بررسي رابطه "اخلاق و سياست" در برنامه نگاه يک/

مظفر: وجود اختلاف نظر در ميان افراد امري طبيعي است / صفار هرندي: مصالح عمومي يک دولت، مجلس و کشور نبايد تحت شعاع دعواهاي شخصي افراد قرار گيرند

در برنامه شب گذشته نگاه يک رابطه "اخلاق و سياست" با حضور حسين مظفر و محمدحسين صفارهرندي بررسي شد.

به گزارش حوزه سياسي باشگاه خبرنگاران در برنامه شب گذشته نگاه يک "حسين مظفر" وزير آموزش و پرورش سابق دوران اصلاحات و "محمدحسين صفارهرندي" وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي در ارتباط با رابطه اخلاق و سياست در جمهوري اسلامي به بيان نقطه نظرات خود پرداختند.

در ابتداي برنامه حسين مظفر در پاسخ به اينکه افراد براي ورود به عرصه سياست در جامعه ديني چه مسائلي را بايد مورد توجه قرار دهند، گفت: با توجه به اينکه عرصه سياست ورزي عرصه حساس است چنانچه قواعد آن مورد توجه قرار نگيرد لطمات زيادي به کشور وارد مي‌شود.

صفارهرندي در ادامه با بيان اينکه آميختگي ميان قدرت و سياست کاملا محرز است، گفت: افراد بايد از اينکه عرصه سياست را رها کنند تا به قدرت منتهي شود کاملا پرهيز کنند و بايد يکسري ضوابط و قانونمندي‌ها را در سطح بالاي سياست ورزي حاکم کنيم تا بتوانيم به اهداف خود در عرصه سياست برسيم.

وي ادامه داد: اينکه هر شخصي براي پيشبرد خواسته‌هايش و يا تثبيت منافع حزب و تشکيلاتش از هر امکاني براي تضعيف رقيبش استفاده مي‌کند، کاري نادرست است و در جهت برهم زدن
سامانه اجتماعي است.

 مظفر نماينده مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به اينکه برخي افراد براي اثبات خود، نفي ديگران را به کار مي‌گيرند عملي پسنديده از سوي سياسيون به حساب مي‌آيد، گفت: علماي علم اخلاق براي به کمال رسيدن افراد در جامعه دو شيوه را مطرح مي‌کنند مبني بر اينکه فرد براساس ظرفيت‌هايش براي رسيدن به اهدافش تلاش کند که بسيار شيوه مطلوبي است اما در مقابل آن برخي از افراد داراي ضعف‌هاي نفساني‌اند و به جاي اين که خود را بالا ببرند سعي در به پايين کشاندن ديگران را دارند و اين يک شيوه کاملا غيراخلاقي است.

وي گفت: وجود اختلاف نظر در ميان افراد امري طبيعي است و چنانچه در مسير رضاي خدا بخواهيم به يک هدف مقدس بدون استفاده از نفسانيات برسيم امري پسنديده است ولي چنانچه براي رسيدن به قدرت برداشت‌هاي شخصي و مطامع نفساني را مد نظر قرار دهيم يک امر ناپسنديده  و نشان دهنده عدم آگاهي آن فرد به آموزه‌هاي اسلامي و يا نگاه غلط‌‌شان به قدرت است و اين که توانمندي ذاتي را در خود نمي‌بينند در نتيجه بر دوش ديگري سوار مي‌شوند.

صفارهرندي ادامه داد: نمايندگان مجلس مي‌توانستند تعامل بيشتري با وزير سابق به خرج دهند‌، موضوع اين استيضاح به عملکرد وزير برنمي‌گشت و موضوع مورد نقد نمايندگان در ارتباط با وزير کار و رفاه اجتماعي، واگذاري حوزه اختيارات فرديش به ديگران بود و اينکه شخص مربوطه در زير مجموعه شما، صلاحيت حضور در يک سمت جديد را ندارد.

وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي تصريح کرد: مصالح عمومي يک دولت، مجلس و کشور نبايد تحت شعاع دعواهاي شخصي افراد قرار گيرند و در اين لحظه ما دلمان نمي‌خواهد بعد از کلام رهبري در جمع مردم آذربايجان به اين مسائل دامن بزنيم.

مظفر تصريح کرد: مجلس تا آخرین لحظه به دنبال برون رفت از این ماجرا و خاتمه استیضاح بود و حتی رئیس مجلس من را براي تشکيل جلسه‌اي مأمور کردند تا استیضاح مطرح نشود ولي استیضاح کنندگان در این قضیه جدی بودند چرا که چند کار غیرقانونی صورت گرفته بود.

وي ادامه داد:‌  رئیس قوه مقننه تمام تلاش خود را کرد تا این استیضاح مطرح نشود و در جلسه‌ای که شیخ الاسلامی و چند تن از معاونینش به همراه تعدادی از استیضاح کنندگان حضور داشتند وزیر کار قبول کرد که به قانون تمکین کرده و چند روز بعد با بررسی هیئت امنا مصوبه جدیدی برای جابجایی بگیرد.

نماینده مجلس نهم افزود: مجلس شورای اسلامی با اصل موضوع استیضاح موافق نبود اما مسایلی که در آن روز خارج از چارچوب اخلاقی و قانونی در مجلس اتفاق افتاد این مسایل را به وجود آورد.

صفارهرندی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تبعات مطرح کردن اسم افراد قبل از اینکه اعلام جرمی علیه آنها در قوه قضاییه مطرح شده باشد چيست، اظهار داشت: دل مردم از مفاسد اقتصادی خون است و در این عرصه اگر کسی علم مبارزه با مفاسد به خصوص مفاسد اقتصادی را بلند کند مردم از وی حمایت می‌کنند.

وي افزود: افشاگری در دین ما امر مذمومی است و ما حق نداریم در مورد آبروی اشخاص در حالی که هیچ حجت قانونی و شرعی نداریم دست به افشاگری بزنیم و صرفا کسانی را که در مظان اتهام هستند در تریبون عمومی جار بزنیم و آنها را متهم کنیم.

در ادامه مظفر به مسئله حق الناس اشاره کرد و گفت:‌ حق الناس فقط مربوط به مسایل مادی نیست که به راحتی قابل جبران باشد؛ حق الناس معنوی امکان جبران نداشته و یا به سختی قابل جبران است پس ما نباید به سادگی با آبروی افراد بازی کنیم چرا که اثر آن به سادگی از ذهن مردم نخواهد رفت و حتی مطبوعات نیز باید مراقب قلم و بیان خود باشند که اگر به ناحق آبروی کسی رفته باشد این حق الناس قابل جبران نیست.

صفارهرندی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اقدامات به ظاهر افشاگرانه چه تبعات و پیامدهایی بر جامعه خواهد داشت، گفت:‌ دستاورد انقلاب اسلامی و یکپارچگی میان ملت به خاطر خطاهایي در برآورد و برداشت‌ها در جامعه به هم خورده و بعضی‌ها ارزش وحدت را آن طور که باید درک نکرده‌اند و نمی‌دانند که نباید این گوهر گرانبها را به سادگی از دست داد و از قطبی شدن جامعه باکی ندارند.

وي افزود: مردم بر صراط مستقیم خود حرکت می‌کنند اما بعضی‌ها با اینکه ادعا دارند با حزب مخالفند اما عملشان و باطنشان تفرقه انگیز است چرا که حزب های بی تابلو بدترین نوع کار حزبی است.

مظفر گفت: فضای عمومی باید در آرامش باشد و این آرامش باعث هم افزایی بین نیروها و توانمندی آنها خواهد شد و مسئولان باید با وحدت و همکاری عمل کنند تا به سادگی از پس مشکلات برآیند.

صفارهرندی تصريح کرد:‌ من عضو دولت نیستم اما روی سلامتی شاکله دولت و همین طور شاکله پاکی مجلس قسم می‌خورم.

وی به حادثه روز 22 بهمن در قم اشاره کرد و گفت:‌ پدیده‌های این چنینی در سال‌های اخیر رواج پیدا کرده و ما باید نحوه درست برخورد با عاملان این حوادث را پیدا کنیم چرا که میدان دادن به این افراد که باعث تنش در جامعه می شود خطرناک است.

مظفر به حرکت فاجعه آمیز در قم اشاره و خاطر نشان کرد: حرکت اخیر در شهر خون و قیام و در برابر رئیس قوه مقننه اقدامی خلاف شرع و نوعی تعرض بوده است و با نقد و تخریب تفاوت دارد چرا که نقد باید عالمانه، مشفقانه و اخلاقی باشد.

انتهاي پيام/

برچسب ها: نگاه یک ، مظفر ، صفار هرندی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار