خوزستان/

افزون بر 145 میلیون شاخه انواع گل در خوزستان تولید شد

مدیر باغبانی سازمان جهاد كشاورزی خوزستان گفت: در طی سال جاری افزون بر 145 میلیون شاخه انواع گل های شاخه بریده، پنج میلیون درخت، درختچه و گیاه آپارتمانی،10 میلیون نشاء گلهای فصلی و نشایی و بیش از 140 میلیون عدد پیاز و پیازچه گل در خوزستان تولید شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ 'حلیم كوتی' افزود: سطح گلخانه های گل و گیاهان زینتی استان در سال جاری، معادل 700 هكتار می باشد كه این سطح نسبت به سال گذشته 30 هكتار افزایش داشته است و شامل 360 هكتار كشت در فضای آزاد و 340 هكتار كشت در گلخانه های با پوشش پلاستیك می باشد.

وی با اشاره به اینكه خوزستان یكی از چهار منطقه عمده تولید گل و گیاه كشور همراه استانهای تهران، مركزی، و مازندران می باشد ، افزود: خوزستان با توجه به داشتن پتانسیل های فراوان برای تولید گل و گیاه از جمله تنوع اقلیمی، آفتاب درخشان، شرایط مناسب آب و خاك در شمال استان، نیروی كار فراوان، بهره مندی از ذخایر انرژی فسیلی با حداقل انرژی مصرفی و تولید زودرس ، در تأمین نیاز داخلی كشور و نیز بخشی از نیاز بازار صادران گل و گیاه سهم بسزایی دارد .

كوتی تصریح كرد: استان خوزستان از لحاظ سطح زیر كشت گل و گیاه رتبه سوم كشوری،از لحاظ سطح گلخانه ها با پوشش پلاستیكی رتبه سوم كشور، از نظر سطح زیر كشت و تولید گل مریم و پیاز و پیاز چه رتبه اول كشوررا داراست .

به گفته وی همچنین ازحیث سطح زیر كشت گل رز رتبه اول و از لحاظ میزان تولید گل رز رتبه دوم كشور را به خود اختصاص داده است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد كشاورزی خوززستان مناطق تولید گل و گیاه استان خوزستان را شهرستان دزفول با 510 هكتار، بهبهان با 80 هكتار، اندیمشك با 37 هكتار و شوش نام برد .

كوتی به سطح تولید گل های شاخه بریده استان خوزستان در گلخانه ها اشاره كرد و گفت : گل رز با سطح زیر كشت 430 هكتار و تولید 92 میلیون شاخه، گل مریم با سطح زیر كشت 135 هكتار و تولید 27 میلیون شاخه، گل نرگس با سطح زیر كشت 75 هكتار و تولید 18 میلیون و 500 هزار شاخه گل و گل گلایول با 16 هكتار سطح زیر كشت و تولید 3 میلیون شاخه، ازجمله گل های شاخه بریده استان خوزستان هستند .

وی افزود: سایر گل های شاخه بریده استان خوزستان نظیر آفتابگردان، مروارید، لیلیوم و زنبق دارای سطحی معادل 10 هكتار با تولید چهار میلیون و 500 هزار شاخه گل می باشند.

كوتی ادامه داد: 90 درصد تولیدات گل استان خوزستان به تهران ارسال و گل های درجه یك آن با حدود 25 میلیون شاخه به خارج از كشور صادر می شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد كشاورزی خوزستان خاطرنشان كرد: در سال گذشته افزون بر 79 میلیون شاخه انواع گل های شاخه بریده، 15 هزار و 300 گیاه آپارتمانی و بیش از 134 میلیون عدد پیاز و پیازچه گل در استان خوزستان تولید شده است./س


برچسب ها: افزون ، گل ، تولید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.