تقویم روز؛

از نخستین عمل پیوند قلب در جهان تا روز جهانی معلولین

مهاجرت علمای ایرانی مقیم عراق به ایران در پی اولتیماتوم روسیه به دولت ایران، تشکیل اولین کنفرانس اسلامی فلسطین در تهران، روز بیمه، نخستین عمل پیوند قلب در جهان و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز ۲شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۱ خورشیدی برابر با ۱۸ محرم ۱۴۳۴ هجری و ۳ دسامبر ۲۰۱۲ میلادی است. مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

تشکیل اولین کنفرانس اسلامی فلسطین در تهران (۱۳۶۹ ش)

در این روز اولین کنفرانس اسلامی فلسطین با محور همبستگی جهانی با قیام انتفاضه و مقابله با ادامه مهاجرت یهودیان به فلسطین، کار خود را در تهران آغاز کرد. در این کنفرانس، مبارزان و اندیشمندان مسلمان فلسطین، ایران و برخی دیگر از کشورها حضور داشتند. مباحث اصلی مورد بررسی در این کنفرانس، شامل ابعاد و علل قیام انتفاضه مردم فلسطین، انقلاب اسلامی فلسطین و تأثیر تحولات منطقه بر فلسطین بود.

مهاجرت علمای ایرانی مقیم عراق به ایران در پی اولتیماتوم روسیه به دولت ایران (۱۲۹۰ ش)
مجلس شورای ملی در سال ۱۲۸۹ ش تصویب کرد که ایران برای اصلاح امور اقتصادی خود، مستشار مالی از آمریکا استخدام کند. در پی آن مورگان شوستر آمریکایی به مدت سه سال به عنوان خزانه‌داری کل کشور منصوب شد. این عمل با مخالفت شدید روسیه تزار مواجه گردید و پس از بهانه‌های بسیار، به ایران هشدار داد که اگر شوستر ازایران اخراج نشود، به ایران لشکرکشی خواهد کرد. هنگامی که مجلس در برابر این اولتیماتوم مقاومت کرد، دولت روس، شمال ایران را اشغال کرد و تا قزوین پیش رفت.
زمانی که روحانیون ایرانی مقیم عتبات عالیات مقدسه عراق از جریان اولتیماتوم روسیه به ایران با خبر شدند، برای نجات ایران از ذلت و مبارزه با روس‌ها تصمیم گرفتند تحت رهبری آیت‌اللَّه آخوند خراسانی و شیخ عبداللَّه مازندرانی به ایران باز گردند. ولی آیت‌اللَّه آخوند خراسانی که قصد عزیمت به ایران را داشت، به طور کاملاً مشکوکی بر اثر یک بیماری ناگهانی وفات نمود و این حرکت، باز ماند. دولت ایران سرانجام به ناچار در برابر خشونت دولت روسیه تزاری تسلیم شد و به خدمت مستشاران آمریکایی پایان داد.


رحلت عالم بزرگوار آیت اللَّه «سیدمرتضی موحد ابطحی» (۱۳۷۱ ش)
آیت‌اللَّه سیدمرتضی موحد ابطحی در سال ۱۲۸۴ ش (۱۳۲۳ ق) در اصفهان به دنیا آمد. وی در نوجوانی در محضر استادانی همچون جلال‌الدین همایی، میرزا احمد شهیدی و سیدمحمد درچه‌ای به آموختن دروس سطح پرداخت و سپس در درس خارج آیات عظام سیدمحمد و سیدعلی نجف آبادی و محمد رضا مسجدشاهی حاضر شد. از آن پس در مدرسه صدر اصفهان به تدریس پرداخت. آیت‌اللَّه ابطحی از حضرات آیات شیخ آقا بزرگ تهرانی، محدّث قمی و سید شهاب الدین مرعشی نجفی اجازه اجتهاد داشت و از آیات عظام دیگر، اجازه امور حسبیه دریافت کرده بود. از آثارایشان می‌توان به دیوان اشعار، رساله‌های گوناگون در حدیث، تاریخ، کلام و... اشاره کرد. سرانجام این عالم ربانی در نود سالگی درگذشت و به اجداد طاهرینش پیوست.

تولد دکتر «راجنْدرا پراساد» اولین رئیس جمهور هند (۱۸۸۴ م)
راجنْدرا پراساد سیاست مدار و فیلسوف هندی در ۳ دسامبر ۱۸۸۴ م در یکی از روستاهای ایالت بیهار هند متولد شد. او با وجود تنگ‌دستی خانواده‌اش، تحصیلات خود را تا درجه دکتری ادامه داد و در نهضت استقلال‌طلبی مردم هند، شرکتی فعالانه داشت. وی همگام با مهاتما گاندی به مبارزه سیاسی علیه استعمارگران انگلیس پرداخت و چندین بار به ریاست حزب کنگره ملی هند برگزیده شد. پراساد پس از استقلال هندوستان و استقرار نظام جمهوری در این کشور، در ۲۶ ژانویه ۱۹۵۰ م به عنوان اولین رئیس جمهور هند، انتخاب گردید و دو دوره هفت ساله به این مقام برگزیده شد.


روز بیمه
بیمه از لحاظ حقوقی به معنای قرارداری میان بیمه گر (شرکت بیمه) و بیمه گذار (بیمه شونده) است که بیمه‌گر تعهد می‌کند تا در قبال دریافت مبلغی به نام حق بیمه، در صورت وارد شدن خسارات احتمالی معین به بیمه‌گذار، مبلغ مشخصی را به وی بپردازد. اما از نظر اجتماعی، بیمه یک پدیده اجتماعی است که به وحدت معنوی افراد یک یا چند جامعه کمک شایانی می‌کند.

بنابراین هرگاه فردی دچار صدمه یا حادثه‌ای شود که تحملش از عهده وی خارج باشد، اعضای دیگر جامعه هر یک به اندازه سهم و توان، خود را در جبران زیان‌های وارد شده به آن فرد، سهیم می‌سازند.

رحلت عالم بزرگ و فقیه نامدار شیعه، آیت اللَّه «محمد حسن مامقانی» (۱۳۲۳ ق)
آیت‌اللَّه شیخ محمد حسن مامقانی فرزند ملاعبداللَّه، از مُتَبَحِّرین علمای امامیه عصر خویش بود و حوزهٔ درس این فقیه صمدانی و عابد زاهد، محل تجمع و استفادهٔ علماء و فضلای بسیاری محسوب می‌گردید. او به مال دنیا بی‌رغبت بود و از ظالمان، چیزی را قبول نمی‌کرد. آیت‌اللَّه مامقانی شاگرد برجستهٔ شیخ مرتضی انصاری و سید حسین کوه کمره‌ای می‌باشد. از این عالم بزرگ تألیف‌های گران‌بهایی چون بُشرَی الاصولِ الی اسرارِ علمِ الاصول، ذرایعُ الاحکام فی شرحِ شَرایع الاسلام و غایةُالآمال به جای مانده است. آیت‌اللَّه مامقانی در سال ۱۳۲۳ قمری در نجف اشرف وفات یافت و در مقبرهٔ خصوصی خود دفن شد.

ولادت «ابومنصور ثَعالَبی» ادیب و لغوی نیشابوری (۳۵۰ ق)
ابومنصور عبدالملک بن محمد بن اسماعیل ثعالبی، ادیب و لغوی مشهور قرن چهارم و پنجم هجری در نیشابور به دنیا آمد. تالیفات ثعالبی در نزد اهل فن مشهور و به دقت نظر و کثرت فائده، معروف است و به «امام المُصَنِّفین و رَأسُ المؤلِّفین» خوانده می‌شود. مکارِمُ الاَخلاق و الامثال از کتب اوست. ابومنصور ثعالبی در سال ۴۲۹ ق در ۷۹ سالگی بدرود حیات گفت.

تولد علامه بزرگ «حیدرقلی سردار کابلی» عالم و فقیه مسلمان (۱۲۹۳ ق)
حیدرقلی فرزند محمدخان سردار کابلی از مفاخر علمای امامیه، در کابل متولد شد. وی از محضر اساتیدی مانند میرزا حسین نوری و سیدصفیُّ الدین حسن‌بن هادی کاظمی استفاده کرد و از آیات عظام: سیدحسن صدر، حاج شیخ عباس قمی، سید یحیی خراسانی، شیخ آقا بزرگ تهرانی و... مفتخر به دریافت اجازه و نقل روایت شد. سردار کابلی، همزمان با فراگیری علوم معقول و منقول، به یادگیری زبان‌های زندهٔ دنیا از قبیل عربی، انگلیسی، عبری و اردو همت گماشت و آن‌ها را آموخت.
ایشان در سال ۱۳۱۰ ق راهی کرمانشاه شد و در آن منطقهٔ محروم به ارشاد مردم، تبلیغ دین و تدریس و تالیف پرداخت. کتاب «ترجمهٔ انجیل برنابا» و «الاربعون حدیثاً فی فضایل امیرالمؤمنین» از جمله آثار او می‌باشد. سردار کابلی در سال ۱۳۷۲ قمری در ۷۹ سالگی جان به جان آفرین تسلیم کرد و پس از تشییعی با شکوه در کرمانشاه، در نجف اشرف مدفون گردید.

تولد آیت اللَّه «سیداحمد خوانساری» مرجع بزرگوار شیعه (۱۳۰۹ ق)
آیت‌اللَّه سیداحمد خوانساری در ۱۳۰۹ ق در خوانسار به دنیا آمد. در ۲۰ سالگی عازم نجف اشرف گردید و از محضر اساتید بزرگی همچون محقق خراسانی، سید محمدکاظم یزدی و آقا ضیاءالدین عراقی کسب فیض نمود. آیت‌اللَّه خوانساری هم‌زمان با تأسیس حوزه علمیه اراک، وارد ایران شد و به تدریس پرداخت. وی پس از تأسیس حوزه علمیه قم به سرپرستی آیت‌اللَّه حائری یزدی، امامت مدرسه فیضیه را به عهده گرفت. آیت‌اللَّه خوانساری در سال ۱۳۷۰ قمری پس از درگذشت عالم وارسته حاج سید یحیی سجادی به دستور آیت‌اللَّه بروجردی به تهران عزیمت نمود. ایشان در آنجا به امامت جماعت مسجد معروف «سید عزیزاللَّه» مشغول شد و به تدریس علوم دینی و ارشاد مردم همت گمارد. آیت‌اللَّه خوانساری تا پایان عمر در تهران اقامت داشت و پس از فوت، در حرم حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد.

تصویب تشکیل دیوان دائمی دادگستری بین المللی (۱۹۲۰ م)
امکانِ تأسیس چنین دادگاهی، سال‌ها بعد در خاتمه جنگ جهانی اول پیش آمد. در ماده ۱۴ میثاق جامعه ملل، تهیه طرح تأسیس دیوان دائمی بین‌المللیِ دادگستری و تصویب آن پیشنهاد شده بود. در فوریه ۱۹۲۰ م کمیته مشورتی با شرکت ۱۰ حقوق‌دان از کشورهای مختلف تشکیل و پیش‌نویس اساس‌نامه دیوان تهیه گردید. این طرح با برخی اصلاحات، سرانجام در ۳ دسامبر ۱۹۲۰ م به تصویب مجمع عمومی جامعه ملل رسید و پس از تصویب ازطرف اکثر کشورهای عضو، در سپتامبر ۱۹۲۱ م قدرت اجرایی پیدا نمود. دیوان دائم دادگستری بین‌المللی پس از انتخاب قضات دیوان، از ژانویه ۱۹۲۲ م شروع به کار کرد و در ۱۹ آوریل ۱۹۴۶ م رسماً منحل گردید و دیوانِ بین‌المللی دادگستری جای‌گزین آن شد.

نخستین عمل پیوند قلب در جهان توسط پروفسور «کریستین بارنارد» افریقایی (۱۹۶۷ م)
یکی از حوادث هیجان‌انگیز که نشان دهنده پیشرفت علم بود، انجام عمل پیوند قلب می‌باشد. درسوم دسامبر ۱۹۶۷ م دکتر برنارد، در بیمارستان «گروت شور» واقع در شهر کِیْپْ تاوْن افریقای جنوبی نخستین عمل موفقیت‌آمیز پیوند قلب را انجام داد. وی در این عمل، قلبِ زنی ۲۵ ساله را که بر اثر تصادف جان داده بود به مردی ۵۶ ساله پیوند زد. در این عمل، یک تیم پزشکی متشکل از ۳۰ دکتر و پرستار مدت ۵ ساعت طی چهار مرحله موفق به انتقال قلب و پیوند و بازگرداندن ضربان عادی قلب شدند.

این عملیات پزشکی اگرچه موفقیت‌آمیز بود اما اعتراض بشردوستان را برانگیخت چرا که آن‌ها معتقد بودند «قلب» اگر هنوز «جان» داشته، پیوند آن به دیگری مساوی با انجام قتل نسبت به صاحب قلب می‌باشد. گرچه گیرنده قلب جدید در این عمل، با قلب جدید به حیات خود ادامه داد اما در ۲۱ دسامبر همان سال به علت سرماخوردگی شدید و بیماری ریوی جان سپرد.

فاجعه نشت و انفجار گاز در یک کارخانه امریکایی در هند (۱۹۸۴ م)
در سوم دسامبر ۱۹۸۴ م، فاجعه عظیم نشت گازهای شیمیایی که مربوط به کارخانه چند ملیّتی امریکایی «یونیون کاربایْد» بود، در شهر پوپال هند، روی داد. این حادثه که بر اثر بی‌احتیاطی و عدم رعایت استانداردهای ایمنی از سوی مسؤولین کارخانه، واقع شد، گاز خطرناک‌ام. آی. سی که از مواد اصلی تشکیل دهنده سمِّ مرگبار سیانور است، از سه منبع زیرزمینی آن نشت کرد و در فضا پراکنده گردید. بر اثر نشت گاز در این روز، حداقل ۲۵۰۰ نفر از مردم بی‌گناه شهر پوپال هند، کشته و ده‌ها هزار نفر دیگر نیز مصدوم شدند.

روز جهانی معلولین
به منظور بهبود موقعیت و ارتقای جایگاه افراد معلول در جوامع بشری، در سی و هفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۱۳۶۲ ش برابر با ۱۹۸۳ م، روز سوم دسامبر مطابق با دوازدهم آذرماه، از سوی سازمان ملل به عنوان روز جهانی معلولان نام گرفت. طبق آمار سازمان ملل، بیش از نیم میلیارد نفر از مردم جهان به دلیل ابتلا به نارسایی‌های جسمی، ذهنی یا حسی، معلول به شمار می‌آیند. افراد معلول، یک دهم جمعیت بسیاری از کشورها را تشکیل می‌دهند.

۱۳ آذر در هشت سال دفاع مقدس
تقویت نیروی دشمن در مارد
اجرای آتش و انجام عملیات ایذایی توسط خودی
بازدید عدنان حسین، برادر صدام از بستان
کمک تسلیحاتی عراق به کومله.

برخی از رویدادهای ۳ دسامبر
۱۶۲۱: گالیله ساخت تلسکوپ را تکمیل کرد.
۱۶۹۴: دوره پارلمان انگلستان ۳ ساله شد.
۱۹۱۰: لامپ روشنایی نئون (مهتابی) ساخته شد.
۱۹۱۴: سلطان احمدشاه قاجار درمجلس شورا در میدان بهارستان حاضر شد و بی‌طرفی ایران در قبال جنگ اروپائیان (بین الملل اول) را مورد تاکید قرار داد.
۱۹۳۰: چند شهر ایران تغییر نام داد از جمله دزداب به زاهدان، نصیر آباد به زابل و استرآباد به گرگان تغییر نام یافتند.
۱۹۵۰: منطقه سیکیم در هیمالیا تحت الحمایه هند شد.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار