كدخدايي:

مطرح‌كنندگان امروز "انتخابات آزاد" خودشان با همين سازوكار به مسئوليت رسيده بودند

سخنگوي شوراي نگهبان با بيان اينكه در انتخابات 88 نيز مدعيان تقلب، هيچ دليلي براي اثبات ادعاهاي خود ارائه نكردند، گفت: كساني كه اكنون "انتخابات آزاد" را مطرح مي‌كنند، خودشان نيز قبلاً با همين سازوكار انتخاباتي به مسئوليت رسيده بودند.

به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران به نقل از اداره كل روابط عمومي شوراي نگهبان، عباسعلي كدخدايي در همايش دفاتر استاني شوراي نگهبان گفت: مجامع بين‌المللي براي برگزاري انتخابات معيارهايي چون «آزاد بودن»، «مخفي‌بودن راي‌»، «سالم بودن» و... در نظر گرفته‌اند، در حالي كه اغلب اين موارد در نظام‌هاي انتخاباتي مدعي دموكراسي رعايت نمي‌شود.

وي در ادامه با تشريح فرآيند انتخابات در آمريكا و برخي كشورهاي اروپايي افزود: در اين نظام‌هاي انتخاباتي موانع حقوقي براي انتخابات آزاد مردم، آن‌قدر زياد است كه اثر آن در كاهش مشاركت مردم مشهود است.

سخنگوي شوراي نگهبان اضافه كرد: اين موانع حقوقي با توجيه نظم‌بخشي به انتخابات صورت مي‌گيرد اما عملاً در ميزان مشاركت مردم مؤثر مي‌شود زيرا مردم اميد چنداني به تأثير حضور خود در انتخابات ندارند.

وي يادآور شد: در برخي از اين كشورها، نظام‌ انتخاباتي به دو يا سه حزب، منحصر شده است و در واقع صاحبان قدرت و ثروت، تعيين كننده نتايج انتخابات هستند نه مردم. در برخي موارد يك نامزد ثروتمند با صرف هزينه‌هاي گزاف سعي كرده است با نامزدهاي دو حزب اصلي رقابت كند اما چون به كانون‌هاي قدرت وابسته نبوده است از دور رقابت‌ها حذف شده است.

سخنگوي شوراي نگهبان افزود: در ايران براي نمايندگي مجلس و نيز رياست‌جمهوري جمع كثيري ثبت نام مي‌كنند و هركس صلاحيت‌هاي مصرح قانوني را داشته باشد مي‌تواند داوطلب شود. مردم نيز مجبور نيستند به فرد خاصي راي بدهند.

معاون اجرايي و امور انتخابات شوراي نگهبان با تجليل از اهتمام مردم به انتخابات در ايران گفت: مردم كشورمان با وضو و قصد قربت پاي صندوق‌هاي راي حاضر مي‌شوند و هر داوطلبي را كه مايل باشند بر مي‌گزينند.

كدخدايي با انتقاد از طرح مباحثي چون انتخابات آزاد اظهار داشت: كدام انتخابات در ايران سالم و آزاد نبوده است؟! آيا مقصود كساني كه از انتخابات آزاد حرف مي‌زنند، انتخابات برخي كشورها است كه داوطلبان با تبليغات هرزگي سعي مي‌كنند راي مردم را كسب كنند؟

وي افزود: انجام وظايف قانوني در انتخابات موجب آزاد بودن و سالم بودن انتخابات در ايران است و در انتخابات 88 نيز مدعيان تقلب، هيچ دليلي براي اثبات ادعاهاي خود ارائه نكردند و كساني كه اكنون "انتخابات آزاد" را مطرح مي‌كنند، خودشان نيز قبلاً با همين سازوكار انتخاباتي به مسئوليت رسيده بودند.

سخنگوي شوراي نگهبان با اشاره به بيانات مقام معظم رهبري در خراسان شمالي گفت: به لطف خداوند مردم كشورمان به خوبي مشكلات را پشت سر گذاشته‌اند و مسير پيشرفت نظام اسلامي همواره صعودي بوده است.

وي تصريح كرد: دشمنان نظام از تبديل ايران اسلامي به عنوان يك الگوي الهام بخش‌، نگران است و به همين دليل با فشارها و تحريم‌هاي وحشيانه و غير منطقي به جنگ با ملت ايران آمده است.

كدخدايي با تشريح برخي از مفاد منشور ملل متحد اضافه كرد: هيچ دولتي حق مداخله در امور داخلي ديگر كشورها را ندارد اما كشورهاي استعماري، با اقداماتي در تعارض با اين اصل عرفي در صحنه بين‌الملل، به تحريم‌هاي غير منطقي، جنبه حقوقي مي‌دهد تا ديگر كشورها را از ارتباط تجاري با ايران بازدارد.

وي اظهار داشت: مگر يكي از محورهاي برنامه‌اي سازمان ملل توسعه كشورها نيست و نهادهاي بين‌المللي موظف نيستند كه به ارتقاء بهداشت در ديگر كشورها كمك كنند؟ چگونه است كه در تعارضي آشكار با اين وظيفه، تجارت دارو نيز در ذيل تحريم‌ها قرار مي‌‌گيرد؟

وي افزود: ملت ايران، بر اساس حق تعيين سرنوشت، نظامي طاغوتي را از بين برد و يك نظام مردم‌سالاري ديني را تأسيس كرد. بنابراين مخالفت با چنين نظامي، مخالفت با يك ملت است.

سخنگوي شوراي نگهبان ضمن گلايه از برخي بي‌تدبيري‌ها در داخل گفت: به جاي اينكه تقصيرها را متوجه ديگران كنيم، بايد مشكلات را با تدبير، مسئوليت شناسي و مسئوليت‌پذيري رفع كرد.

كدخدايي با تجليل از ايثار‌گري‌ها و استقامت‌هاي ملت ايران در برابر مشكلات تصريح كرد: در دوران دفاع مقدس و مقاطعي مانند 9 دي 88 شاهد بوديم كه مردم با روحيه بسيجي و مسئوليت‌شناسي، خودشان به صحنه ‌آمدند و كارهاي بر زمين مانده را داوطلبانه انجام دادند و دشمني‌ها و فتنه‌ها را از بين بردند.
انتهاي پيام/س2
   
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار