مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: پیش بینی می شود امسال بیش از دو تن زعفران از این مزارع برداشت شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس اسد شریفی با بیان اینکه استان فارس جزو پنج استان برتر کشور در تولید زغفران است، ادامه داد: حدود 96 درصد زعفران مورد نیاز دنیا را ایران تولید می کند که عمدتا به کشورهای حوزه خلیج فارس و اسپانیا صادر می شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی فارس در بخشی دیگر از سخنان خود به وضعیت زعفران در استهبان اشاره کرد و گفت: استهبان قطب تولید زعفران در استان فارس است که به سبب آب و هوای مناسب بیش از 90 درصد زعفران فارس در این شهرستان تولید می شود.

شریفی اضافه کرد: متوسط برداشت زعفران در هر هکتار چهار الی پنج کیلوگرم است در حالی که در استهبان 5.5 و 4.5کیلوگرم زعفران در هر هکتار برداشت می شود.

وی یادآور شد: زعفران استهبان یکی از محصولات مهم این شهرستان است که به دلیل عطر و طعم از انواع برتر محسوب شده و به کشورهای چین، آلمان، انگلیس و کشورهای خلیج فارس صادر می شود.

شریفی اضافه کرد: بدلیل بارندگی مناسب در سال زراعی 91 90، آبیاری مزارع و انجام عملیات به زراعی، عملکرد محصول زعفران در هر هکتار سه الی دو درصد افزایش یافته که پیش بینی می شود تولید این محصول به 2.3تن برسد و هم اکنون مزارع زعفران با وسعت حدود 460 هکتار و متوسط تولید 5.5 الی 4.5 کیلوگرم در هکتار در حومه شهراستهبان وجود دارد.

به گفته وی، سابقه کاشت زعفران در این شهرستان به 200 سال قبل بر می گردد، که وجود شرایط اقلیمی مناسب در استهبان و نیاز کم این گیاه به آب از دلایل تداوم کشت این محصول در این شهرستان به حساب می آیند.

شریفی افزود: اجرای طرحهای تحقیقاتی برای تغییر سیستم کاشت و نوع پیاز اصلاح شده می تواند در افزایش عملکرد کمی زعفران در شهرستان مؤثر باشد./س


برچسب ها: زعفران ، فارس ، افزایش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.