دخل و خرج خودروسازان با هم نمی‌خواند؛

افزایش 25 درصدی قیمت خودرو درمقابل رشد 104درصدی هزینه‌ها / ادامه ثبات قیمت‌ها، حرکت صنعت خودرو را کند می‌کند

معاون استراتژی و برنامه‌ریزی ایران خودرو گفت: در سال جاری خودروسازان مجوز افزایش قیمت 20 تا 25 درصدی را گرفته اند، اما هزینه‌های تولید وقیمت مواد اولیه طی یک سال گذشته رشد 104 درصدی داشته است.

حمیدرضا تقوی‌نژاد در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با اشاره به چالش ‌های پیش‌ روی صنعت خودرو اظهار داشت: نرخ تورم طی سال‌های گذشته چند برابر شده اما قیمت خودرو افزایشی نداشته و میانگین افزایش سال جاری 20تا25 درصد است.

وی ادامه داد: این در حالی است که افزایش هزینه‌های تولید در بخش های مختلف یه ویژه تامین مواد اولیه از جمله فولاد، آلومینیوم و حتی لوازم جزئی همچون روکش صندلی ، به میزان 104 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

 تقوی‌نژاد گفت: قیمت خودرو در واقع مانند فنری است که در سال های قبل ثابت نگه داشته شده بود و حالا که می‌خواهیم آن را باز کنیم با واکنش‌های شدیدی مواجه می‌شود.

وی گفت: بر اساس مصوبه کارگروه حمایت از تولید، قرار بود 30 درصد منابع هدفمندی به صنعت اختصاص پیدا کند و تسهیلات 1000میلیارد تومانی به خودروسازان پرداخت شود که در عمل اتفاق نیفتاد.

 تقوی‌نژاد ادامه داد: امسال هم سطح تسهیلات صنعت خودرو کاهش پیدا کرده و مجموعه مشکلات کاهش 46 درصدی تولید در ایران‌خودرو را به همراه داشته است، به گونة‌ای که یک میلیون 83 هزار دستگاه تولید ایران‌خودرو به 592 هزار دستگاه رسیده است.

معاون ایران‌خودرو تصریح کرد:در صورت ادامه این روند و اصرار بر ثبات و تعیین قیمت ها از جانب سازمان حمایت،خودروسازان تا پایان سال با ضرر بیش از3500 میلیارد تومانی مواجه می شوند که این امر صنعت خودرو را دچار مشکلات جدی خواهد کرد.

وی با بیان اینکه هم اکنون هزینه تمام شده برخی محصولات بیش از قیمت رسمی تعیین شده از سوی سازمان حمایت است،خاطرنشان کرد:در این شرایط آزادسازی قیمت ها می تواند به کاهش مشکلات این صنعت کمک کند./س
برچسب ها: خودروساز ، قیمت ، هزینه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار