تبريز/

مرمت مسجد بازار مرند پایان یافت

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان‌شرقی گفت: ‌مراحل پایانی مرمت مسجد امام خمینی(ره) (مسجد بازار) شهرستان مرند در حال انجام است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛تراب محمدی اظهار کرد: مرمت نمای داخلی، کف‌‌سازی، محراب مسجد و احیای شکل اولیه داخل بنا به پایان رسیده است.
وی افزود: مرمت نماهای بیرونی ضلع‌شرقی، غربی و جنوبی این مسجد تاریخی همخوان با سازه اصلی بنا و با استفاده از مصالح آجری به سرپرستی «محمد امینیان» انجام شد.
محمدی با بیان این که ‌طرح مرمت این اثر در سال جاری آماده شده‌ و در مرحله تعیین پیمانکار برای آغاز عملیات اجرایی است، افزود: حذف شیروانی، برگرداندن اصالت به سقف این بنا و مرمت ایوان قسمت شمالی از جمله اقدامات در نظر گرفته شده در این طرح مرمتی است.
وی گفت: این بنا به اسم مقبره همسر حضرت نوح(ع) معروف بوده و تا به امروز هم برای ارامنه از اهمیت بالایی برخوردار است.
‌محمدی با اشاره به ‌این که مسجد در سال 1268 مرمت و بازسازی شده، ادامه داد: این بنای تاریخی در مرکز شهر مرند قرار دارد و از دیگر اسامی آن می‌توان به «مسجد پیربابا» اشاره کرد.
وی خاطرنشان کرد: مسجد امام خمینی کنونی، در دوره افشاریه و زندیه مرحله دوم ساخت خود را آغاز کرده و دوره قاجاریه محل عبادت مسیحیان بود، وجه تسمیه نام امام خمینی(ره) برای این مسجد اجرای هر ساله مراسم ارتحال حضرت امام خمینی(ره) در آن است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.