گزارش/

آغاز اعتلاي مجدد "تمدن اسلامي" با پيروزي انقلاب اسلامي ايران

20 بهمن روز "انقلاب اسلامی، وحدت ملی و اعتلای تمدن اسلامی" است؛ جهان‌ معاصر آبستن‌ تحولات عظیمی است‌ و عصر نويني‌ که‌ انقلاب اسلامي با رهبري امام ‌‌خميني‌(ره‌) آغازگر آن‌ بود در حقيقت‌ مقدمه انقلاب جهانی امت اسلام (چنانکه امروز شاهد بیداری اسلامی در منطقه هستیم) و زمینه‌ساز ظهور انقلاب حضرت حجت(عج) تلقي مي‌شود.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران؛ در نهضت اسلامی مردم ایران که از خرداد ماه سال 1342 آغاز و در بهمن 1357 به "انقلاب اسلامی" ختم شد، آنچه بیش از همه زمینه ساز محقق شدن این آرمان بزرگ بود "وحدت و یکپارچگی ملت ایران" و گردآمدن آنها زیر پرچم برافراشته ولایت فقیه است.

پیروزی انقلاب اسلامی...

نهضت اسلامی ایران در سال 1341 با اعتراض حضرت امام خمینی(ره) و روحانیت پیشرو به لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی و آنچه که محمدرضا شاه آن را انقلاب سفید شاه و ملت می‌خواند شروع شد.

در این لایحه، قید اسلام از شرایط انتخاب‌کنندگان و انتخاب‌شوندگان حذف و به جای سوگند به قرآن، سوگند به کتاب آسمانی آورده شد. پس از آن محمدرضا پهلوی، لوایح ششگانه‌ای را طرح و در یک رفراندوم نمایشی به تصویب رساند. امام خمینی و مراجع قم نوروز سال 1342 را عزای عمومی اعلام کردند.

در دوم فروردین 1342 نیز مجلسی به مناسبت شهادت امام جعفر صادق (ع) تشکیل شده بود که با حمله مزدوران ساواک رژیم پهلوی به مدرسه فیضیه قم به خاک و خون کشیده شد و عده‌ای از طلاب شهید و مجروح شدند.

حادثه مدرسه فیضیه قم، روحانیت و مردم را مصمم‌تر کرد و حضرت امام(ره) در سخنرانی تاریخی خود در عاشورای همان سال به شاه و آمریکا و اسرائیل حمله شدیدی کردند.

به دنبال این سخنرانی مهم و تاریخی، عوامل رژیم، حضرت امام را در شب 15 خرداد 1342 دستگیر و به تهران منتقل کردند. با اعلام این خبر در شهرهای مختلف، تظاهرات عظیمی بر پا شد و رژیم پهلوی دستور سرکوب این قیام را داد. در قیام تاریخی پانزده خرداد 1342 که نقطه عطفی در ابتدای نهضت اسلامی بود، هزاران نفر از مردم شهرهای مختلف به شهادت رسیده و یا مجروح شدند.

نهضت اسلامی مردم ایران، که از سال 1342 آغاز شده بود در دی ماه سال 1356 با شهادت مشکوک سید مصطفی خمینی، فرزند حضرت امام(ره) در نجف اشرف، وارد مرحله تازه‌ای شد و امواج خروشانی در بین مردم به پا کرد. امام خمینی این حادثه را از الطاف خفیه الهی دانستند.

به دليل محبوبیت امام خمینی(ره) در بین مردم، روز 17 دی 1356، در روزنامه اطلاعات مقاله اهانت آمیزی تحت عنوان "ایران و استعمار سرخ و سیاه" با امضای مستعار "احمد رشیدی مطلق" با دستور شاه و دربار، علیه امام خمینی به چاپ رسید. مراجع، مردم و طلاب قم در اعتراض به این مقاله اهانت آمیز، قیامی تاریخی را در 19 دی 1356 به ثبت رساندند که این قیام نیز توسط عوامل رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده شد.

پس از این حادثه نیز قیام های زنجیره‌واری در سراسر کشور شکل گرفت.

17 شهریور 1357 نیز نقطه عطف دیگری در تاریخ انقلاب اسلامی است؛ روز جمعه 17 شهریور، مردم، بیخبر از اینکه رژیم حکومت نظامی اعلام کرده است به خیابان‌ها ریخته و ارتش شاه در میدان ژاله (شهدا) به روی مردم بی دفاع آتش گشود و خیابان‌های اطراف را غرق در خون مردم بیگناه کرد. هفده شهریور بدین شکل در تاریخ انقلاب به جمعه سیاه معروف شد.

از روز 17 شهریور تا 12 بهمن 1357 هر روز زمینه‌های سقوط رژیم شاهنشاهی بیش از دیروز فراهم می‌شد؛ روز 12 بهمن 1357 حضرت امام پس از 15 سال تبعید به ایران بازگشتند و با تشکیل "دولت موقت" به دستور امام خمینی(ره) پیروزی انقلاب اسلامی برای مردم مسجل شد.

و سرانجام شب 21 بهمن، در نیروی هوایی تهران، درگیری مسلحانه بین عده‌ای از افراد این نیرو و گارد شاهنشاهی پیش آمد که با دخالت مردم، درب پادگان ها به روز مردم باز شد و سلاح هایی به دست مردم افتاد. سران ارتش دست اندر کار کودتا شدند و در روز 21 بهمن از ساعت چهار بعدازظهر اعلام حکومت نظامی شد.

امام اعلام کردند که مردم به حکومت نظامی اعتنا نکنند. مردم در روز22 بهمن به مراکز دولتی، نظامی، انتظامی و رادیو و تلویزیون یورش برده و آنها را فتح کردند. با فرار بختیار از ایران و اعلام بیطرفی ارتش در روز 22 بهمن 1357، انقلاب اسلامی ایران پس از سالها مجاهدت، ایثار، فداکاری و مقاومت در راه رضای الهی با رهبری بی نظیر حضرت امام خمینی و به همت مردم سرافراز ایران به پیروزی نهایی رسید.

وحدت ملی...

پیروزی مردم ایران در به ثمر رساندن یکی از بزرگترین انقلاب‌های قرن، ثمره سال‌ها تلاش مردم ایران در رسیدن به استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بود؛ مردم ایران اعم از مسلمان و مسیحی، شیعه و سنی، ترک و کرد وعرب و بلوچ، فقیر و غنی، عوام و خواص همه با گردآمدن زیر یک پرچم و با رهبری حضرت امام خمینی(ره) مصداق «واعتصمو به حبل الله جمیعا» شدند و توانستند با "وحدت و یکدلی" سدی محکم بوجود آوردند که سیلاب انواع دشمنان خارجی و داخلی نتواند خللی در این دژ متحد و آرمان خواه ایجاد کند.

"محسن کوهکن"، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران؛ درباره مهمترین عامل وحدت مردم ایران در پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت :اتحاد و وحدت همیشه به "محور" نیاز دارد؛ چنان كه وقتی خداوند در قرآن می‌فرمايند «واعتصموا...» پس از آن «...بحبل‌الله» می‌آید؛ در واقع از دیدگاه اعتقادی ما یک ستون و عامل مورد نیاز است تا وحدت حول آن شكل بگيرد در انقلاب اسلامی نیز مردم حول محور رهبری و ولایت توانستند متحد شوند.

وی با بيان اينكه به تعداد انسان‌ها سليقه و ايده وجود دارد، گفت: اگر قرار باشد افراد براساس سلایق فردی حرکت کنند، هیچ دو نفری نمی‌توانند دور هم جمع شوند

"آيت‌الله محسن مجتهد شبستری" عضو مجلس خبرگان رهبری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، با اشاره به فرمايش " امام‌ خمینی(ره)" مبني بر اينکه "انقلاب ما انفجار نور بود"، اظهار داشت: این انقلاب به رهبری امام خمینی(ره) و پشتیبانی ملت ایران به ثمر رسید و وحدت عامل مهمي در تداوم آن داشته است.

اعتلای تمدن اسلامی...

"وحدت مردم مسلمان ایران" که عنوان بزرگترین کشور شیعه را به خود اختصاص داده‌اند موجب شد تا در چهاردهمين قرن اسلامي، انقلابي بزرگ براي ايجاد مقدمات ظهور منجي به راه اندازد؛ انقلابي كه تمامي رنج‌ها و سرزنش كشيدن‌هاي گذشته را معنا مي‌كرد و می‌توانست تحول بزرگي را در صحن جهاني پديد آورده است.

در واقع نهضت اسلامی مردم ایران با وحدت بی‌نظیر مردم و بر اثر تلاش‌های نيروهاي انقلابي، به رهبری امام‌خمینی(ره) نه تنها نظام سلطنتي را برچيد، بلكه يك نظام اجتماعي، اقتصادي و سياسي جديد را براساس آموزه‌هاي دين اسلام بر پا کرد که توانست الگوی بسیاری از امت‌های مسلمان برای انجام حرکت‌های انقلابی باشد.

مقايسه اهداف و آرمان‌هاي درخشان انقلاب اسلامي به‌ويژه در زمينه‌هاي فکري و فرهنگي اثبات‌کننده تأثير ممتاز انقلاب اسلامي در زمينه‌سازي و فراهم کردن بسترهاي اعتلای تمدن اسلام در جهان است.

اما آنچه ذکر آن ضروریست اینکه امام‌خميني‌(ره) با وقوف‌ بر رسالت‌ خطير و الهي‌ خود، هدف‌ نهايي انقلاب‌ اسلامي‌ را امري‌ فراتر از تغيير حکومت و مسائل اقتصادي؛ يعني‌ زمينه‌سازي‌ انقلاب‌ جهاني‌ اسلام‌ و فراهم‌ آوردن‌ مقدمات‌ ظهور منجي‌ عالم‌ بشريت‌ حضرت‌ ولي‌عصر(عج) ‌دانسته و براين‌اساس‌، به‌ هدايت‌ و رهبري‌ انقلاب‌ اسلامي‌ و تحولات‌ ناشي‌ از آن‌ اقدام كرده‌اند.

ايشان در ماه‌هاي آخر عمر پربرکت خويش، به صراحت در این زمینه می‌فرمایند: «مسئولان ما بايد بدانند كه انقلاب ما محدود به ايران نيست، انقلاب مردم ايران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمدارى حضرت حجت است كه خداوند بر همه مسلمانان و جهانيان منت نهاد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار داد ... بايد دولت جمهورى اسلامى تمامى سعى و توان خود را در اداره هرچه بهتر مردم بنمايد، ولى اين به آن معنا نيست كه آنها را از اهداف عظيم انقلاب، كه ايجاد حكومت جهانى اسلام است، منصرف كند».

انقلاب اسلامی، وحدت ملی و اعتلای تمدن اسلامی...

بنابر بر این گزارش در قرن 14 هجری قمری (قرن 20 میلادی) انقلابی در ایران با هویت اسلامی شکل گرفت که برآمده از چیزی جز باور به اعتقادات دینی، تلاش برای تحقق آرمان‌ها و ارزش‌های انسانی، وحدت و یکپارچگی در بین مردم و تجمع آنها گرد محور ولایت و رهبری نبود.

همچنین آنچه در طی 34 سال عمر انقلاب اسلامی ایران موجب اعتلا و استمرار آن شده است، وجود همین ایمان و اعتقاد به اصل ولایت فقیه و حفظ وحدت از سوی مردم، علیرغم تمام هجمه‌ها و تهدیدات دشمن است.

در پایان باید گفت پس از انقلاب اسلامي، جهان‌ معاصر آبستن‌ تحولات عظیمی است‌ و عصر نويني‌ که‌ انقلاب اسلامي با رهبري امام ‌‌خميني‌(ره‌) آغازگر آن‌ بود در حقيقت‌ مقدمه انقلاب جهانی امت اسلام (چنانکه امروز شاهد بیداری اسلامی در منطقه هستیم) و زمینه‌ساز ظهور انقلاب حضرت حجت(عج) تلقي مي‌شود.

بنابراين از وظايف و مسئوليت‌هاي ماست كه از نظام مقدس جمهوري اسلامي پاسداري كنيم و در ترويج و کارآمدي ارزش‌های اسلامی و به ثمر رسيدن اهداف آن، به منظور زمينه‌سازي براي قيام حضرت مهدي(عج) تلاش همه‌جانبه کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار