يادداشت/

آيا مي‌دانيد "مجوز سقط جنين در ايران" بدون رضايت پدر صادر می‌شود ؟

حسب ماده واحده مصوب 10/03/1384 مجلس شورای اسلامی ؛سقط درمانی با تشخیص قطعی سه پزشك متخصص و تایید پزشكی قانونی مبنی بر جنین كه به علت عقب‌افتادگی یا ناقص‌الخلقه بودن موجب حرج مادر است و یا بیماری مادر كه با تهدید جانی مادر توام باشد قبل از ولوج روح( چهارماه) با رضایت زن مجاز می باشد و مجازات و مسوولیتی متوجه پزشك مباشر نخواهد بود.


به گزارش خبرنگار حقوقي قضائي باشگاه خبرنگاران،برخی از اعمال در جوامع مختلف به طور ذاتی قبیح هستند. این رفتارها معمولاً در نظام‌های حقوقی این کشورها به عنوان جرم مطرح شده و مجازات‌هایی برای آنها در نظر گرفته شده است. از بین بردن جنینی که قرار است به دنیا آمده و از مواهب الهی بهره‌مند شود یکی از این اقدامات است که بنابر توصیه های مذهبی عملی حرام شمرده شده می‌شود.
 
 اما این مسئله به اصل این عمل قبیح بر می‌گردد و در شرایطی شاید بتوان این عمل را به طور استثنایی و با دریافت مجوزهای قانونی جایز دانست. برخی قوانین با آوردن عبارت سقط درمانی بر این گفته تاکید کرده‌اند.
 
به هر حال سقط جنین ممنوع اعلام شده و برای آن مجازاتهایی تعیین شده است.تنها سقط جنین قانونی در ایران سقط جنین درمانی است که در این يادداشت نکات حقوقی آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.


سقط درمانی شامل چه مواردي است؟

 
 سقط درمانی یا ضرورت سقط مواردی است كه بنا به علل پزشكی مجاز به سقط جنین هستیم . این علل گاهی جنینی و گاه علل مادری می‌باشد بدین معنا كه گاهی ناهنجاری‌های جنین موجب جواز سقط می‌گردد و گاه به جهت حفظ سلامت مادر اقدام به سقط جنین می شود .
 
توضیح :
 
سقط جنین به لحاظ اخلاقی، فقهی، قانونی و پزشكی فعلی حرام و جرم مستوجب مجازات و یا پرداخت دیه است . مگر آنكه عواملی باعث شود كه سقط لازم آید. با این توضیح سقط درمانی را می‌توان اینگونه تعریف كرد:( سقط درمانی ، عبارتست از اخراج عمدی جنین به خاطر حفظ حیات مادر، ویا وجود مواردی كه ادامه بارداری به مرگ جنین یا مرگ مادر منجر می شود.)
 
شرایط اساسی سقط درمانی از لحاظ قانوني :
 
1-    ادامه بارداری برای جان مادر خطرناك باشد .
 
2-    سقط قبل از حلول روح صورت پذیرد .
 

3-    خود عمل سقط جنین برای مادر خطر بیشتری نداشته باشد .

 
سقط درمانی در قانون
 

حسب  ماده واحده مصوب 10/03/1384 مجلس شورای اسلامی ؛سقط درمانی با تشخیص قطعی سه پزشك متخصص و تایید پزشكی قانونی مبنی بر جنین كه به علت عقب‌افتادگی یا ناقص‌الخلقه بودن موجب حرج مادر است و یا بیماری مادر كه با تهدید جانی مادر توام باشد قبل از ولوج روح( چهارماه) با رضایت زن مجاز می‌باشد و مجازات و مسوولیتی متوجه پزشك مباشر نخواهد بود .  متخلفین از اجرای مفاد این قانون به مجازات‌های مقرر در قانون مجازات اسلامی محكوم خواهند شد.
 
روند صدور مجوز
 

متقاضیان سقط درمانی تا پیش از چهار ماهگی می‌توانند با ارایه مدارک لازم شامل شناسنامه زن و شوهر، سه قطعه عکس تمام رخ، تصویر صفحه اول و دوم شناسنامه‌ها، معرفی‌نامه از پزشک متخصص معالج به همراه سونوگرافی معتبر و پرداخت تعرفه تعیین شده به مراکز پزشکی قانونی مراجعه و نسبت به دریافت مجوز سقط اقدام کنند.شایان ذکر است نیمی از افرادی که برای دریافت مجوز سقط درمانی به مراکز پزشکی قانونی مراجعه می‌کنند به علت اقدام دیر هنگام (بعد از چهارماهگی ) موفق به دریافت این مجوز نمی‌شوند. بنابراین رعایت مهلت اهمیت زیادی دارد. در مواردی که یک پزشک وجود نقص جدی در جنین را تشخیص بدهد و یا اندیکاسیون های جنینی و سقط محرز باشد، باید در چهارماهگی یا پیش از آن فرد را به مراکز پزشکی قانونی معرفی کند تا پس از بررسی‌های لازم مجوز سقط درمانی صادر شود.

صدور مجوز سقط جنین درمانی بدون رضایت پدر
 

از آنجا كه در قانون حضور پدر برای صدور مجوز سقط تصریح‌ نشده، پزشكی قانونی نیز برای تسهیل در امور مردم با استعلام از اداره حقوقی و با بررسی‌های لازم، دستور‌العمل جدیدی را تدوین و به مراكز پزشكی قانونی سراسر كشور ابلاغ كرد كه بر اساس آن حضور پدر برای صدور مجوز سقط درمانی الزامی نیست.
 
بر اساس دستور‌العمل جدید سازمان پزشكی قانونی از ابتدای مهر امسال به تمامی مراكز ابلاغ شد كه حضور و رضایت مادر برای صدور مجوز سقط درمانی كافی است و الزامی به گرفتن رضایت از پدر وجود ندارد.

انتهاي پيام/
 

برچسب ها: یادداشت ، سقط ، جنین ، قانونی ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار