يکي از مشکلات مهم کساني که از بيمه تامين اجتماعي استفاده مي‌کنند اين است که کارفرما معمولا حق بيمه را براساس حقوق پايه محاسبه مي‌کند اين موضوع باعث مي‌شود که بيمه شده در زمان بازنشستگي از مستمري کمتري نسبت به حقوقي که در زمان کار مي‌گرفت بهره‌مند شود

به گزارش گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران، روز گذشته خبري منتشر شد مبني بر اينکه سوابق مازاد پرداختي بيمه‌اي در تعيين مستمري تاثيري نخواهد داشت اما سازمان تامين اجتماعي مي‌گويد اين جوري‌ها هم نيست.

قبل از اينکه اگر حقوق پايه‌تان کم بود با پرداخت يک حق بيمه از يک شرکت يا کارگاه ديگر سقف آن را افزايش دهيد و در زمان بازنشستگي حقوق بيشتري بگيريد با تصميم جديد سازمان تامين اجتماعي اين امکان ديگر وجود ندارد.

يکي از مشکلات مهم کساني که از بيمه تامين اجتماعي استفاده مي‌کنند اين است که کارفرما معمولا حق بيمه را براساس حقوق پايه محاسبه مي‌کند اين موضوع باعث مي‌شود که بيمه شده در زمان بازنشستگي از مستمري کمتري نسبت به حقوقي که در زمان کار مي‌گرفت بهره‌مند شود.

 قبل از 21 آبان ماه امسال کساني که توان کار کردن در دوجا به طور همزمان را داشتند مي‌توانستند به نوعي اين مشکل را رفع کنند.

* پرداخت حق بيمه اضافي
 
مهمترين راه حل اين مشکل اين بود که فردا هم‌زمان دو حق بيمه را در دو جاي مختلف پرداخت مي‌کرد، در زمان بازنشستگي اين حق بيمه‌ها جمع و در تعيين مستمري او تاثير گذار بود اما سازمان تامين اجتماعي در قالب ابلاغيه بيمه‌اي «نحوه محاسبه مستمري بيمه شدگان شاغل در دو کارگاه يا بيشتر به صورت همزمان» ضوابط جديد تعيين حقوق بازنشستگان شاغلان مشمول قانون کار اعلام کرده است.

 اين ضوابط آن‌طور که مسئولان سازمان تامين اجتماعي به هفت صبح مي‌گويند در پي حذف اين حق نيست فقط مي‌خواهد محاسبه عادلانه‌تر انجام شود.

* اصل خبر

براساس اخبار منتشر شده اين تصميم در مورد حذف سوابق بيمه‌اي بخشي از مشمولان قانون کار و شاغلان در بنگاه‌ها و واحدهاي توليدي کشور گرفته شده است که داراي بيش از يک سابقه بيمه‌اي هستند.

 سازمان تامين اجتماعي هنوز به طور شفاف توضيح نداده اين تصميم شامل کساني هم که قبل از ابلاغ اين آيين نامه حق بيمه پرداخت کرده‌اند مي‌شود يا نه؟ اما اگر کساني را که قبلا هم اين کار را کرده‌اند شامل شود بايد تکليف حق بيمه اضافي پرداختي هم مشخص شود براساس اين تصميم که 21 آبان ماه امسال براي اجرا ابلاغ شد اصلاح نحوه محاسبه مستمري بيمه شدگان شاغل در دو کارگاه يا بيشتر به صورت همزمان مورد تاکيد قرار گرفته است پيش از اين افراد مي‌توانستند با داشتن بيش از يک بيمه در زمان بازنشستگي و تعريف مستمري؛ از مزاياي پرداخت بيش از يک حق بيمه برخوردار شوند به زبان ساده‌تر از اين پس قرار است براي آن بخش از شاغلان بازار کار که به دليل اشتغال در دو يا چند بنگاه داراي بيش از يک کد بيمه‌اي هستند در زمان محاسبه براي بازنشستگي و دريافت مستمري صرفا يک سابقه براي محاسبه حقوق افراد در نظر گرفته شود و به اصطلاح مابقي سوابق افراد و پرداخت حق بيمه دوم به بعد در حقوق دريافتي افراد تاثيري نداشته باشد البته اين حق بيمه اضافي در زمان بازنشستگي تاثيري نداشت و فقط در تعيين مستمري تاثير گذار بود.

 ابوالفضل فتح‌الهي نايب رئيس کانون عالي انجمن هاي صنفي کارگران ايران با بيان اينکه قبل از اين اگر افراد داراي چند سابقه بيمه‌اي بودند مي‌تواند سوابق خود را جمع آوري کرده و در زمان بازنشستگي و تعيين حقوق، از مزاياي آن برخوردار شوند، مي‌گويد: ماهيت برخي مشاغل مانند خبرنگاري و پرستاري در برخي مواقع باعث مي‌شود افراد شاغل در اين بخش‌ها بيش از يک پرونده بيمه‌اي داشته باشند با اين حال با ابلاغيه جديد امکان استفاده افراد از منافع بيش از يک بيمه؛ از بين رفته است.

* توضيحات سازمان تامين اجتماعي

بهروز کريمي‌، معاون اداره کل مستمري سازمان تامين اجتماعي در اين باره به هفت صبح مي‌گويد: با توجه به اينکه دو سال آخر پرداخت حق بيمه براي تعيين مستمري مورد توجه قرار مي‌گرفت، افرادي بودند مثلا با سابقه 28 سال از يک کارگاه در دو سال آخر از يک کارگاه ديگر اقدام به پرداخت حق بيمه مي‌کردند.

 با افزايش اين موارد بار ديگر قانون را بازبيني کرديم و به اين نتيجه رسيديم که حق بيمه هر کارگاه را براساس سال‌هاي پرداختي محاسبه و تجميع کنيم.

يعني اگر شخصي از يک کارگاه 30 سال و از يک کارگاه دو سال حق بيمه پرداخته است، ما کارگاه دوم را به اندازه دو سوم تاثير مي‌دهيم.

براين اساس هر کس مي‌تواند از هرچند کارگاه حق بيمه پرداخت کند اما بر مبناي سال‌هاي پرداخت شده تجميع و در حق مستمري تاثير گذار خواهد بود.

 يکي از کارشناسان تامين اجتماعي در اين باره به هفت صبح مي‌گويد: در حال حاضر کارفرماها به دليل مختلف پايه حقوق افراد را در کمترين حالت در نظر مي‌گيرند هر چند با پرداختي‌هاي ديگري مانند اضافه کاري و کارانه و ... اين حقوق را در زمان کار جبران مي‌کنند اما در زمان بازنشستگي فرد مستمري کمتري نسبت به حقوق دريافتي در زمان کار دريافت مي‌کند با برداشته شدن اين راه‌هاي جبران هم قشري که در آينده مي‌خواهد بازنشسته شود با مشکلاتي از نظر مالي مواجه خواهد شد.

وي ابراز اميدواري مي‌کند سازمان تامين اجتماعي راه‌هاي اجرايي‌تري را براي حل اين مشکل در نظر بگيرد.

منبع: هفت صبح

انتهاي پيام/

برچسب ها: مستمری ، تامین ، اجتماعی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
کمالی
۱۸:۵۹ ۲۱ مرداد ۱۳۹۴
با سلام. آخه وجدان هم خوب چیزیه با این قانون کار و این شرایط جدید بیمه تامین اجتماعی مردم باید چه کار کنن. فکر کنم این طوری مردم بیشتر به طرف بیمه های عمر و پس انداز سوق داده میشن یا بانکها