پندهاي شاهنامه به چاپ سوم رسيد

كتاب پندهاي شاهنامه محمد رسولي در روزهاي اخير به چاپ سوم رسيد و اين كتاب توسط نشر سمرقند منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادب باشگاه خبرنگاران، شاهنامه بيانگر تاريخ و فرهنگ اين مرز و بوم است و فردوسي گزارش‌گر صادق اين تاريخ كه با بردباري اين تاريخ را به نظم درآورده است.

شاهنامه سرگذشت ملتي است كه با عبور از هزاره‌هاي تاريخي راه تمدن را طي نموده است و با تشكيل دولت‌هاي هزار ساله زندگي كرده است. شاهنامه روايت تاريخ به نظم درآمده ملت و كشوري است كه نام اِران، آريان، ايران، سرزمين آزادگان را برخود نهاده‌اند.

آنچه در بالا آمده برگرفته از سرآغاز كتاب پندهاي شاهنامه به نگارش محمد رسولي است. كتاب پندهاي شاهنامه در روزهاي اخير به چاپ سوم رسيد و چاپ سوم اين كتاب توسط نشر سمرقند منتشر شد.

چاپ نخست اين كتاب در بهار 1390 و چاپ دوم در پائيز همان سال و اينك در پائيز سال جاري 1391چاپ سوم كتاب مذكور با شمارگان 2000 نسخه روانه بازار شد. استقبال به عمل آمده از اين كتاب كه آن را در زمان به نسبت كوتاهي به چاپ سوم رساند، در وهله نخست نشانگر علاقه هم‌ميهنان به شاهنامه و فرهنگ خودي است و در وهله دوم محتويات كتاب است. بايد گفت در اين كتاب اشعار پندگونه شاهنامه در هشت عنوان و فصل جدا آمده است كه عبارتند از؛ پند و اندرزهاي خداشناسي، دنيا ( گيتي )، ستايش عقل و خرد، تربيتي و اخلاقي، پند و اندرز درباب زنان، دادگري، اندرز درباره‌ فرزند و راستي است.

نويسنده با بررسی كامل و مطالعه‌ دقيق شاهنامه سترگ، هربيتي را كه مناسب هريك از عنوان‌هاي مذكور بوده است يك جا گرد آورده است و آنگاه بر سر آغاز هريك از اين بخش‌ها توضيحي كوتاه آورده است.

چنانكه در آغاز فصل اول كه مربوط به اندرزهاي خداشناسي است، آورده كه يافته‌هاي تاريخي نشانگر آن است كه ايرانيان ازگاه كهن به نيروي ماناي جاويدان كه هميشگي هست باور داشته‌اند يعني خداوند يكتا را مي‌شناخته‌اند و اورا نيايش مي‌كرده‌اند. اين ثابت شده و قطعي هست كه ايرانيان هرگز بت نپرستيدند، چنان كه هرگز برده‌داري هم نكردند.

در ابتداي بخش «راستي» هم آمده است: شاهنامه ما را به راستي و درستي فرا مي‌خواند. نخستين بهره‌مند از راستي و راست‌گوئي خود فرد راستگو است. علم و دانش و تجربه بشري نيز ثابت كرده است كه پيروزي و بهروزي در راستي است. راستي و راست‌گوئي موافق و همراه با جريان طبيعت و هنجار هستي است.

دروغ در مخالفت با هنجار هستي است. از همين رو است كه وقتي دروغ گفته مي‌شود و ناراستي بوجود مي‌آيد نظم و سامان هستي دچار آشفتگي مي‌شود.

كتاب پندهاي شاهنامه در 160 رويه و قابل تهيه از كتاب فروشي‌هاي معتبر است./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار