون نفر می رسد و از هر 10 نفر 1 نفر مبتلا به دیابت خواهند بود.

وی ادامه داد: مبتلایان به دیابت به دلیل عدم کنترل های مناسب دچار عوارض ناشی از دیابت می شوند که اگر این مسئله کنترل شود مشکلات ديگری برای دیابتی ها به وجود خواهد آمد.

لاریجانی گفت: 25 درصد افراد دچار ناراحتی های کلیوی هستند که از این تعداد بالای 2 درصد دیابت دارند.

وی اظهار داشت: براساس مطالعاتی که سال 85 صورت گرفت حدود 18درصد افراد جامعه مبتلا به فشار خون هستند که فشار خون نیز یکی از ریسک های مطرح شده در کنار دیابت است.

 وی به این نکته اشاره کرد که 300 هزار سال عمر مفید مردم در اثر دیابت از بین می رود که این خود از موضوعات تامل برانگیز است.

وی خاطر نشان کرد: شبکه تحقیقات دیابت از سال گذشته به طور رسمی فعالیت خود را شروع کرده که دبیر خانه این شبکه در پژوهشکده فعالیت هایی را در زمینه ساماندهی شبکه انجام می دهد.

بر این اساس لیست جامعی از پژوهش های علوم پایه در حال آماده شدن است که  بر اساس آن وضعیت کشورمان و وضعیت دنیا مشخص خواهد شد./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار