2-در سومین نمایشگاه وزارت راه و شهرسازی و صنایع وابسته مطرح شد:

ضمانت کنترل کیفیت پروژه های عمرانی تا ده سال توسط آزمایشگاه فنی خاک و مکانیک

مدیر عامل آزمایشگاه فنی خاک و مکانیک گفت: تمامی مراحل کیفیت پروژه های عمرانی توسط آزمایشگاه فنی خاک و مکانیک کنترل و تضمین می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران کامران رحیموف مدیر عامل آزمایشگاه فنی خاک و مکانیک در نشست خبری سومین نمایشگاه وزارت راه و شهرسازی و صنایع وابسته با بیان این که آزمایشگاه فنی خاک و مکانیک نظارت کلانی بر تمام کارخانجات و مشاوران پروژه های عمرانی ساخت و ساز دارد گفت: این آزمایشگاه تمامی تجهیزات ساخت و ساز قبل ، حین و بعد از اجرا کنترل کیفی می کند .

وی در ادامه یادآور شد: آزمایشگاه فنی خاک و مکانیک پلی میان دستگاههای دولتی و مشاوران غیر دولتی و پیمانکاران در امور ساخت و ساز به شمار می‌رود .

رحیموف با اشاره به این که وظیفه حاکمیتی دیگر ما حضور کمیسیون تحویل موقت پروژه های عمرانی است افزود: در صورتی که تجهیزات و شرکت های ساخت و توسعه به لحاظ کیفی و کمی به تایید آزمایشگاه فنی خاک و مکانیک نرسد به اداره کل راه و شهرسازی تحویل داده نمی شود.

مدیر عامل آزمایشگاه فنی و خاک و مکانیک با بیان این که بسیاری از پروژه های عمرانی در طول مدت کوتاه شاهد خرابی های بسیاری است گفت: آزمایشگاه فنی خاک با نظارت دقیق خود از میزان خرابی ها در طول کوتاه مدت می کاهد .

رحیموف در ادامه اظهار داشت: برگزاری دوره‌های آموزشی برای مشاوران و پیمانکاران پروژه ها از دیگر اقدامات اساسی در طول سال گذشته به شمار می رود.

وی در ادامه تصریح کرد: آمارهایی از میزان و کنترل کیفیت پروژه های عمرانی توسط آزمایشگاه خاک به اداره کل راه و شهرسازی استان تهران داده می شود .

رحیموف در ادامه توضیح داد: هر 7 ماه یک بار آمارهایی از میزان استانداردها در سه شاخص آسفالت، بتن و تراکم ارائه می شود .

مدیر عامل آزمایشگاه فنی خاک و مکانیک با اشاره به این که در شاخص آسفالت میانگین کشوری در 7 ماه سال 90 نسبت به سال 91 رشد 14 درصدی داشته است گفت: این افزایش 14 درصدی در زمینه کیفیت ناشی از نظارت دقیق پیمانکاران و مشاوران در کشور بوده است.

وی در ادامه یادآور شد: استان قم با کسب 20 درصد بیشترین رتبه را در زمینه کیفیت آسفالت ، لرستان با 19 درصد رتبه 2 و استان تهران با 18 درصد رتبه سوم را در بحث کیفیت آسفالت کسب کرده است.

رحیموف در خصوص شاخص بتن برای مصرف تونل و ابنیه فنی گفت: شاخص بتن در 7 ماه سال 90 نسبت به سال 91 افزایش 7 درصدی را در کشور داشته است .

مدیر عامل آزمایش فنی خاک و مکانیک در ادامه افزود: استان بوشهر با 22 درصد بهبود کیفیت اولین رتبه را کسب کرده کهکیلویه و بویر احمد با 11 درصد و استان تهران با 7 درصد بهترین رتبه را در زمینه بتن  کسب کرده اند.

وی در خصوص شاخص سوم که مربوط به عملیات خاکی بوده است گفت: میانگین کشوری این شاخص 5 درصد پیشرفت بوده که استان ایلام رتبه اول را با 13 درصد، خراسان شمالی با 10 درصد و بوشهر با 8 درصد به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را کسب کرده اند.

وی با اشاره به این که پروژه های عمرانی قبل از اجرا ، حین اجرا، بعد از اجرا توسط آزمایشگاه خاک و مکانیک کنترل می‌شود افزود: آسفالت دانه بندی و کیفیت میل گردها توسط آزمایشگاه فنی خاک کنترل می شود.

رحیموف با اشاره به این که خط کشی ، نوع رنگ های فرودگاه امام خمینی توسط آزمایشگاه فنی خاک کنترل می شود افزود: حدود 2 هزار متر مربع از آسفالت باند این فرودگاه کنترل شده و مابقی آن در دست اجرا است و تا پایان دولت دهم به نتیجه خواهد رسید.

وی خاطر نشان کرد: از نظر کیفی باند دوم فرودگاه امام خمینی(ره) بالاترین استاندارد را کسب کرده به گونه ای که هواپیمای پهن پیکر ایرباس 380 که جدیدترین نوع هواپیما به شمار می رود امکان نشست و برخواست را توسط این آزمایشگاه کنترل شده است.

وی با اشاره به این که بیشترین تجهیزات آزمایشگاه در فهرست تحریم ها قرار گرفته است افزود: از راهکارهایی که ما برای پیشرفت در این زمینه به کار گرفته ایم بومی کردن ابزارهای خود می باشد.

وی خاطر نشان کرد: با شبیه سازی دستگاهها مانند نمونه خارجی توانسته ایم بیشترین پیشرفت را در طی این چند سال اخیر به دست اوریم.
برچسب ها: خاک ، مکانیک ، پروژه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار