اذعان "كريستين ساينس مانيتور":

خشم آمريكا و سلفي ها از ديدار رئيس جمهور كشورمان از قاهره

"كريستين چيك" در مقاله اي تحت عنوان "ديدار احمدي نژاد از قاهره: چگونگي نزديك شدن روابط ميان دو كشور اسلامي ايران و مصر" كه در نشريه آمريكائي " كريستين ساينس مونيتور" منتشر شده به سفر رئيس جمهور كشورمان به قاهره پرداخته و اذعان نموده كه اين سفر نقطه عطفي در روابط دوجانبه تهران و قاهره بوده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از كريستين ساينس مانيتور، نويسنده مقاله سفر دكتر احمدي نژاد به قاهره را سفري "تاريخي" مي خواند و اذعان مي كند كه اين سفر نقطه عطفي در تاريخ روابط فيمابين بوده است.

وي در ادامه مقاله مي افزايد: "محمد مرسي رئيس جمهوري مصر خواهان گسترش روابط ايران و مصر است اما مانع اصلي در اين ميان مخالفت آمريكا با اين مسئله است. هزينه برقراري روابط ميان دو كشور بيش از منافع آن است." وي در ادامه مي افزايد "دولت آمريكا سالانه به مصر در حدود 1.5 ميليارد دلار كمك مي كند و اكثر اين پول در قالب كمك هاي نظامي به دولت مصر ارائه مي شود و همچنين كمك هاي صندوق بين المللي پول به مصر نيز اسلانه 4.8 ميليارد دلار است. آمريكا با كمكهاي خود سعي دارد تا مصر را از ايران دور نمايد." 

تحليلگر كريستين ساينس مانيتور در ادامه مي افزايد "سفر مرسي به تهران و شركت وي در نشست كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد نشان داد كه مصر خواهان گسترش روابط خود با تهران است. مرسي در تلاش است تا سياست هاي دوره مبارك عليه ايران را اصلاح نمايد و سياست خارجي جديدي را تنظيم نمايد. پيشنهاد مرسي براي تشكيل كميته اي مشترك براي پايان دادن به بحران سوريه با شركت جمهوري اسلامي ايران نيز در همين راستا بوده است.

خبرگزاري آسوشيتدپرس نيز خبر داده است كه احمدي نژاد و مرسي ديداري 20 دقيقه اي در قاهره در مورد بحث پيرامون بحران سوريه و راهكارهاي لازم براي رفع آن بحث نمودند."
 
نوييسنده در ادامه مقاله خود با "مصطفي كمال السيد" استاد علوم سياسي دانشگاه آمريكائي در قاهره گفتگو كرده است.

اين استاد علوم سياسي دانشگاه قاهره با اذعان به قدرت جمهوري اسلامي ايران اظهار داشته "ايران يك قدرت بسيار مهم در منطقه محسوب مي شود و برقراري ارتباط با آن كشور از سوي مصر مي تواند به نفع دولت مصر باشد." 

وي در پايان اين تحليل مي افزايد "سلفي ها نيز نگران رابطه ايران با مصر هستند. در همين راستا سلفي ها از سفر رئيس جمهوري اسلامي ايران به قاهره خشمگين شده اند. سلفي ها احساسات و موضع گيري هاي ضد شيعه دارند و دوست ندارند مصر با يك كشور با اكثريت جمعيت شيعه روابط حسنه داشته باشد." 



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار