کاهش 10 درصدي بيمه هاي اتکايي و اجباري / تعيين نرخ تعرفه ها براساس نرخ ارز مبادله اي

تکليف پرداخت يا حذف تعرفه ها تا 2 ماه آينده با همکاري بيمه مرکزي، ديوان محاسبات و ديوان عدالت اداري مشخص مي شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران محمد کريمي رئيس کل بيمه مرکزي با بيان اين مطلب در نشست خبري امروز خود گفت: براساس آخرين اطلاعات مجله سيگما صنعت بيمه ايران توانسته از نظر رشد شاخص حق بيمه توليدي با رقم 45 درصدي رتبه اول را به خود اختصاص دهد.

رئيس کل بيمه مرکزي تصريح کرد: از نظر منطقه اي جايگاه سوم و در رابطه با کسب رتبه حق بيمه سرانه که به 93 دلار رسيده ، رتبه 63 و از نظر ارتقاي شاخص ضريب نفوذ بيمه رتبه 72 و رتبه 6 در خصوص بيمه نامه هاي زندگي را به خود اختصاص داده ايم.

کريمي با بيان اينکه در حال حاضر تعداد نمايندگي هاي فروش بيمه نامه زندگي 3 برابر شده و به 4 هزار نمايندگي رسيده است گفت: هم اکنون سهم بازار غيردولتي در صنعت بيمه با تعداد 16 هزار نفر کارمند به رقم 53 درصد رسيده که نشان دهنده موفقيت رشد صنعت بيمه در کشور است.

وي تصريح کرد: تشکيل منظم جلسات شوراي عالي بيمه و برگزاري موفق مجمع بيمه مرکزي که امسال دو ماه زودتر از موعد برگزار شد و تشکيل شوراي فقهي بيمه به منظور تشکيل بيمه هاي تکافل از مهمترين برنامه هاي بيمه مرکزي در سالجاري است.

* تشکيل شرکت بيمه اي جنرال با سرمايه 250 ميليارد تومان

کريمي اظهار داشت: در اين رابطه تشکيل شرکت بيمه اي جنرال در حال بررسي در شوراي عالي بيمه با نام دانش است ضمن آنکه اولين شرکت بيمه اي با سرمايه 120 ميليارد تومان اعلام خاورميانه و همچنين موضوع بازنگري آئين نامه زندگي و بهره وري در افزايش بيمه نامه هاي عمر در شوراي عالي بيمه در حال بررسي است.

* کارت سبز بيمه

وي در خصوص استفاده از کارت سبز بيمه گفت: قبل از انقلاب کشور ايران و روسيه جزو کشورهاي استفاده کننده از کارت سبز اروپا بودند که قبلا زياد از آن استفاده نشده که ما آمادگي لازم براي استفاده از آن در جابجايي بار و مسافر کشورهاي عضو کارت سبز به مقصد ايران است، در اين حال جديدا کارت سفيد کشورهاي عضو اکو که در فاز اول بين کشورهاي ايران، ترکيه و پاکستان است مورد توافق کشورهاي عضو قرار گرفته است که فاز اول آن امسال بين ايران، ترکيه و پاکستان راه اندازي و فاز دوم آن نيز بين ايران، افغانستان، تاجيکستان و قرقيزستان است.

وي در خصوص رتبه بندي شرکت هاي بيمه اي گفت: شرکت هاي رتبه بندي خارجي به علت وجود تحريم هاي اقتصادي عليه ايران تمايلي به حضور در صنعت بيمه ايران براي رتبه بندي ندارند به همين منظور ما 40 مشخصه در خصوص رتبه بندي شرکت ها تعيين کرديم و دعوت مي کنيم از شرکت هاي رتبه بندي که به پژوهشکده بيمه مراجعه کنند تا برنامه خود را براي رتبه بندي اعلام کنند.

* کاهش 10 درصدي بيمه هاي اتکايي و اجباري

کريمي با تاکيد بر اين نکته که براساس احکام قانون برنامه پنجم توسعه کاهش 10 درصدي بيمه هاي اتکايي و اجباري در دستور کار قرار گرفته است گفت: هم اکنون 5 درصد از اين رقم براي امسال اجرا شده و 5 درصد ديگر مربوط به سال آينده است.

همچنين در مورد بيمه هاي غيرزندگي هم 5 درصد کاهش حق تعرفه در دستور کار مي باشد.
ضمن آنکه تشکيل واحدهاي مبارزه با پولشويي با مسئوليت بيمه مرکزي در شرکت هاي بيمه در کنار اجراي طرح حسابرسي داخلي در حال انجام است.

* تعيين نرخ تعرفه ها براساس نرخ ارز مبادله اي  


رئيس کل بيمه مرکزي در ادامه نشست خبري خود در پاسخ به سوالي در خصوص تاثير نوسانات نرخ ارز بر تعرفه هاي بيمه اظهار داشت: سال گذشته آئين نامه نوسانات تعرفه اي 25± نوسانات نرخ ارز و نرخي معادل حداکثر 3%  را در نظر گرفته که تا الان کسي براي بيمه واردات و صادرات محصولات خود به شرکت هاي بيمه مراجعه نکرده اند.

ملاک ما ارز مرجع نيست بلکه براساس ارز آزاد مي باشد که چون نمي توانيم نرخ تعرفه را با نرخ ارز آزاد تعيين کنيم سعي مي کنيم نرخ ارز مبادله اي را در اين رابطه در نظر بگيريم.

وي در خصوص بحث تعرفه ها گفت: براساس توافق انجام شده در چند سال قبل شوراي عالي بيمه اقدام به حذف تعرفه ها کرده است تا شرکت هاي بيمه اقدام به ناديده گرفتن حق و حقوق يکديگر نکنند اما ديوان محاسبات از مصوبه شکايتي را به ديوان عدالت اداري ارايه کرده است و براين اساس ما به ديوان عدالت اداري احضار شديم و خواهان دريافت وقت دو ماهه براي جمع آوري نفرات شرکت ها و نظر ديوان محاسبات و ديوان عدالت اداري به منظور جلوگيري از لغو اين مصوبه توسط ديوان عدالت اداري شديم که اميدواريم به موقع اين تعيين تکليف مشخص شود./عب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار