چطور رفتارهاي اشتباه خود را ترک کنيم؟

عادت های انسان به عنوان یک سری رفتارهای تکرار شونده ناشي از ویژگی های ارثی، فیزیولوژیکی، اجتماعی و روان شناختی است.

به گزارش خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران؛ اولين رفتار هاي يادگيري در کودک از زمان تولد شروع مي شود نبايد فکر کنيم که کودکان زير 6 ماه درکي ندارند و نحوه صحبت کردن، نشستن، خوردن و ارتباط والدين با ديگران را نمي فهمند.

کودک آنچه از راه مشاهده آموخته پردازش و مدتي بعد درست از همان رفتار الگوبراري مي کند و رفتار اشتباه والدين را به نمايش مي گذارد.

اگر با همسرمان بد حرف مي زنيم يا او حتي چاي يا غذا را با رفتار نامناسب جلوي ما مي گذارد يا هميشه از غذا ايراد مي گيريم،اگر بعد از غذا هم کمک نمي کنيم تا سفره يا ميز را جمع کنيم او مي شنود مي بيند و همين رفتارها را خواهد داشت.

براي اينکه والدين خوبي باشيد بايد سعي کنيد آدم خوبي شويد و رفتارهاي غلط تان را اصلاح نماييد.

نتایج تحقیقات متعدد نشان می دهد که سهم عوامل اجتماعی و روان شناختی در شکل گیری و تداوم عادت های نامناسب بسیار بیشتر از عوامل ارثی و فیزیولوژیکی است.بیشتر شکایات والدین از عادت های نادرست کودکان مربوط به بدغذایی، بازی با یکی از اندام های بدن، جیغ زدن، وابستگی افراطی و بیمارگونه به والدین، دروغ گویی، دزدی، کشیدن موی سر دیگری، کتک کاری و مکیدن انگشت است که شیوع زیادی در بین کودکان دارد.

والدین باید دقت کنند که چه زمانی کودک به رفتار نادرست تکرار شونده مبادرت می کند، پیک رفتاری او را شناسایی کنند. از طرف دیگر تنبیه و تشویق اصولی و بجا، درخواست کردن به جای امرکردن، قاطعیت و خودباوری والدین، الگوی مناسبی در اختیار کودک گذاشتن و مشارکت و همراهی کودک در انجام کارهای مورد علاقه اش راهکارهایی است که می توان به والدین پیشنهاد کرد.
برچسب ها: رفتار ، اشتباه ، کودک ، والدین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار