شرح مکتوب مناظره مخالفان و موافقان اصلاح قانون انتخابات در برنامه نگاه یک؛

قاضی زاده: با توجه به فتنه 88، اصلاح قانون انتخابات دارای شبهه است/ کولیوند: اصلاح قانون انتخابات باید در مجلس هفتم صورت می‌گرفت + صوت

اصلاح قانون انتخابات با حضور کولیوند و قاضی زاده در برنامه نگاه یک بررسی شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران؛ شب گذشته در برنامه نگاه یک، اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری بررسی شد.

محمد جواد کولیوند، نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس به عنوان موافق اصلاح قانون انتخابات و سید امیر حسین قاضی زاده، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز بعنوان مخالف این طرح در این برنامه حضور داشتند.

شرح آنلاین این مناظره به شرح زیر است:

**کولیوند در پاسخ به سوال مجری مبنی بر چرایی لزوم طرح اصلاح قانون انتخابات گفت: وجود نقص در قانون فعلی، احساس ضرورت برای اصلاح قانون انتخابات و بازنگری بر اساس قانون انتخابات، از محورهای طرح اصلاح قانون انتخابات است و دولت در مجلس هفتم باید لایحه اصلاح این قانون را ارائه می کرد.

** نایب رئیس کمیسیون شوراها: جهت گیری در اصلاح این قانون مهم است و ما دیدیم باید 5 مورد اصلی از جمله شرایط ثبت نام و شفاف سازی در امز ثبت نام کاندیداها و همچنین مردمی بودن انتخابات در ایران مشخص گردد که در این طرح مجری انتخابات وزات کشور است و اصلاح قانون انتخابات امری فراقوه ای است.

**قاضی زاده: ما بر اصلاح ثبت نام اشکال داریم چراکه نباید شرایط کاندیداتوری تنها برای عده خاصی باشد، ورود مجلس به این امر نیز محل اشکال است؛ همچنین هرچه بنده به حافظه خود جوع می کنم میبینم ما در مجلس هشتم به بحث اصلاح قانون انتخابات ورود نکردیم.




**کولیوند در پاسخ به اظهارات قاضی زاده درباره حق مردم درباره کاندیداتوری در انتخابات: آیا در شرایط کنونی که ما نفر دوم کشور را انتخاب می کنیم، این امر که فردی بخواهد خود را عرضه کند کافی است؟ و این درحالیست که قانون اساسی نیز لزوم فیلتر را مطرح می کند و در ادامه اصل 116 قانون اساس را خواند.

**قاضی زاده: قانونگذار تنها می تواند درباره نحوه اجرای انتخابات ورود پیدا کند و اینکه آیا شرایط کنونی ما برای اعلام طرح اصلاح قانون انتخابات مناسب است درحالیکه ما فتنه را گذراندیم و این قانون خوراک جدیدی برای افرادی است که برای نظام شروط تعیین می کنند.

**کولیوند: در سال 88، ماده 35 قانون انتخابات اصلاح شد که بعد از رد از سوی شورای نگهبان به مجمع ارسال شد.

اینجا قاضی زاده به میان صحبت های کولیوند پرید و گفت این طرح در مجلس هشتم تصویب نشد.

**کولیوند: ما در حال اصلاح قسمتی از قانون انتخابات را اصلاح می کنیم و قرار نیست 94 ماده تغییر کند.




**قاضی زاده: با توجه به جریان فتنه گذشته اصلاح قانون انخابات دارای شبهه هایی است و دوستان در مجمع نقش مجلس را در انتخابات افزایش دادند.

**مخالف طرح اصلاح قانون انتخابات: این دوستان اعلام کردند، نقش دولت در انتخابات سوءتفاهم ایجاد کنند، هیئت اجرایی تعیین شود و این درحالیست که هیئت های اجرایی که قرار است نقش وزیر کشور را ایفا کند سرتاسر دولتی است و تنها شوای نگهبان را نیز در آن شریک می کند.

** کولیوند در پاسخ به سوال مجری درباره مغایرت هیت اجرایی 11 نفره با اصل تفکیک قوا: این امر بر اساس قانون است و با اصل تفکیک قوا مغایرت ندارد و در جای جای قانون به حضور مردم در برگزاری و اجرای انتخابات است و اصلاح قانون در اصل، خلاء نبود معتمدین در وزارت کشور را حل می کند.

**قاضی زاده: اینکه مردم صحنه گردان باشند امر خوبی است و از هیئت اجرایی در شهستان حمایت می کنیم اما این هیت اجرایی د ستاد وزارت کشو دارد؟ چراکه نقشی در عملکرد فرمانداری ها را ندارد و تنها جریان موازی در بحث صحت انتخابات ایجاد می کند چاکه نقش اجرایی ندارد و یک موازی کاری با شورای نگهبان است؛ اما اینکه انتخابات را مدیریت کنیم که از نوسانات ایجاد شده در زمان انتخابات، جلوگیری کنیم، بحث دیگری است.

**کولیوند: تجمیع آرا در ستاد وزارت کشور که در آن هیئت اجرایی وجود ندارد، صورت می گیرد و نمی توان گفت ایجاد هیئت اجرایی تاثیی ندارد و موازی کاری است.

**نایب دئیس کمیسیون شوراها درباره ضرورت اصلاح قانون انتخابات در تعریف رجل سیاسی و مذهبی: ما در این اصلاح بدنبال تعریف شاخص های رجل سیاسی و مذهبی هستیم.

**قاضی زاده: در این اصلاح، قانون انتخابات را دارند بسط می دهند و د واقع آن را تفسیر می کنند؛ ما داریم برخی شئون روحانیت و مجلس را درگیر می کنیم که سبب می شود کاندیداها برای موفقیت در مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی نفوذ کنند و این به یک چخه تبدیل می شوند.

**مخالف طرح اصلاح قانون انتخابات: برخی ترازها غیرعادلانه ای است و جایگاه ها در آن مشخص نیست و همچنین ما نمی توانیم رجل سیاسی و یا مذهبی را سن گذاری کنیم؟ دینی که فمانده جنگ آن 18 ساله است باید شرط سن باشد؟




**کولیوند: ما می گوییم شخصی که خود را عرضه می کند از رجل سیاسی و مذهبی ما گفتیم اهل نظر باشد؟کجا گفتیم صاحب نظر باشند؟

**قاضی زاده: مردم ما همواره از سیاسیون جلوتر بودند و این اشتباه است که به مردم بگوییم شما انتخابات را اجرا کنید اما نمی توانید به درستی تشخیص دهید و باید یکی از ما را انتخاب کنید و چرا ما تنها برای مدیر و مدبر شاخص تعیین کردیم؟به نظر بنده حقوق اساسی مردم در این فیلتر گذاری تضییع می شود و در ادامه سبب یاس مردم می شود.

**کولیوند در پاسخ به قاضی زاده: اجرا، شمارش اولیه آرا با مردم است و حرف آقای قاضی زاده اشتباه است و اما مبنای ما این بوده 45 سال برای ادراه کشور و وزرا سن مناسبی است و 75 سال می تواند سقف خوبی باشد که نظر پایانی را شوای نگهبان اعلام می کند، اما ما این اصلاح را بر مبنای فتنه 88 ننوشتیم.

** کولیوند خطاب به قاضی زاده: شما اصلاح قانون انتخابات را بخوانید و پیشنهادات خود را اعلام کنید.

**قاضی زاده: مدرک تحصیلی به رئیس جمهور برای اداره کشور کمک نمی کند و به ما می گوییم کار کارشناسی، اما این تعیین سن بر چه مبنایی صورت گرفته است و در نظام ارزشی اسلام سن و مدرک مبنا نیست بلکه تقوا اهمیت دارد و چرا درباره الزام به اسلام و جمهوری اسلامی سخت گیری نشده اما برای مدیر و مدبر بودن شرایط در نظر گرفته شده؟




**کولیوند در پایان: قرآن هم سن عقل را 40 تعیین کرده اما ما آمادگی داریم که دوستان پیشنهادات خود را ارائه کنند.

**قاضی زاده: نگرانی ما این است که افرادی که پایگاهی میان مردم ندارند از این امر سوء استفاده کنند و کار را به جایی برسانند که تنها 2 کاندید بماند.

انتهای پیام/


قسمت اول - صوت مناظره مخالفان و موافقان اصلاح قانون انتخابات در برنامه نگاه یک

قسمت دوم - صوت مناظره مخالفان و موافقان اصلاح قانون انتخابات در برنامه نگاه یک

قسمت سوم - صوت مناظره مخالفان و موافقان اصلاح قانون انتخابات در برنامه نگاه یک


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار