افزايش ظرفيت جوامع شهري با توانمندسازي سكونتگاه هاي غير رسمي

مدير فني شركت عمران و مسكن سازان استان سمنان گفت: بهترين مفهوم توانمند سازي در برگيرنده افزايش استفاده از ظرفيت هاي دروني جوامع شهري براي اداره امور عمومي و اجتماعي آنهاست .

حامد دوست محمدي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با بيان اينكه مداخله در هر نوع بافت شهري امري کاملا اجتماعي است و با فرهنگ آن جامعه در ارتباط است، گفت: بر اساس خصوصيات و ويژگي هاي عام اجتماعي و اقتصادي، چگونگي مداخله در اين زمينه ها با توجه به ديدگاه هاي مختلف در بافت هاي حاشيه اي و غير رسمي نيازمند بررسي و شناخت عميق مسائل است.

وي در ادامه افزود:  در اواخر دهه 1980 سازمان ملل براي جلوگيري از بحران مسکن و بيکاري، راهبرد توانمندسازي را به عنوان يک استراتژي پايين به بالا ارائه کرد.

دوست محمدي بااشاره به اينكه  راهبرد توانمندسازي جايگزين رويکردهاي بالا به پايين شامل تخريب و پاکسازي، مکان و خدمات و بهسازي سکونت گاه هاي غيررسمي شد افزود: در اين راهبرد به دولت ها توصيه شد که سياست هاي مناسبي را از جمله تدارک پشتيباني مالي و فني براي آنهايي که در بخش غيررسمي شاغلند، اتخاذ کنند.
 
مدیر فنی شرکت عمران و مسکن سازان استان سمنان در ادامه تصريح كرد:‌ بهترين مفهوم توانمند سازي در برگيرنده افزايش استفاده از ظرفيت هاي دروني جوامع شهري براي اداره امور عمومي و اجتماعي آنهاست  كه در اين رويکرد مشارکت از اهميت بالايي به لحاظ اجتماعي و اقتصادي و سياسي برخوردار است.

وي با بيان اينكه مزيت اصلي مشارکت از ديدگاه اجتماعي فعال کردن، مسئوليت پذيرتر کردن، افزايش روحيه اجتماعي، حس همکاري و اعتماد افراد جامعه است،گفت:‌ مشارکت امکان ترفيع، آموزش و تربيت اقشار کم درآمد و محروم از قدرت را فراهم مي کند و آنان را در اجتماع به هم پيوند مي دهد.

 
دوست محمدي با اشاره به اينكه  فرآيند تبيين مفهوم مشارکت در رشد و توسعه سکونت گاه هاي بر پايه کمک به ساکنان و به منظور درک توانمندي هاي خود  انجام مي شود افزود: پذيرش اين نکته که بدون وابستگي به بيرون، مي توانند در ارتقاي کيفيت حيات جمعي موثر و به طور حتم در بهبود شرايط زندگي خود مفيد باشند، آغاز مي شود.

مدیر فنی شرکت عمران و مسکن سازان استان سمنان  در ادامه اظهار داشت:در اين فرآيند توجه به سياست هاي توسعه اصلاح طلبانه (در برخورد با اين پديده نابهنجار شهري) به تدريج روند تکاملي خود را طي کرده و به سمت استراتژي هاي تشکيل سرمايه اجتماعي سوق يافته اند.

دوست محمدي خاطر نشان كرد: توانمند سازي رويکردي جديد در برنامه ريزي براي کاهش فقر اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي است و مجموعه اقداماتي را در بر مي گيرد که منجر به شکوفايي قابليت ها و خلاقيت هاي فردي براي ارتقاي وضعيت موجود به وضعيت بهتر شود./عب

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار