نرسیدن به آرزوهای مهمی که در زندگی داشته ایم و تحقق آن ها باعث تغییرات بزرگی در زندگیمان می شود، گاهی سبب می شود که افکار منفی ناشی از این ناکامی، سایر فرصت هایمان را در آینده بگیرد و این چیزی نیست جز مقاومت افکار منفی خودمان در مقابل واکنش ایمنی روان.

دکتر مکری، روانپزشک در گفتگو با خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران گفت:  اکثر ما آرزوهایی داشتیم که به آن ها نرسیده ایم آرزوهایی که شاید اگر تحقق می یافتند تاثیرات به سزایی در زندگیمان داشتند و چه بسا مسیر زندگی ما را تغییر می دادند.

گاهی اوقات می بینیم که این دسته از آرزوهای تحقق نیافته و احساس ناکامی ناشی از آن ها باعث ایجاد افکار منفی در فکر و ذهنمان شده و همین افکار منفی سبب ایجاد بدبینی نسبت به موقعیت های مثبتی می شود که در آینده برایمان اتفاق می افتد.

وی این گونه ادامه داد: این تخمین زدن هایی که در اثر این گونه ناکامی ها صورت می گیرد اصطلاحاً پیش بینی های هیجانی نامیده می شوند که معمولاً هم غلط از آب در می آیند خوشبختانه قدرت ترمیم مغز و روان در برابر احساس ناکامی بسیار زیاد است به این قدرت ترمیم، واکنش ایمنی روان یا واکنش دفاعی روان گفته می شود.

دکتر مکری با بیان این که بهترین روش پیشنهادی برای برطرف کردن این احساس ناکامی و افکار منفی ذهن چیست گفت: وقتی احساس ناکامی برطرف شود، افکار منفی و بدبینی دور خواهد شد. بهترین روش برای برطرف کردن این احساس ناکامی، این است که تجارب گذشته ی خود و دیگران را با هم مقایسه کنیم مطمئناً افرادی هستند که این ناکامی را تجربه کردند با آن ها صحبت کنیم و از تجربه های آن ها استفاده کنیم به این روش اصطلاحاً کمک کردن دیدگاه همسایه گفته می شود.

وی افزود: مشورت و تعامل با افرادی که در موقعیتی شبیه به موقعیت ما بوده اند و تجاربی مشابه با تجربه های ما دارند به ما کمک می کند تا افکار منفی را از خود دور کرده و در نتیجه واکنش دفاعی روان به خوبی انجام شود و در نهایت همین واکنش ایمنی روان، احساس ناکامی را خنثی می کند بنابراین مشورت و تعامل با دیگران و مقایسه ی تجارب گذشته ی خود و دیگران در این راه بسیار حائز اهمیت است.

 

برچسب ها: آرزو ، زندگی ، احساس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار