تبريز/

پايان مرمت حسينيه حاج غفار شهرستان مراغه

رئيس شوراي ثبت آثار تاريخي و فرهنگي آذربايجان شرقي خبر داد: مرمت حسينيه تاريخي حاج غفار شهرستان مراغه به پايان رسيد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، تراب محمدي افزود: قدمت اين حسينيه به دوره قاجار مي رسد كه با اتمام مرمت، هم اكنون آماده بهره برداري است.

محمدي با اشاره به مرمت هاي صورت گرفته در حسينيه حاج غفار خاطرنشان كرد: استحكام بخشي و گچ كاري ديواره ها، احياي طنبي، تعويض تيرهاي چوبي و ايزوگام سقف از جمله اقدامات مرمتي صورت گرفته در اين مسجد به شمار مي رود.

وي پنجره بزرگ اروسي حسينيه حاج غفار را از مشخصه هاي زيباي اين بنا عنوان كرد و گفت: اين پنجره كه از ازاره سنگي طنبي حسينيه به طول هشت متر تا سقف كشيده شده، يك مدل شمسه 16 تايي است كه با يك خورشيد در ميان و كراتي در اطرافش منظومه شمسي را تداعي مي كند.

مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان، با اشاره به بخش هاي مختلف حسينيه يادآور شد: يك طنبي با تاقچه ها و گنجه هايي در اطرافش، دو طبقه بالايي در اطراف طنبي مياني، چندين اتاق، انباري و شومينه قسمت هاي مختلف حسينيه حاج غفار را تشكيل مي دهند.

محمدي نماي حسينيه را آجري و با تزئينات گچ بري عنوان كرد و گفت: اين حسينيه شش گوش با يك ايوان و چهار ستون، توسط مرحوم حاج غفار به شيوه معماري كربلاي معلي ساخته شده است.

وي حسينيه حاج غفار را اولين حسينيه و هيئت شهرستان مراغه عنوان كرد و خاطرنشان كرد: از زمان راه اندازي حسينيه تا كنون، در ظهر عاشورا براي بيش از سي هزار نفر از عزاداران و شهروندان در اين مكان غذاي نذري تهيه و پخش مي شود.

رئيس شوراي ثبت آثار تاريخي و فرهنگي استان با اشاره به نقش اين حسينيه در برگزاري مراسم و آيين هاي مذهبي و عزاداري، يادآور شد: احرام بندي و مراسم عزاداري «الله الله حسينا و اينا» در شهر مراغه كه اخيرا به عنوان يكي از هفت مراسم عاشورايي آذربايجان شرقي نيز ثبت ملي شد، يكي از مهم ترين آيين ها و مراسمي است كه همه ساله در روز عاشورا در اين حسينيه برپا مي شود.

محمدي خاطرنشان كرد: مراسم طشت گذاری، شبیه خوانی، عباس گويان، سینه زنی و زنجیرزنی از ديگر آيين هاي عزاداري مذهبي است كه همه ساله با شكوهي هرچه تمام تر در حسينيه حاج غفار شهر مراغه برگزار مي شود. /س

 

برچسب ها: پایان ، مرمت ، حسینیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.