امضاي قرارداد فاينانس چين /تزريق 1.8 ميليارد يورو به 7 طرح فولادي تا 2 ماه ديگر

مدير عامل شركت ملي فولاد از امضاي قرارداد فاينانس هفت طرح فولادي توسط چيني‌ها خبر داد.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران و به نقل از «شاتا»، «اردشير سعد محمدي» در يك نشست خبري با بيان اينكه اين قرارداد به ارزش 1.8 ميليارد يورو از سوي چيني ها به امضا رسيده است افزود: اين مبلغ تا 2 ماه ديگر براي ادامه اجراي طرح‌هاي فولادي به اين طرح ها تزريق مي شود.
وي گفت: زمان تعيين شده براي اجراي بخش فولادسازي هفت طرح فولادي 36 ماه تعيين شده است.

وي در بخش ديگري از سخنانش با بيان اينكه بخش احياي هفت طرح فولادي تا پايان شهريور سال آينده به تدريج به بهره‌برداري مي رسد گفت: در بخش احيا 70 و در بخش فولاد سازي 45 درصد تجهيزات بومي سازي شده است.

**طرح هاي فولادي توجيه اقتصادي دارد

مدير عامل شركت ملي فولاد همچنين با اشاره به مطرح شدن بحث‌هايي درباره غيراقتصادي بودن اجراي 8 طرح فولادي گفت: براساس آخرين بررسي‌هاي انجام شده، نرخ بازگشت سرمايه‌گذاري در اين طرح‌ها 19.9 درصد تخمين زده شد و زمان بازگشت سرمايه اين طرح ها نيز بين 4 تا 7 سال كه اين نشان دهنده اقتصادي بودن طرح هاي فولادي است.

وي همچنين با اشاره به اينكه از ابتداي اجراي طرح هاي فولادي تاكنون هزار و 545 ميليارد تومان براي اين طرح ها هزينه شده است، گفت: هم اكنون هزار و 99 نفر در 7 طرح فولادي مشغول به كارند و پيشرفت فيزيكي اين طرح‌ها در بخش احيا بيش از 62 درصد و در بخش فولادسازي بين 8 تا 35 درصد است.

**فناوري احياي مستقيم ايراني در راه چين

سعد محمدي با اشاره به اينكه 4 طرح احياي مستقيم از 7طرح فولادي با سيستم ايراني «پرد» Persian Reduction)) اجرا مي شود افزود:‌ به تازگي يكي از شركت هاي چيني پس از مشاهده روند اجراي سيستم «احياي مستقيم ايراني» پيشنهاد داده كه يك كارخانه توليد آهن اسفنجي با فن آوري «pered» در چين به اجرا درآيد.

سعد محمدي در ادامه با اشاره به لزوم ساخت طرح هاي فولادي در مناطق محروم گفت: با احتساب نرخ 1600 توماني براي هر كيلوگرم فولاد، راه اندازي هر يك از كارخانه ها نزديك به 1600 ميليارد تومان گردش سرمايه در يكي از نقاط كم برخوردار كشور ايجاد مي كند كه منشا تحولي اساسي در آن مناطق خواهد شد.

به گفته وي ،ساخت اين كارخانه حتي با نرخ ارز امروزي نيز صرفه اقتصادي دارد.

مدير عامل شركت ملي فولاد در بخش ديگري از سخنانش با بيان اينكه ظرفيت توليد فولاد ايران تا سال 1404 بايد به بيش از 50 ميليون تن برسد افزود:‌ درحال حاضر در كل كشور 19طرح جديد براي توليد آهن اسفنجي وجود دارد كه ظرفيت كل آنها به 8 .18ميليون تن مي رسد.

همچنين در بخش كنسانتره و دانه بندي سنگ آهن نيز 34 ميليون تن طرح در دست اجراست.

وي افزود: هم اكنون در حدود 25 ميليون تن طرح جديد براي توليد كنسانتره و 27 و نيم ميليون تن طرح سرمايه گذاري احداث براي گندله در كشور وجود دارد.

وي ادامه داد: هم اكنون 14 طرح براي توليد شمش به حجم 5 هزار و 970 ميليون تن و 13 طرح براي توليد فولاد به حجم 5 هزار و 720 ميليون تن نيز در دست اجراست.
سعد محمدي گفت:‌ هر كارخانه فولاد يك ميليون تني يك هزار شغل مستقيم ايجاد مي كند و همزمان سرانه توليد و نيز درآمد سرانه هر فرد را نيز افزايش مي دهد.

**ميزان مصرف فولاد در ايران 288 كيلوگرم است

وي در ادامه ميزان مصرف فولاد در ايران را 288 كيلوگرم اعلام كرد و گفت:‌ كشورهاي محروم زير 100 كيلوگرم در سال فولاد مصرف مي كنند و كشورهاي توسعه يافتهبيش از 300 كيلوگرم.

وي همچنين با اشاره به رتبه 17 ايران در دنيا از نظر ميزان توليد فولاد خام، گفت: سال گذشته ايران با توليد 14.5ميليون تن فولاد خام، سهم اين بخش در توليد ناخالص داخلي را به 1.8درصد رساند.

سعد محمدي در بخش ديگري از سخنانش با بيان اينكه در سال 2011 بيش از 1500 ميليون تن فولاد در دنيا توليد شد گفت: 66 درصد از اين توليد به روش كوره بلند و 34 درصد از آن به روش آهن اسفنجي در كوره هاي قوس الكتريكي توليد شد.

وي افزود: از اين ميزان توليد 682 ميليون تن مربوط به چين است كه 44.5 درصدكل توليد فولاد را به خود اختصاص داده است.

وي با بيان اينكه 65 درصد از فولادكل دنيا درآسيا مصرف مي شود گفت: 45 درصد اين ميزان مصرف مربوط به چين و بقيه مربوط به ديگركشورهاي آسيايي است.

مدير عامل شركت ملي فولاد در پايان با بيان اينكه ميزان مصرف فولاد به ازاي هر نفر سالانه در آلمان 441، بلژيك 408، تركيه 303، روسيه 256، آمريكا 258، مكزيك 143، اوكراين 121، چين 427، ژاپن 502، كره جنوبي 1077 و ايران 288 كيلوگرم است افزود: از نظر اقتصادي مصرف فولاد با ميزان درآمد سرانه هر فرد ارتباط مستقيم دارد و هر چه ميزان مصرف افزايش يابد درآمد سرانه نيز افزايش خواهد يافت./عب
برچسب ها: قرارداد ، فاینانس ، چین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار