مشهد/

تولید 77 درصد زعفران کشور در استان خراسان رضوی

معاون تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی گفت: سال گذشته در مجموع ۲۵۴ تن زعفران در کشور تولید شد که استان خراسان رضوی با تولید ۱۹۶ تن زعفران یعنی (۷۷ درصد)، مقام نخست را به خود اختصاص داد


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، ناصر توکلی افزود: استان خراسان جنوبی نیز با تولید ۴۷ تن زعفران یعنی ۱۸ درصد از کل میزان تولید مقام دوم تولید کنندگان کشور را کسب کرد.


وی اظهارداشت: همچنین استان های یزد، خراسان شمالی، فارس، اصفهان و کرمان حدود ۱۰ تن تولید (۴ درصد) کرده و سایر استان های کشور نیز یک درصد زعفران کشور را تولید می کنند.

معاون تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: در زمان حاضر ۷۳ هزار و ۱۱۹ هکتار از اراضی کشور زیر کشت محصول زعفران قرار دارد.

به گفته توکلی، از مجموع اراضی کشور، ۵۷ هزار و ۲۷۵ هکتار یعنی (۷۸ درصد) در استان خراسان رضوی، ۱۲ هزار و ۹۹۰ هکتار (۱۸ درصد) در استان خراسان جنوبی و دو هزار و ۲۹۰ هکتار (۳ درصد) در استان های یزد، خراسان شمالی، فارس، اصفهان و کرمان و حدود یک درصد در سایر استان ها زیر کشت زعفران است.

وی گفت: پیش بینی می شود امسال ۲۹۰ تن زعفران در کشور تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه شود که به طور قطع بخش عمده تولید سال جاری نیز مربوط به استان خراسان رضوی خواهد بود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: هم اکنون ایران با ۲۵۴ تن تولید بزرگترین تولید کننده زعفران در جهان است به طوری که سال گذشته مجموع تولید زعفران در جهان ۲۷۴ تن بوده که ۹۲ درصد آن را ایران و هشت درصد آن را سایر کشورهای جهان تولید کرده اند/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.