مهمانپرست در پاسخ به باشگاه خبرنگاران مطرح کرد

بررسي بحران سوريه در سفر به ترکيه/ سفر هيئت پارلماني ايران به ميانمار با همکاري وزارت امور خارجه است

سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: در ديدار با مقامات ترکي تحولات منطقه، روابط دو جانبه، موضوع سوريه و طرح 6 ماده اي ايران مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران ، رامين مهمانپرست سخنگوي دستگاه ديپلماسي در جلسه سخنگويي که در وزارت امور خارجه برگزار شد؛ ضمن تيسليت اربعين حسيني در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران در مورد متقاعد کردن ترکيه در عدم حمايت از تروريست هاي سوريه اظهار داشت: سفر به ترکيه و ديدار با مقامات ترکي تحولات منطقه، روابط دو جانبه و موضوع سوريه و طرح 6 ماده اي ايران مورد بحث و بررسي قرار گرفت که قرار شد طرح 6 ماده اي ايران با کمک کشورهاي منطقه اجرايي شود.

وي تصريح کرد: همچنين محور مشترک براي همکاري و جلوگيري از کشتار مردم بيگانه سوريه و عدم مداخلات کشورهاي خارجي و برگزاري انتخابات قانوني در سوريه بحث و گفتگو شد.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي ادامه داد: تأکيد جمهوري اسلامي ايران همواره در مذاکرات جلوگيري از دخالت کشورهاي مخالف در امور داخلي سوريه بوده و اگر رويه اشتباهي در منطقه حاکم شود بايد اين موضوع سريعا مورد شناسايي قرار گيرد چرا که دامن زدن به بحران کشورهاي منطقه به ضرر تمام کشورها تمام خواهد شد.

مهمانپرست در پاسخ به سوال خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران مبني براينکه آيا مسئولاني از وزارت خارجه در سفر هيئت پارلماني ايران به ميانمار که هفته آينده صورت خواهد گرفت اين هيئت را همراهي خواهند کرد، تصريح کرد: تلاش هاي وزارت امور خارجه نسبت به وضعيت مسلمانان ميانمار به جديت پيگيري مي‌شود و سفر هيئت هايي که عازم اين کشور خواهند بود درحال پيگيري است لذا سفر هيئت پارلماني ايران به ميانمار با همکاري وزارت امور خارجه خواهد بود.


*توافقي براي زمان مذاکرات ايران و 1+5 صورت نگرفته است


سخنگوي دستگاه ديپلماسي در پاسخ به سوالي مبني بر مشخص شدن زمان و مکان مذاکرات آتي ايران و گروه 1+5 گفت: هنوز توافقي براي زمان و مکان مذاکرات ايران و گروه 1+5 صورت نگرفته است و اگر از طرح و بسته هاي جديدي هم صحبت هايي صورت مي گيرد بايد ديد به چه ميزان رويکرد منطقي و عملي دارد چرا که به رسميت شناختن حقوق ملت ايران در مذاکرات يکي از اولويت هاي اين مذاکرات خواهد بود.


*مقامات بحريني به صداي ملت آزاده خود گوش فرا دهند


مهمانپرست درمورد اظهارات مضحک وزير خارجه بحرين در مورد نشست دوستان ايران ادامه داد: اظهارات مضحک وزيرخارجه بحرين خارج از چارچوب حقوقي بوده و مقامات بحريني به جاي دخالت در امور ساير کشورها مشکلات داخلي خود را حل کنند چرا که دوستان ايران همان مردم بحرين هستند و آنها بهتر است صداي ملت آزاده خود را گوش دهند و از پناه دادن به منافقين دوري کنند.


*به زودي شاهد خبرهاي خوشي در مورد 48 زائر ايراني خواهيم بود


سخنگوي دستگاه ديپلماسي در پاسخ به سوالي مبني براينکه آخرين وضعيت 48 زائر ايراني به کجا رسيده است، گفت: تلاش‌هاي بسياري براي زائران ايراني ربوده شده در سوريه درحال انجام است و با رايزني‌هايي که وزارت امور خارجه در داخل اين کشور صورت داده اميدواريم به زودي شاهد خبرهاي خوشي در جهت آزادي اين زائران ايراني باشيم.


*روابط ايران با همه کشورها روابط دوستانه و متقابلي است


وي در پاسخ به سوالي مبني بر قانون جديد کنگره آمريکا در مورد کاهش نفوذ ايران در آمريکاي لاتين گفت: روابط ايران با همه کشورها روابط دوستانه، متقابل و براساس احترام است و زمينه هاي مختلف همکاري منجر به رفاه و گسترش همکاري ها خواهد شد؛ تصميمات مقامات آمريکايي نشانگر مداخله آنها در امور کشورهاست چرا که آنها همچنان در ايام جنگ سرد به سر مي برند و کشورهاي آمريکاي لاتين را حيات خلوت خود مي‌دانند.

مهمانپرست ضمن توصيه به مقامات آمريکايي افزود: ما به مقامات آمريکايي توصيه مي کنيم تا به حقوق کشورها احترام بگذارند و پذيراي مشترک جهاني باشند تا اين بحران ها توسط سايست مداران در عرصه هاي سياسي و اجتماعي خاتمه پيدا کند و روابط با کشورها براساس روابط خارجي تنظيم شود.


*سياست ايران، وحدت بين مسلمانان و پرهيز از اختلافات مذهبي است


مهمانپرست در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه برخي از کشورها سعي دارند تا ميان شيعه و سني اختلاف افکني بوجود آورند، افزود: سياست جمهوري اسلامي ايران وحدت بين مسلمانان جهان اسلام و پرهيز از اختلافات مذهبي است لذا همه تلاش خود را بکار خواهيم گرفت تا ذره اي به وحدت مسلمانان خدشه وارد نشود و توصيه ما به همه کشورها و جريانات سياسي اين است که مراقب باشند تا اين فتنه‌ها عملي نشود چرا که تمام گروه‌هاي تروريستي به دنبال ضربه زدن به اسلام هستند.

وي افزود: به کشورهاي مهم و موثر منطقه يادآوري مي کنيم که تمام مشکلات منطقه‌اي را با راه‌حل منطقه‌اي و سياسي حل و فصل کنند چرا که برخي حاميان رژيم صهيونيستي به دنبال اين هستند تا با جدا شدن کشورهاي منطقه ثبات و امنيت را در منطقه از بين ببرند.


*سازمان همکاري اسلامي با عاملين توهين به پيامبر با اشد مجازات برخورد کند


سخنگوي وزارت امور خارجه در رابطه با اقدام غيرقابل قبول برخي نشريات کشورهاي غربي در ترويج اهانت به مقدسات الهي و توهين به پيامبر اسلام افزود: ما همواره خواستار مجازات عاملين اين اقدام هستيم و اين موضوع را محکوم مي‌کنيم و اميدواريم سازمان همکاري اسلامي هرچه سريعتر اين مسئله را پيگيري کرده و اجازه ندهد چنين نشرياتي به اهانت مقدسات بپردازد.

مهمانپرست در مورد درگيري و ايجاد اختلاف در کشورهاي منطقه گفت: کشورهاي خارجي به دنبال ايجاد فتنه در منطقه هستند و بايد با هوشياري مقامات کشورهاي منطقه اين فتنه‌ها خاموش شود چرا که بايد تمام خواسته‌هاي ملت‌هاي منطقه از طريق روش‌هاي مسالمت‌آميز حل و فصل شود.

وي افزود: درگيري‌هاي قومي و مذهبي فتنه‌هايي هستند که براي برهم زدن امنيت و ثبات منطقه از خارج هدايت مي‌شوند.

سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالي مبني بر مهمترين اتفاقات سال 2012 افزود: ما در 2012 شاهد اتفاقات خوشايندي در برخي کشورها و شاهد اتفاقات ناخوشايندي در ديگرکشورها بوديم اما گسترش بيداري اسلامي و شکست رژيم صهيونيستي در جنگ 8 روزه غزه از مهمترين حوادث سال 2012 بود.


*مذاکرات ايران و آژانس طبق معاهده ان پي تي دنبال مي‌شود


وي درمورد مذاکره ايران و آژانس افزود: بحث ايران و آژانس در چارچوب معاهده ان پي تي دنبال مي‌شود و توسط نمايندگان کشور و معاونين آمانو صورت گرفته است لذا اميدواريم در نشست آينده توافقاتي نيز حاصل شود و نگراني‌هايي که بين ما و آژانس وجود دارد برطرف شود.

مهمانپرست درپاسخ به سوالي مبني بر بازگرداندن خاوري به ايران ادامه داد: در هر کشوري تخلفي صورت مي گيرد که نبايد براساس گمانه‌زني‌ها به آن دامن زد.

سخنگوي وزارت امور خارجه ادامه داد: در مذاکرات ايران و آژانس در مورد همه موضوعات به طور مفصل بحث و گفتگو شده و فعاليت هاي ما به سمت هسته اي تنها در جهت پيشرفت کشورمان بوده لذا به هيچ وجه نخواهيم پذيرفت تا ذره اي از حقوق ملت ايران کاسته شود.

وي در مورد اتباع ايراني زنداني شده در خارج از کشور افزود: وزارت امور خارجه از طريق امور کنسولي پيگير آزادي تمام اتباع ايراني در کشورهاي مختلف است و ما از طريق راه‌حل‌هاي حقوقي در صدد آزادي اتباع خودمان هستيم و بحث دو ايراني زنداني در تايلند از طريق مراجع قضايي در حال پيگيري است.


*3 هزار ايراني در بند کشورهاي خارجي هستند


مهمانپرست در مورد آمار اتباع ايراني زنداني شده در کشورهاي مختلف افزود: حدود سه هزار نفر ايراني در کشورهاي مختلف بازداشت هستند و به نظر مي آيد که مرزهاي خارجي بايد با شدت بيشتري مراقبت شود و تخلفات صورت گرفته بيشتر به جرم مواد مخدر است که ظرف چند ماه سال جاري بسياري از اتباع کشورمان با تلاش وزارت خارجه آزاد شده‌اند.

وي در مورد اظهارات برخي مقامات روسي در مورد تأخير در راه‌اندازي نيروگاه بوشهر افزود: نيروگاه اتمي بوشهر مراحل ساخت خود را کامل کرده و اقدامات مناسبي براي فعاليت‌هاي اين نيروگاه دنبال شده است در نتيجه هرچه سريعتر شاهد راه اندازي اين نيروگاه خواهيم بود.

مهمانپرست ادامه داد: ما مشکلي در مورد راه اندازي نيروگاه بوشهر نداريم.

سخنگوي وزارت امور خارجه افزود: هرکسي که در کشور ما زندگي مي کند بايد چارچوب مشخص کشورمان را رعايت کند و بحث مصونيت ديپلماتيک براي همه کشورها است که همه بايد آن را رعايت کنند.

مهمانپرست در مورد ادعاهاي برخي رسانه‌هاي غربي در مورد مذاکرات ايران و گروه 1+5 در ماه ژانويه افزود: ملاک جمهوري اسلامي ايران براي مذاکرات اظهارات منطقي بوده و آنها بايد به حقوق همه کشورها احترام بگذارند؛  بايد تمام فعاليت‌هاي صلح‌آميز کشورمان را به رسميت بشناسند.

وي ادامه داد: اگر کشورهاي غربي به ويژه سه کشور اروپايي و آمريکا که در مذاکرات حضور پيدا مي کنند با توسل کردن فشار بر روي مردم ايران بخواهند آنها را از حقوق هسته‌اي خود محروم کنند بايد بدانند که به نتيجه نخواهند رسيد.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي خاطرنشان کرد: درخواست ايران کاملا روشن است و نبايد بهانه هايي از جهت ايجاد نگراني منجر به محروم شدن ملت ايران از دانش هسته‌اي شود و همانطور که ما با آژانس يک بار همکاري رسيديم پرونده ما بايد مسير طبيعي خود را طي کند تا به نتيجه برسد.


* روابط سياسي بسيار خوبي بين ايران و افغانستان وجود دارد


سخنگوي دستگاه ديپلماسي درمورد کنسولگري ايران در هرات افزود: اين بحث مربوط به مدتي پيش بوده و سفارت ما در هرات مشغول به کار است؛ روابط سياسي خوبي با افغانستان داريم؛ نبايد اجازه دهيم تا توسط برخي کشورها روابطمان خدشه دار شود چرا که ما هميشه براي کمک به افغانستان تلاش هاي بسيار زيادي انجام داده‌ايم.

وي در پاسخ به سوالي مبني بر لغو رواديد بين ايران و افغانستان افزود: در اين رابطه با کشورهاي همسايه و دوست مذاکرات بسياري انجام شده است چرا که اين موضوع مي‌تواند به توسعه کشورها کمک کند و بايد به تصميمات مناسبي در اين زمينه برسيم.

انتهاي پيام/
برچسب ها: جلسه ، سخنگویی ، مهمانپرست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار