فارس/

رهبری بزرگترین واقف کتاب خطی کتابخانه آستان قدس

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: مقام معظم رهبری بزرگترین واقف کتاب خطی در طول تاریخ کتاببخانه آستان قدس رضوی هستند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس محمد هادی زاهدی  در حاشیه همایش تجلیل از حامیان نسخ خطی در شیراز اظهار داشت: تعداد نسخه‌های اهدایی مقام معظم رهبری، 14 هزار نسخه خطی و چاپ سنگی است و بیشتر موارد اهدایی آن را کتاب‌های خطی تشکیل می‌دهد.

به گفته وی، برای مجموع کتاب‌های مقام معظم رهبری باید 14 جلد فهرست نوشته شود که این کار در مراحل پایانی قرار دارد و یک جلد از این مجموعه فهرست در دوازدهمین همایش حامیان نسخ خطی در شیراز برگزیده و مورد تجلیل قرار گرفت.

وی افزود: جلد اول مجموعه‌ای که مقام معظم رهبری به کتابخانه آستان قدس رضوی اهدا کرده‌اند، فهرست کتاب‌ها و نسخ موجود جهان اسلام در حوزه قرآن و علوم قرآنی است.

زاهدی ادامه داد: نسخ خطی موجود در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی بی‌نظیرترین گنجینه‌های قرآنی خطی در جهان اسلام است.

وی تصریح کرد: حدود 16 هزار نسخه و جزوه قرآن در این کتابخانه وجود دارد و تعداد چند نسخه از نسخه‌های قرآن موجود منسوب به حضرت علی (ع)، امام حسن (ع)، امام حسین (ع)، امام سجاد (ع)، امام صادق (ع) و امام رضا (ع) نیز در این کتابخانه موجود است.

رئیس سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی ابراز داشت: نسخه‌های خطی بسیار ارزشمندی از قرون بعد از اول و دوم در کتابخانه آستان قدس وجود دارد.

وی اضافه کرد: یک قرآن از زمان حضرت امام رضا (ع) در ابتدای قرن سوم، قدیمی‌ترین نسخه خطی اهدا شده به کتابخانه آستان قدس رضوی است که بیانگر تاریخ خود کتابخانه نیز بوده و در سال 327 هجری وقف آستان قدس رضوی شده است.

به گفته وی، بنابر توالی تاریخی قرآن‌های متعدد از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین کاتبان، مذهبان و وراقُان جهان اسلام در کتابخانه آستان قدس رضوی وجود دارد.

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی اضافه کرد: مجموع دست‌خط‌‌های بزرگترین کاتبان جهان اسلام در کتابخانه آستان موجود است.

وی ادامه داد: مردم بهترین آثار و اشیای خود را به دلیل علاقه به امام رضا (ع) به کتابخانه آستان می‌دهند و این آثار در بهترین شرایط به نام خود آنها در این مکان باقی می‌ماند همان‌گونه که از هزاران سال پیش آثار باقی مانده است/   س


برچسب ها: رهبر ، واقف ، کتب خطی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.