نشر الكترونيك جايگزيني نامناسب براي نشر مكتوب

مساله تحريم كاغذ و مشكلات اقتصادي به عنوان عامل پيشنهاد شدن نشر الكترونيك تنها با كمك به گردش جريان ادبي كودك جايگزين مناسبي براي نشر مكتوب نخواهد بود.

عبدالحميد نجفي، نويسنده فيلم‌هاي دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبيات باشگاه خبرنگاران گفت: نشر كتاب كودك خارج از وضعيت نشر كلي نيست و ما در اين راستا دو مشكل اصلي داريم كه شكل عمومي‌اش گريبانگير نشر كلي كشور است و مساله دوم به نوعي نگاه و تلقي ما از نشر كتاب كودك بر مي‌گردد.
وي ادامه داد: در اين مساله هم از طرف دستگاه‌هاي فرهنگي و هم از طرف ناشران انواع و اقسام گرايش‌ها وجود دارد؛ كه به ماجراي كتاب‌سازي‌هاي نازل و صرفا سودهاي مقطعي فكر مي‌كنند كه باعث افت كتاب كودك مي‌شود ولي با تمام اين جريان‌ها انتشار كتاب‌هاي كودك نسبت به كتاب‌هاي نوجوان در وضعيت بهتري قرار دارد.
اين فيلمنامه نويس درباره وضعيت انتشار كتاب كودك در ايران با ساير كشورها اظهار كرد: در ساير كشورها نگاه به اين مساله نگاهي سيستماتيك است و كودك نويسي در بحث كلي فرهنگ جايگاه ويژه‌اي دارد و به عنوان يك گروه علمي ا دبي به حساب مي‌آيد.

*تلقي‌هاي دست‌اندر كاران نشر عامل اختلال در نشر كتاب كودك

وي ادامه داد: در كشورهاي ديگر نوع نگاه حرفه‌اي به نشر كتاب كودك هم از سوي ناشر و هم از جانب نويسنده و نيز از سوي دستگاه‌هاي سياستگذار فرهنگي باعث مي‌شود كه سطح كيفي و همچنين ميزان تيراژ بالاتر برود.
نجفي در زمينه تاثير ادبيات بر رشد عاطفي كودكان اظهار كرد: ادبيات آبشخور اصلي زندگي است كه نه تنها بر روي كودكان بلكه در بزرگسالان هم تاثيرات فراواني دارد.
وي ادامه داد: ادبيات كودك به عنوان يكي از قابل اعتناترين و عميق‌ترين فاكتورهايي است كه براي تاثيرگذاري‌هاي عميق فرهنگي بكار مي‌رود.
نجفي با اشاره به مساله گراني كاغذ و تاثير آن بر روي وضعيت انتشار گفت:‌در حال حاضر مساله كاغذ و مشكلات اقتصادي معزل اساسي در وضعيت انتشار است كه نشر كتاب كودك را هم شامل مي‌شود اين وضعيت مقداري به تحريم اقتصادي بر مي‌ گردد و مقداري هم ناشي از تلقي‌هاي دست اندر كاران نشر (نقاش، گرافيست، ناشر، نويسنده) است.
وي ادامه داد: عده‌اي به علت شرايط موجود پرداختن به نشر الكترونيك را پيشنهاد كرده‌اند ولي اگر اين نوع نشر را به جاي نشر مكتوب در نظر بگيريم، خواهيم ديد كه جايگزين خوبي نيست و فقط با پر كردن بخشي از خلاها به گردش جريان ادبي كودك كمك مي‌كند./ص
برچسب ها: ادبیات ، کتاب ، نشر ، کتاب کودک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار