باهنر در نشست خبری مطرح کرد

انتخابات سال آتي، انتخاباتي سه قطبي با حضور دولت/تلاش جامعه اسلامي مهندسين براي عدم تصميم‌گيري به صورت مستقل

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین گفت: به نظرم انتخابات آینده سه قطبی خواهد بود و در یک قطب آن دولت قرار دارد که بدون کاندیداها و بی‌نظر نخواهد بود و به احتمال زیاد از یک فرد حمایت می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران، محمدرضا باهنر دبیر کل جامعه اسلامی مهندسين در نشست خبری خود با اصحاب رسانه به سوالات آنان پیرامون مسائل سیاسی روز کشور و بین‌الملل پاسخ داد.

وی با بیان این که به دنبال افزودن تعداد کاندیداها در جریان اصولگرایی نیستیم، گفت: تا به حال کاندیداهایی هم‌چون قالیباف، رضایی، پور محمدی و عارف مطرح شده‌اند و حزب اسلامی کار نیز حسین کمالی را به عنوان کاندیدای خود مطرح کرده است اما به نظرم افراد دیگری که در محافل رسانه‌ای از آنان به عنوان کاندیدای انتخابات آتی نام برده می‌شود فقط در حد شایعه است.


*جبهه پیروان تاکنون وارد بررسی مصداقی کاندیداها نشده است


وی در پاسخ به سوالی درباره کاندیداتوری متکی و احتمال حمایت جبهه پیروان خط امام و رهبری از وی اظهار داشت: تاکنون اظهار نظر رسمی از متکی نشنیده‌ام اما به کاندیداها توصیه می‌کنیم که با یکدیگر به تفاهم برسند.

باهنر افزود: جبهه پیروان تاکنون وارد بررسی مصداقی کاندیداها نشده است.


دبیر کل جامعه اسلامی مهندسی در پاسخ به سوالی درباره جنگ میان رژیم صهیونیستی و فلسطین تصریح کرد: ظلم مضاعفی توسط رژیم غاصب صهیونیستی به مردم مظلوم فلسطین تحمیل شده است که این مسئله مایه تاسف بوده اما پیروزی مقاومت در این نبرد برای همگان روشن شده است.


*تحولات درون رژیم صهیونیستی نشان دهنده شکست آنان در برابر جبهه مقاومت است


باهنر تاکید کرد: تحولات درون رژیم صهیونیستی هم چون استعفای وزیر دفاع آنان، نشان می‌دهد که جنگ اخیر شکستی قطعی و مسلم برای این رژیم نامشروع بوده است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه به برخی تحلیل‌ها پیرامون حمله رژیم صهیونیستی به غزه اشاره کرد و افزود: برخی کارشناسان درباره دلایل حمله رژیم صهیونیستی به فلسطین این گونه تحلیل می‌کنند که این رژیم با چنین حرکتهایی قصد دارد تا برخی خواسته‌های خود را به کاخ سفید تحمیل کند .

وی ادامه داد: برخی دیگر نیز می‌گویند که انتخابات رژیم صهیونیستی نزدیک است و آنان با این گونه حمله‌ها سعی دارند تا به گونه‌ای هماهنگی را میان خود افزایش دهند .

باهنر با بیان این که کشورمان در جنگ 8 روزه اخیر از هیچ گونه کمکی به مردم غزه دریغ نکرده است، تصریح کرد: کشورمان و در راس آن مقام معظم رهبری مدتهاست اعلام کرده‌اند که در هر جایی جنگی با رژیم صهیونیستی صورت گیرد ما نیز در آن جنگ هستیم بنابراین ممکن است در جنگ با رژیم صهیونیستی کمک مادی و حتی نظامی نیز داشته باشیم و در جنگ 8 روزه اخیر از هیچ امکانی و کمکی برای مردم فلسطین دریغ نکرده‌ایم و امکاناتی که می‌توانستیم به آنان رسانده‌ایم.


*انتخابات سه قطبي با حضور دولت


عضو مجمع تشخیص مصلحت در پاسخ به سوالی درباره قطب بندی فضای انتخاباتی آتی ریاست جمهوری گفت: به نظرم انتخابات آینده سه قطبی خواهد بود و در یک قطب آن دولت قرار دارد که بدون کاندیداها و بی‌نظر نخواهد بود و به احتمال زیاد از یک فرد حمایت می‌کند.

باهنر افزود: یک قطب دیگر انتخاباتی آتی را اصولگرایانی که ممکن است با دولت رقیب باشند تشکیل می‌دهند و قطب سوم را غیراصولگراها تشکیل می‌دهند.

وی در ادامه با بیان این که اصلاح طلبان سابقه خوبی ندارند، تصریح کرد: افرادی که مواضع صریح و روشنی در برابر فتنه 88 دارند می‌توانند در انتخابات شرکت کنند.

وی در پاسخ به سوالی درباره تعداد کاندیدای انتخابات آتی گفت: به نظرم بیش از 3 کاندیدا برای انتخابات آتی حضور خواهند داشت.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی درباره مذاکرات هسته‌ای میان کشورمان و 1+5 با نسبی خواندن موفقیت در مذاکرات گفت: بحث فناوری هسته‌ای کشورمان بحثی حقوقی است، نه امنیتی؛ فشارها و صادر کردن قطع‌نامه علیه کشورمان ملت بزرگ ایران را بر پافشاری بر این حقوق خود مصمم تر می‌کند و امیدواریم مطابق اساسنامه آژانس حقوق هسته‌ای ما را به رسمیت بشناسند البته کشورمان در بحث هسته‌ای کار خود را انجام می‌دهد.

باهنر در ادامه با بیان این که کشورمان برای اطمینان بخشی به مجامع بین‌المللی در بحث هسته‌ای از کوچکترین اقدامی دریغ نکرده است، تصریح کرد: از لحاظ تئوری و عملیاتی نظام بین‌المللی را مطمئن کرده‌ایم و اگر کشورهای غربی اندکی فرهنگ شیعه و مذهبی را درک کنند می‌توانند بفهمند هنگامی که بالاترین مقام یک کشور استفاده از سلاح هسته‌ای را حرام اعلام می‌کند مطمئنا دیگر انحرافی در فعالیت‌های هسته‌ای ما به وجود نخواهد آمد.

وی تاکید کرد: اگر جامعه بین‌المللی به اطمینان‌های بیشتری نیاز دارد ما آمادگی اطمینان دادن بیشتر به آنان را داریم.


*اگر بی‌عقلی‌های 1+5 بیشتر شود پروتکل اصلی زیر سوال می‌رود


نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پروتکل الحاقی در مجلس شورای اسلامی گفت: پروتکل الحاقی در مجلس مطرح نیست اما اگر بی عقلی‌های 1+5 بیشتر شود ممکن است پروتکل اصلی نیز زیر سوال برود.

باهنر در پاسخ به سوالی درباره دلایل عدم کاندیداتوری خود برای انتخابات آتی ریاست جمهوری گفت: من کاندیدای انتخابات آتی نیستم اما بحثی که مطرح بود این است که اگر یک زمانی جبهه پیروان به این جمع بندی برسد که بتواند کاندیدای اصولگرا را دور هم جمع کند باید یک نفر از جبهه پیروان نیز در این جلسات حضور داشته باشد و برخی به من می‌گفتند که باید در این جلسات حضور داشته باشم.

وی ادامه داد: به نظرم افراد صالح‌تر و توانمندتر از من در کشور وجود دارند که می‌توانند مدیریت‌های موفقی داشته باشند.


*باید تیم قدرتمند اصولگرایی در انتخابات آتی فعال شود


دبیر کل جامعه اسلامی مهندسی با بیان اینکه وجوب عینی برای من وجود ندارد که در انتخابات آتی کاندیدا شوم، ادامه داد: نظر من به این است که یک تیم قدرتمند اصولگرایی در انتخابات آتی فعال شود.


*آنچه که درباره قانون انتخابات مطرح می‌شود حاشیه سازی است


نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درباره این که برخی افراد اصلاح قانون انتخابات را برای حذف رقبایی هم چون هاشمی رفسجانی می‌دانند، گفت: آن چه درباره اصلاح قانون انتخابات مطرح می‌شود حاشیه سازیست و هیچ قانونی وجود ندارد که به نفع همه آحاد مردم باشد و برخی نیز به صورت طبیعی ممکن است از یک قانون سود ببرند و برخی دیگر ضرر کنند.

باهنر ادامه داد: آن چه که در مجلس مطرح می‌شود این است که آیا فردی که سنش از 75 سال گذشته است می‌تواند یک رئیس‌جمهور فعال باشد یا خیر؟


* سن 75 سال به بالا حداکثر می‌تواند یک مشاور مناسب باشد


دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین تصریح کرد: در گذشته نیز رهبران چینی از میان پیرترین افراد انتخاب می‌شدند اما در حال حاضر نیز آنان بر این مسئله تجدید نظر کرده‌اند و به نظرم سن 75 سال به بالا حداکثر می‌تواند یک مشاور مناسب باشد.

باهنر درباره کاندیداتوری هاشمی در انتخابات آتی اظهار داشت: هاشمی رفسنجانی چندین بار اعلام کرده که من کاندیدا نیستم و بنده نیز مطمئنم که وی کاندیدا نمی‌شود.

دبير کل جامعه اسلامي مهندسين در ادامه با بیان این که مجلس شورای اسلامی اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها را به ضرر منافع ملی می‌بیند، ادامه داد: اگر به واسطه عدم اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها رای مجلسی‌ها در انتخابات آتی کاهش یابد ما هم مکلف به انجام این وظیفه خود هستیم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که با توجه به شکست مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها آیا بعد از دولت احمدی‌نژاد این طرح متوقف خواهد شد یا نه ؟ گفت: دولت در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها قصد داشت قیمت فرآورده های نفتی را به قیمت جهانی برساند و اگر قیمت فرآورده‌های نفتی به رنجی حدود 3 هزار تومان می‌رسید اتفاق عجیبی در کشور می‌افتاد.


*اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها به اقدامات کارشناسی شده بیشتری نیاز دارد


نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها به مباحث کارشناسی شده بیشتری نیاز دارد، گفت: هدفمندی مرحله اول به هیچ وجه بازگشت پیدا نخواهد کرد اما برای اجرای مرحله دوم آن به وحدت رویه و برنامه نیاز داریم.

وی در پاسخ به سوالی درباره مسئله تورم نیز گفت: تورم در کشور ما به دلایلی متنوعی افزایش پیدا می‌کند که البته تعدادی از این دلایل به مشکلات ساختاری برمی‌گردد و ربطی نیز به دولت احمدی‌نژاد هم ندارد.

باهنر افزود: دولت‌های ما دولت‌هایی رانتی نفتی هستند و از پول نفت استفاده می‌کنند و ما باید وابستگی نیازهای کشور از نفت را کاهش دهیم و به معنای واقعی کلمه به تولید و پیشرفت در زمینه‌های مختلف دست پیدا کنیم.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین دلیل دیگر افزایش تورم را مربوط به برخی سیاست‌های دولت و مجلس دانست و افزود: برخی سیاست‌های نادرست این دولت و مجلس باعث شده که تا حدی رنج معمولی تورم افزایش یابد؛ مسئله تحریم‌ها نیز در افزایش نرخ تورم بی‌تاثیر نیست.

وی تاکید کرد: در حال حاضر با جمع شدن دلایل زیادی ما به یک نقطه تورم اقتصادی غیرقابل قبول رسیده‌ایم و برای حل مسائل اقتصادی به برنامه نیاز داریم که قاعدتا برخی از اصلاحات اقتصادی نیز کار را سخت‌تر می‌کند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در سال 91 اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها را متوقف کردیم بنابراین تصمیمات مجلس براساس نیاز کشور گرفته می‌شود.


*استراتژی تدوین شده در جبهه پیروان بر مبنای برنامه محوری است


عضو شورای مرکزی جبهه پیروان خط امام و رهبری درباره برنامه‌های انتخاباتی این جبهه اظهار داشت: استراتژی تدوین شده در جبهه پیروان بر مبنای برنامه محوری است و از نامزدهای انتخابات آتی نیز می‌خواهیم برنامه‌های عملیاتی خود را اعلام کنند.


* تلاش براي به حداقل رساندن تعداد کاندیدای اصولگرایان
 

وی با بیان این که جبهه پیروان در جهت وحدت و هماهنگی میان اصولگرایان تلاش می‌کند، تصریح کرد: قصد داریم تا تعداد کاندیدای اصولگرایان را به حداقل ممکن برسانیم و تعاملی اخلاقی و برنامه محوری با رقبای جبهه پیروان داشته باشیم.

وی تصریح کرد: بحث‌ها در جبهه پیروان بیشتر بر مبنای تعامل و توجه به گفتمان پیش می‌رود و انتظار نمی‌رود که ما کاندیدایی مستقل معرفی کنیم.


*کانديداي انتخاباتي همراهان اصلي خود در دولت آينده را معرفي کنند


باهنر تاکید کرد: کاندیدای انتخابات آتی همراهان اصلی خود را در دولت آینده همچون معاون اول و سایر پست‌ها اعلام کنند.

دبير کل جامعه اسلامي مهندسين در پاسخ به سوال دیگری درباره ضرورت اصلاح قانون انتخابات گفت: قانون انتخابات در کشور ما معضلات جدی دارد که باید حل شود چرا که در صورت حل نشدن این مشکلات ضررهایی برای کشور و نظام خواهد داشت.

وی تصریح کرد: نمایندگان در مجلس شورای اسلامی بیشتر بر روی شرایط کاندیداتوری بحث می‌کنند و معتقدیم که شرایطی همچون مدیر و مدبر بودن و رجل سیاسی باید یک تعریف کمی پیدا کند که جای این تعریف در قانون خالی است و بارها هم اعضای شورای نگهبان اعتراض کرده‌اند که قانون به گونه‌ای است که افراد بسیاری کاندیدا می‌شوند و موجب طنز‌آلود شدن فضای انتخابات می‌شوند.

وی در ادامه اظهار داشت: رایزنی‌های نمایندگان در مجلس شورای اسلامی درباره قانون انتخابات به مدت یک هفته تا 10 روز متوقف می‌شود چرا که مجلس جلسه‌ای ندارد و امیدواریم در ادامه بررسی‌های این طرح حاشیه‌ها به حداقل ممکن برسد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درباره این که برخی می‌گویند که اراده هیئت‌رئیسه برای اصلاح قانون انتخابات است، گفت: کسانی که این شائبه ها را ایجاد می‌کنند متوجه ساختار مجلس نیستند چرا که تصویب قوانین در مجلس فرآیند خاص دموکراتیک خود را دارد.


*تلاش جامعه اسلامي مهندسين براي عدم تصميم‌گيري به صورت مستقل


دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین درباره دیدار با جامعتین گفت: جامعه اسلامی مهندسین در انتخابات آتی تلاش کرده تا مستقل و خارج از تشکل‌های اصولگرایی تصمیم نگیرد و در قالب جبهه پیروان و یا جبهه متحد برنامه های خود را عملیاتی کرده است.

باهنر افزود: در انتخابات ریاست جمهوری آتی نیز ما تلاش می‌کنیم تا تفاهمی در جریان اصولگرایی ایجاد شود و عمده مذاکرات ما با جامعتین بیشتر برنامه محوری بوده است.


*بودجه سال آینده باید تحولات جدی داشته باشد


نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درباره زمان ارسال بودجه کشور به مجلس شورای اسلامی گفت: در این دو سال اخیر دولت برای ارسال بودجه به مجلس تاخیر داشته است ولی امیدواریم امسال این تاخیر وجود نداشته باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بودجه سال آینده باید تحولات جدی داشته باشد و قطع هزینه‌های جاری کشور به درآمد نفت در آن لحاظ شود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت و مجلس باید وابستگی بودجه به نفت را به حداکثر ممکن برسانند.

دبير کل جامعه اسلامي مهندسين خاطر نشان کرد: نرخ ارز باید بین عدد بازار فعلی و وضعیت مرجعی که مجلس برای سال 91 پیش بینی کرده است باشد اما تاکنون نیز درباره قیمت ارز در سال 92 ، به جمع بندی نرسیده‌ایم.

انتهاي پيام/
برچسب ها: باهنر ، انتخابات ، فتنه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار