انبارهایی پر از کود و کشاورزان در دغدغه تامین

کاهش صادرات موجب انباشت کودهای کشاورزی در انبار کارخانه‌‌های تولیدکننده شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، مدتی است که کشاورزان از گرانی و کمبود کودهای کشاورزی گلایه دارند.

با توجه به وابستگی مستقیم میزان تولید و کیفیت محصولات کشاورزی به کودهای مورد مصرف در اراضی همواره تامین کودهای مورد نیاز به میزان کافی و قیمت مناسب دغدغه همه کشاورزان بوده است.

به گفته کشاورزان از سال زراعی گذشته تاکنون کودهای مورد نیاز به میزان کافی توزیع نمی‌شود و قیمت آن نیز پی‌درپی افزایش می‌یابد و این امر موجب کاهش تولید محصولات و کیفیت تولیدات کشاورزی خواهد شد.

براساس این گزارش چندی پیش علی ایرانپور نماینده مجلس و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس عامل اصلی عدم توزیع مناسب کودهای کشاورزی را حمل و نقل  اعلام کرد و راهکار مناسب این مشکل را مداخله دولت هنگام تعیین نرخ و میزان کود برای توزیع بین کشاورزان دانست.

لازم به ذکر است قیمت هر کیسه کود برای کشاورزان 20 هزار تومان تعیین شده است اما کشاورزان اعلام می‌کنند کودی که به دست آنها می‌رسد از قیمت تعیین شده بسیار گران‌تر است و اگر بعد مسافت زیاد باشد کود به دست آنها نمی‌رسد.

در ادامه این گزارش، علی تقی‌خانی مشاور مدیرعامل شرکت خدماتی حمایت کشاورزی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: سهمیه کود کشاورزان طبق برنامه و سیاست وزارت جهاد کشاورزی مشخص شده است.

وی ادامه داد: این سهمیه‌ها مطابق الگوی کشت محصولات بین کشاورزان توزیع می‌شود و در این رابطه هیچگونه کم‌کاری صورت نمی‌گیرد.

تقی‌خانی با بیان اینکه دلالان و واسطه‌ها موجب گرانی و کمبود کود در بازار شده‌اند، افزود: کاهش صادرات نیز موجب انباشت کودهای کشاورزی در انبار کارخانه‌های تولیدی شده است.

در ادامه عبدالحسین بیات، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اظهار داشت: بهای کودهای اوره که در صنایع پتروشیمی تولید می‌شود،‌هر کیسه 17 هزار و 500 تومان است که با احتساب 2 هزار تومان هزینه حمل و نقل می‌‌بایست در نهایت هر کیسه 20 هزار تومان به دست کشاورزان برسد.

وی تاکید کرد: متاسفانه به دلیل عدم مدیریت کافی این کودها با قیمت بسیار گزاف به دست کشاورزان می‌رسد.

بنابراین؛ انتظار می‌رود در راستای اهداف ملی با توجه به نامگذاری سال جاری به عنوان تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی توسط مسئولان تدابیری اندیشیده شود تا کشاورزان بدون نگرانی از تامین کودهای مورد نیاز سال زراعی آینده را آغاز کنند./عب

 

برچسب ها: کود ، کشاورزی ، صادرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار