خوزستان/رییس سازمان حفاظت محیط زیست؛

اكتشاف نفت درهورالعظیم باتعهد به مسایل زیست محیطی انجام می شود

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: پروژه های اكتشافی وزارت نفت در تالاب هورالعظیم ازسوی شركت های نفتی با تعهد به مسایل زیست محیطی انجام می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ˈ محمد جواد محمدی زاده ˈافزود: در زمان حاضر میزان آب ورودی به تالاب بسیار كم است یعنی آورده آب تالاب با توجه به نیاز آن بسیار پایین است كه این مساله یكی از مشكلات تالاب هورالعظیم است.

وی افزود: از سوی دیگر اكتشافاتی كه كارشناسان وزارت نفت در این تالاب انجام می دهند نیز مشكلاتی را ایجاد كرده است. برخی از مجوزهای صادر شده برای برداشت نفت از میادین مشترك ایران و عراق در این منطقه از لحاظ زیست محیطی دارای اشكالاتی است كه باید برطرف شود.

رییس سازمان محیط زیست خاطرنشان كرد: با توجه به مشكلات موجود به تازگی كمیسیون مشتركی از كارشناسان وزارت نفت و سازمان حفاظت محیط زیست برای رسیدگی و رفع مشكلات تشكیل شده است.

وی افزود:این كمیسیون در اهواز تشكیل جلسه داد و در این جلسه كه با حضور وزیر نفت و جمعی از محققان و كارشناسان وزارت نفت برگزار شد مقرر شد این كمیسیون مشترك تمامی مشكلات را بررسی و مرتفع كند.

محمدی زاده یادآورشد: همچنین در این جلسه تاكید شد كه تمام پروژه های اكتشافی وزارت نفت در تالاب هورالعظیم از سوی شركت های داخلی و خارجی با درنظر گرفتن پوشش گیاهی و جانوری منطقه و رعایت مسایل زیست محیطی انجام شود.

تالاب هورالعظیم بزرگ ترین تالاب داخلی ایران است كه در استان خوزستان و به طور مشترك در شهرستان های دشت آزادگان و هویزه واقع شده است .مساحت آن حدود 118 هزار هكتار است و یك سوم این تالاب در ایران و بقیه در كشور عراق قرار دارد.

هورالعظیم یكی از زیستگاه های حساس و مهم پرندگان مهاجر آبزی و بومی منطقه است و حواصیل، غاز پیشانی سفید، شغال، روباه، گربه جنگلی، سمور آبی، گراز ، شیر و انواع ماهی كپور از جمله حیات وحش منحصر به فرد این تالاب هستند.

یكی از كاركردهای مهم این تالاب، جلوگیری از طوفان شن و گرد و خاك است چراكه تالاب ها رطوبت هوا را بالا می برند . در زمان حاضر خشك شدن هورالعظیم در ایران و كشورهمسایه 'عراق' میزان وقوع طوفان های شن را افزایش داده و باعث شده است استان خوزستان در چند سال اخیر با گرد و غبارهایی حدود 21 برابر استاندارد رو به رو شود.

محمدی زاده در ادامه به اجرای تعهد كشورعراق در مورد ریزگردها اشاره كرد و گفت: مقابله با ریزگردها در ایران و عراق یك طرح 10 ساله است و اراده كشورعراق برای تحقق این طرح جدی است.

وی افزود: هم اكنون كشور عراق تعهد كرده است تا اوایل سال 2013 یعنی دو تا سه ماه آینده تعهدات خود نسبت به اجرای طرح مقابله با ریزگردها را قطعی و نهایی كند./س
برچسب ها: اکتشاف ، نفت ، هورالعظیم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.