سنندج/

اسب کُرد به عنوان یکی از ذخایر ژنتیکی با ارزش کشور نیازمند حمایت است

اسب کُرد به عنوان تنها نژاد منحصر به فرد استان و به عنوان یکی از ذخایر ژنتیکی با ارزش کشور لازم است برای حفظ این نژاد اصیل حمایت های ویژه ای نیاز است

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران سنندج ، با توجه به موقعیت جغرافیایی استان کردستان که منطقه ای کوهستانی است و دارای راههای سخت و خطرناک است به همین دلیل داشتن اسبی که دارای قدرت تعادل و تحرک زیاد در راههای صعب العبور و کوهستانی باشد از نظر حمل و نقل از زمان های گذشته دارای اهمیت زیادی بوده به طوری داشتن اسب کرد مایه فخر و مباهات بوده است.
اسب کُرد دارای سری بزرگ، استخوان پیشانی و ستیغ های گونه ای برجسته، گوش های عقب و سرشار از توانایی و هوش است، منشا این نژاد اسب در ایران منطقه ای است به نام نسا در دامنه کوههای زاگرس که به 500 سال قبل از میلاد مسیح برمی گردد.
اسب کُرد به عنوان تنها نژاد منحصر به فرد استان و به عنوان یکی از ذخایر ژنتیکی با ارزش کشور لازم است با همکاری استان های همجوار نسبت به تکثیر و احیا آن اقدامات اساسی انجام شود.
این نژاد اسب همواره جایگاه برجسته ای در میان گونه های مختلف اسب در سرزمین ایران داشته و علی رغم اینکه در دهه های اخیر به طور کلی به کار گیری این حیوان در برخی موارد حذف شده و یا کاهش یافته است، اما همچنان حفظ آن بنا به اهمیت گونه نژادی و کاربردهایش ضروری است./ع
برچسب ها: اسب ، ذخایر ، کوهستانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.