اراک/

رعایت عدالت میان فرزندان

برخی از والدین گمان می کنند برای تربیت فرزند خود باید مدام به او امر و نهی کرده و همواره درست و غلط را به او گوشزد کنند. درحالی‌که چنین برخوردی صحیح نیست و موجب دور شدن بیشتر آن ها از فرزندشان می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک ، والدین باید بدانند راهکارها و توصیه های تربیتی از تنوع زیادی برخوردار بوده که ممکن است یکی برای یک فرزند جوابگو باشد اما برای دیگری بی فایده، برای یکی باید از روش بازدارندگی استفاده کرد و برای فرزند دیگری از سیاست تشویق، از این رو والدین ابتدا می بایست به خلقیات و روحیات و ویژگی های فرزند خود آشنا گشته و سپس برابر با مقتضیات سنی او به پرورشش همت بگمارند.در این میان برخی اصول بنیادی و اساسی هستند که والدین باید آن ها را مدام مدنظر قرار داده و در رفتار با فرزند خود منظور کنند. در این نوشتار به بررسی برخی از این اصول می پردازیم:در کلام گوهربار امام رضا(ع) اشاره شده است، تربیت زمانی کارآمد بوده و در ذات فرزند نهادینه می شود که به شکلی عملی انجام پذیرد. والدین نه تنها باید خودشان الگوی عملی رفتارهای صحیح باشند بلکه می بایست فرزندان خود را تشویق کنند تا رفتارهای صحیح و برخوردهای مناسب را بروز دهند و در این میان تنها به گوشزد کردن مدام رفتارهای درست اکتفا نکنند.برقراری عدالت در تربیت: « میان فرزندان خود به عدالت رفتار کنید، همان گونه که مایلید مردم با شما به عدل و داد رفتار کنند» حضرت محمد(ص)

از اصول تربیتی که در اسلام بسیار توصیه شده رعایت عدالت میان فرزندان است. والدین می بایست برخورد یکسانی در مقابل رفتارهای فرزندان خود داشته باشند نه اینکه یکی را مورد محبت بی جا قرار داده، از خطاهای او چشم پوشی کنند و دیگری را به خاطر هر لغزش کوچکی مورد سرزنش قرار دهند. چنین برخوردی نه تنها سبب تحقیر شدن و سرافکندگی یکی از فرزندان شده بلکه موجب احساس تنفر او از خواهر یا برادر مورد توجه گشته و گاه حتی کینه ای عمیق در دل او ایجاد می کند.

خرد‌ورزی و تفکر: «از عقل و خرد خویش راهنمایی بخواهید تا به رشد و کمال برسید و از فرمانش سرپیچی ننمایید که نادم و پشیمان خواهید گشت.» حضرت محمد (ص)هم چنان که در این بیان نورانی مشخص شده عقل عاملی موثر در تربیت و سازندگی انسان است. والدین باید اهمیت و تاثیر نیروی تعقل و تفکر را به کودکان خود انتقال داده و خود نیز از رفتارهای غیر عقلانی اجتناب کنند. کسانی که عقلی بارور و ذهنی ورزیده دارند نه تنها می توانند خوبی را از بدی تشخیص دهند بلکه در موقعیت های خطر‌ساز قادر به درک موقعیت و تصمیم گیری های صحیح می باشند.ایستادگی و مقابله با مشکلات: «گاه فرزندانتان را به کارهای کم و بیش سخت وادارید تا آنها در بزرگسالی افرادی صبور و شکیبا گردند.» امام موسی بن جعفر (ع) پدر و مادری که می خواهند در آینده فرزندانی قوی و متکی به نفس بار بیاورند، باید به آن ها بیاموزند تا در مقابل سختی ها و مشکلات استقامت به خرج داده و بردبار باشند. والدینی که فرزندان خود را از هر نوع تلاش و کوششی بازداشته و هر آن چه را که می‌خواهند به راحتی در اختیارشان می گذارند، فرزندانی لوس و کم طاقت تربیت می کنند که در آینده تاب هیچ مخالفتی با خواسته هایشان را نخواهند داشت. در حالیکه با واگذاری مسئولیت های کوچک به کودک، او ورزیده شده و آماده قبول مسئولیت ها و وظایف مهم در بزرگسالی می شود.اهمیت دوستی و ارتباط با دیگران: «پس از ایمان به خداوند سوگلی تمام اعمال عاقلانه، بشر دوستی و نیکی به همه ی مردم است» حضرت محمد(ص)از مهارت های فرزند پروری در عرصه ی ارتباطی دعوت به تحکیم دوستی هاست. در آغاز راه پدر و مادر با ایجاد رابطه ی دوستانه با یکدیگر اولین آموزش ها را به فرزندشان منتقل می کنند و در قدم بعد باید به دنبال برقراری رابطه ای صمیمی با خود آن ها باشند. در محیط گرم و دوستانه خانواده است که فرزندان به لزوم محبت و توجه به افراد دیگر پی برده و به ارزش دوست داشتن واقف می شوند، ارزشی که بعدها خصوصا در جریان زندگی مشترکشان نقش حیاتی ای خواهد داشت.رعایت قواعد مناسبات انسانی:« آن‌گونه که دوست داری مردم با تو رفتار کنند با مردم رفتار کن و آنچه را برای خود نمی‌خواهی برای مردم نیز نخواه» حضرت محمد( ص)

انسان ذاتاً موجودی اجتماعی است و خواهان ارتباط با دیگران است. این وظیفه والدین است که اصول برقراری یک رابطه ی صحیح مبتنی بر رعایت قوانین و ضوابط را به فرزند خود بیاموزند. احترام به بزرگسالان، ظلم نکردن به کوچکترها، خیر دیگران را خواستن و... موارد مختلفی است که می بایست توسط والدین آموخته شود.در نگاه اول رعایت اصول تربیتی مختلف اندکی مشکل به نظر می رسد. اما همین اصول هستند که باعث تربیت فرزندانی با آینده ای روشن و امید‌بخش می شود. بی شک تنها والدینی که تربیت فرزندان خود را در جدی گرفته و آن‌را امری مهم تلقی می کنند، توجه به این اصول را در راس آموزه های تربیتی خود قرار می دهند./ب

برچسب ها: رعایت ، عدالت ، فرزندان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.