اردبیل/

شناسایی و معرفی 70 مجتهد دینی در اردبیل/ غنای مفاخر دینی در استان

رئیس بنیاد دائره المعارف استان اردبیل گفت: تاکنون 70 مجتهد اردبیلی در موزه مفاخر دینی استان شناسایی، بررسی و معرفی شده اند.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ،حجت الاسلام مهدی نوروزی تصریح کرد: با بررسی اسناد تاریخی و مسلم شدن درجه اجتهاد یک روحانی، این فرد به عنوان مفاخر دینی انتخاب و اطلاعات مربوط به زندگی فردی و کاری وی جمع آوری شده است.

وی با بیان اینکه از جمله اهداف بنیاد دایره المعارف شناسایی نخبگان علمی، فرهنگی و سیاسی است، اضافه کرد: در پی تحقیقات انجام شده مشخص شد استان اردبیل از مفاخر دینی غنی است که بسیاری از آنها در مرحله اجتهاد بوده اند.

نوروزی با تاکید به مشابه بودن وجود این تعداد مجتهد در یک استان متذکر شد: مفاخر دینی گنجینه دینی و برگی از تاریخ دینی این منطقه بوده و با استناد به زندگی آنها می توان حرکتهای عظیم تبلیغی و معنوی در زمان حیات آنها را مطالعه کرد.

به گفته رئیس بنیاد دائره المعارف استان برهه تاریخی حیات این مفاخر از یک سده اخیر است و به غیر از موارد معرفی شده در محل بنیاد دایرالمعارف استان نمونه های دیگر نیز در حال مطالعه و بررسی است.

مفاخر حوزه قفقاز شناسایی و معرفی می شود

وی افزود: بنیاد در ابتدای فعالیت نیروی خود را بر شناسایی مفاخر دینی متمرکز کرده بود اما در حال حاضر تلاش بنیاد حرکت به سمت شناسایی مفاخر فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و علمی است.

نوروزی تصریح کرد: در همین راستا مفاخر حوزه قفقاز شناسایی شده و به زودی در قالب آلبوم و برپایی نمایشگاه معرفی خواهد شد.

وی معتقد است: شناسایی مفاخر استان می تواند علاوه بر مطالعه احوال گذشتگان منابع غنی مطالعاتی برای پژوهشگران و محققان را نیز فراهم کند.

گفتنی است: چهره مفاخر دینی استان با نقاشی استاد حسن مردانه و بیان احوال آنها با خوشنویسی خوشنویسان استان در محل موزه مفاخر دینی در بنیاد دایره المعارف استان به نمایش عمومی گذاشته شده است.
/ک 

برچسب ها: تاریخ ، سده ، اخیر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.