درگذشت «غلامحسین یوسفی»، آغاز به کار رادیو پیام، به تصویب رسیدن طرح تشکیل کمیسیون زن و خانواده در مجلس، و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز سه شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۱ خورشیدی برابر با ۱۹ محرم ۱۴۳۴ هجری و ۴ دسامبر ۲۰۱۲ میلادی است. مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:


درگذشت «غلامحسین یوسفی» محقق و ادیب (۱۳۶۹ ش)
استاد غلامحسین یوسفی در سال ۱۳۰۶ ش در مشهد به دنیا آمد. پس از اتمام دوران متوسطه، وارد دانشگاه شد و در ۱۳۳۰ دکترای ادبیات فارسی و نیز لیسانس حقوق قضایی و علوم سیاسی گرفت. دکتر یوسفی پس از دبیری دبیرستان‏های مشهد و استادی ادبیات فارسی دانشگاه مشهد به مطالعه و تحقیق در کشورهای فرانسه و انگلستان و تدریس در آمریکا پرداخت.

ابومسلم سردار خراسان، دیداری با اهل قلم، کاغذ زر، تحقیق درباره سعدی و شیوه‏های نقد ادبی از جمله آثار تصنیفی و ترجمه‏ای دکتر یوسفی است. سرانجام استاد غلامحسین یوسفی، محقق، مدرس و ادیب معاصر، در چهاردهم آذر ۱۳۶۹ در شصت و سه سالگی دار فانی را وداع گفت و در جوار حرم مطهر امام رضا (ع) به خاک سپرده شد.

رحلت مدرس کبیر آیت ‏اللَّه «سیدمحمدباقر درچه‏ای اصفهانی» (۱۳۰۲ش)
آیت‏اللَّه سیدمحمدباقر بن مرتضی درچه‏ای در حدود سال ۱۲۲۶ش در اصفهان به دنیا آمد. برای تکمیل تحصیلات خود راهی حوزه علمیه نجف شد و با شرکت در درس آیات عظام میرزامحمد حسن شیرازی معروف به میرزای بزرگ شیرازی، شیخ محمدحسن نجفی صاحب جواهر و میرزا حبیب اللَّه رشتی به مدارج علمی دست یافت. آیت‏اللَّه درچه‏ای از آن پس در اصفهان به تدریس اشتغال یافت و شاگردان برجسته‏ای پرورش داد که آیت‏اللَّه سیدحسین بروجردی و استاد جلال‏الدین همایی از آن جمله‏اند. این عالم ربانی سرانجام در چهاردهم آذر ۱۳۰۲ش در ۷۶ سالگی درگذشت و در قبرستان تخت فولاد اصفهان به خاک سپرده شد.

درگذشت ریاضی‏دان، فیلسوف و حکیم عالیقدر «میرزا طاهر تنکابنی» (۱۳۲۰ ش)
میرزا طاهر تنکابنی در حدود سال ۱۲۴۲ ش در کلاردشت مازندران به دنیا آمد. در شانزده سالگی برای تکمیل تحصیلات خود راهی تهران شد و در مدرسه سپهسالار به فراگیری علوم پرداخت. وی علاوه بر احاطه به فلسفه و حکمت، در فقه، اصول، نجوم، ادبیات و ریاضیات نیز تخصّص داشت و سالیان طولانی در مدرسه سپهسالار و مدرسه علوم سیاسی تدریس می‌‏کرد. با آغاز نهضت مشروطه، وی به صف آزادی‏خواهان پیوست.
پس از صدور فرمان مشروطیت و تشکیل مجلس شورای ملی، از طرف طبقه طلاب به نمایندگی در مجلس برگزیده شد. میرزا طاهر به هنگام کودتای سیدضیاءالدین طباطبایی، دستگیر و زندانی شد و بار دیگر در دوران رضاشاه، به زندان افتاد. سرانجام این حکیم فرزانه پس از یک دوره بیماری و در پی یک عمل جراحی در چهاردهم آذر ۱۳۲۰ش در ۷۸ سالگی وفات یافت.

آغاز به کار رادیو پیام (۱۳۷۳ش)
رادیو پیام با هدف اطلاع رسانی در قالب اخبار ترافیکی و اخبار سراسری‌، هم زمان با شبکه تهران از سال ۱۳۷۳، شروع به کار کرد. و در سال ۱۳۷۵، به عنوان شبکه‌ای مستقل به کار خود ادامه داد. این شبکه با ۸۰ بخش خبری همراه پخش موسیقی فعالیت خود را انجام می‌دهد.

به تصویب رسیدن طرح تشکیل کمیسیون زن و خانواده در مجلس شورای اسلامی (۱۳۷۵ش)
کلیات طرح الحاق یک تبصره به ماده ۴۲ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. بر اساس این طرح کمیسیون ویژه‌ای جهت رسیدگی به مسایل مربوط به زنان تحت عنوان کمیسیون امور زنان و خانواده در مجلس شورای اسلامی تشکیل می‌شود. این کمیسیون ۱۳ نفر عضو خواهد داشت که با اکثریت نمایندگان زن مجلس شورای اسلامی (دوسوم در صورت وجود) تشکیل خواهد شد. لازم به ذکر است که این طرح در دوره قبلی مجلس نیز مطرح شده بود که به تصویب نرسیده بود و اینک با ۱۳۶ رأی موافق، ۴۶ رأی مخالف و ۱۳ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۵ رأی به تصویب رسیده است.

حرکت کاروان اسیران کربلا از کوفه به طرف شام (۶۱ ق)
پس از‌ قضایاى دلخراش کربلا، بنى اُمیه جنایتکار اُسراى اهل بیت را‌ به‌ عجلة تمام به‌ طرف کوفه حرکت دادند. پس‌ از‌ توقّف اسرا در‌ کوفه ‌و‌ گزارش ابن زیاد به‌ یزید ‌و‌ صدور فرمان وى مبنى بر‌ حرکت دادن اسرا به‌ سوى شام، اسباب سفر شام را‌ تهیه دیدند ‌و‌ اهل بیت سیدالشهدا علیه السلام از‌ راه موصل به‌ طرف شام حرکت دادند.

ابن زیاد زجر بن‌ قیس، محض بن‌ ابى ثعلبه ‌و‌ شمربن ذى الجوشن را‌ مامور نمود که‌ همراه پنج هزار سوار، اسرا ‌و‌ سر‌ها را‌ به‌ شام برند. روز اول ماه صفر بود که‌ اسرا به‌ شام وارد شدند.
 
درگذشت حسن بن بویه دیلمی، از امرای آل‏بویه (۳۶۶ ق)
حسن بن بویه ملقب به رکن الدوله دیلمی از امرای آل بویه بود. وی بر جنوب و غرب ایران حکومت می‌‏کرد. آل‏بویه از مشهور‌ترین خاندان‏های مسلمان ایران بودند که از سال ۳۲۰ ق بر بخش وسیعی از سرزمین ایران و عراق تا مرزهای شمالی شام حکومت می‌‏کردند. آل بویه اولین حکومت شیعی در ایران است. برخی از امرای این سلسله، خدمات قابل توجهی به علم و فرهنگ اسلامی کرده‏اند. آنان از ادیبان و فضلای زمان خود تجلیل کرده و وزرای خود را از میان دانشمندان برمی‏گزیدند. بیمارستان عضدی بغداد وده‏‌ها بیمارستان و مدرسه دیگر از آثار این سلسله است.

آغاز جنگ و محاصره‏ ی بغداد توسط هلاکوخان مغول (۶۵۶ ق)
هلاکوخان مغول در اوایل ذی‏حجه‏ی سال ۶۵۵ ق از راه کرمانشاهان عازم بغداد شد و پس از شکست طلایه داران لشکر خلیفه‏ی عباسی از دجله گذشت و بغداد را به محاصره‏ی خود درآورد. لشکریان خلیفه در ابتدا از ظاهر بی‏اهمیت مغولان که هیچ سلاح سنگینی بر تن نداشتند و سوار اسب‏های کوچک بودند خوشحال شدند. اما همین که جنگ درگرفت، دریافتند که حریفان آنان بیش از آنچه تصور می‌‏رفت نیرومند می‌‏باشند. با یک حمله‏ی سپاه مغول، قوای خلیفه از هم پاشید و شهر به تسخیر مغولان درآمد.

کشف جزیره «ماداگاسکار» در جنوب شرقی افریقا توسط مکتشفان پرتغالی (۱۵۰۰م)
کشور ماداگاسکار با ۵۸۷/۰۴۱ کیلومتر مربع مساحت، یکی از بزرگ‏‌ترین جزایر جهان است که در سواحل جنوب شرقی افریقا و در اقیانوس هند واقع شده است. این منطقه از دو هزار سال پیش مسکونی بود. ماداگاسکار در قرون اول بعد از میلاد، محل تردد برخی بازرگانان بود که شهر‌ها و بنادری نیز در آنجا بنا نمودند. در ۴ دسامبر ۱۵۰۰م پای استعمارگران پرتغالی به این منطقه باز شد. آن‌ها به دنبال طلا، ادویه و عاج، آمده بودند اما چون از یافتن آن ناامید شدند، این جزیره را به حال خود‌‌ رها کردند.
در نتیجه، سایر اروپائیان، جای‏گزین پرتغالی‏‌ها شدند. این سرزمین به واسطه موقعیت خاص جغرافیایى خود در مجاورت سواحل شرقی افریقا، از قرن شانزدهم به بعد صحنه رقابت استعمارگران انگلیسی و پرتغالی و فرانسوی بود. در نهایتْ استعمارگران فرانسوی در اواخر قرن نوزدهم بر آن مسلط شدند و ماداگاسکار در سال ۱۸۸۵م تحت‏الحمایه فرانسه و در سال ۱۸۹۶م مستعمره فرانسه شناخته شد. پس از پایان جنگ جهانی دوم و در سال ۱۹۶۰م فرانسه استقلال ماداگاسکار را به رسمیت شناخت.

استفاده از واکسن حصبه برای اولین‏ بار (۱۸۹۹م)
در چهارم دسامبر ۱۸۹۹م، برای اولین بار واکسن حصبه به منظور پیشگیری از این بیماری در انسان، مورد استفاده قرار گرفت. واکسنِ حصبه، ابتدا توسط دو محقق فرانسوی کشف شد و سپس «هاوتن» پزشک انگلیسی آن را کامل نمود و سرانجام یک محقق دیگر استفاده از این واکسن را برای عموم مردم می‌سر ساخت.

برگزاری کنفرانس سه جانبه «برمودا» با حضور امریکا، انگلیس و فرانسه (۱۹۵۲م)
در ۴ دسامبر ۱۹۵۲م کنفرانس سه جانبه امریکا، انگلیس و فرانسه در جزیره برمودا که در شمال امریکای جنوبی در اقیانوس اطلس قرار دارد، آغاز به کار کرد. این سه کشور علاوه بر بررسی مناسبات سه جانبه خود، در مورد هماهنگی برای مقابله با سیاست شوروی در برلین، تصمیمات مهمی اتخاذ کردند. در آن زمان، بخش غربی شهر برلین آلمان، در اختیار امریکا، انگلیس و فرانسه و بخش شرقی شهر تحت کنترل شوروی بود. اوج‏گیری اختلافات در مورد نحوه اداره شهر برلین، سرانجام موجب احداث دیوار معروف برلین در سال ۱۹۶۱ توسط شوروی و آلمان شرقی شد.

برخی از رویدادهای ۴ دسامبر
۱۵۳۴: سلطان سلیمان امپراتور عثمانی چهارم دسامبر ۱۵۳۴ بغداد را تصرف کرد که دولت صفویه ایران بعدا آن را پس گرفت. ده‌ها سال پس از آن، سلطان مراد چهارم سلطان وقت عثمانی که بغداد را مورد حمله نظامی قرار داده و با مقاومت قهرمانانه و تاریخی پادگان ایرانی شهر رو به رو شده بود با شاه وقت صفوی (دربار اصفهان) بر سر آن به مصالحه رسید.
۱۸۲۹: رسم قدیمی «سوتی» در هند که سوزاندن زن پس از مرگ شوهر و با یک آتش بود ممنوع شد، گرچه بعدا هم کم و بیش به صورت داوطلبانه ادامه یافت.

طبق این رسم، زن با جسد شوهر متوفایش در یک زمان و یک محل آتش زده می‌شدند. طبق آثار به دست آمده در راجستان و مادیا پرادش، این عمل از سال ۴۰۰ میلادی و شاید پیش از این زمان در هند مرسوم بود. ساتی Sati در سانسکریت به معنای زن نجیب و زن وفادار است.
۱۸۸۱: لس آنجلس تایمز که توسط دو روزنامه نگار به نامهای ناتان کول و توماس گاردینر (اسکاتلندی) تاسیس شده بود به نام لس آنجلس دیلی تایمز نخستین شماره خودرا منتشر کرد.
۱۹۴۳: یوسیپ بروز تیتو رهبر پارتیزانهای یوگوسلاوی که با نیروی اشغالگر آلمانی مبارزه مسلحانه می‌کرد تشکیل دولت در تبعید یوگوسلاوی را اعلام داشت.
۱۹۸۲: قانون اساسی تازه چین که نوعی اقتصاد بازار (کاپیتالیسم) را مجاز کرده است به اجرا گذارده شد.
۱۹۹۱: شرکت هواپیمایی پان امریکن پس از ۶۴ سال فعالیت ورشکست و تعطیل شد. این شرکت هواپیمایی بین المللی از سال ۱۹۲۷ آغاز بکار کرده بود. نخستین سرویس آن میان فلوریدای آمریکا و کوبا بود. سرویس دور دنیای این شرکت معروف است.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.