اراک/دانشنامه /فرهنگی

امامزاده سهل بن علي (ع) کیست؟

اين امامزاده در شهر آستانه و در سي و شش كيلومتري شهرستان اراك قرار دارد. اصل بنا متعلق به قبل از صفويه است و الحاقاتي نيز در دوره قاجار و معاصر به آن افزده شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک اين بنا بر طرحي چهار ايواني ساخته شده و در حال حاضر شامل يك هشتي چند ضلعي، حياط محصور از حجره ها، ايوان و قسمت بقعه است.كتيبه اي از سنگ مرمر لوزي شكل نيز در بالاي در ورودي رواق آن ديده مي شود. در كتيبه منظوم و گچبري شده بنا تاريخ آغاز قرن دوازدهم هـ.ق امده است. در دو طرف ايوان جبهه جنوب شرقي دو گذرگاه براي داخل شدن به آرامگاه وجود دارد. در دور تا دور حياط حجره هايي ديده مي شود. جبهه بيروني اين حجره ها با كاشي هاي به رنگ هاي ابي، سبز و سفيد تزيين شده است.

از ايوان بزرگ (جنوب شرقي) يك در به يك راهرو باز مي شود. اين راهرو به شكل دايره به دور اتاقي كه مقبره سهل بن علي (ع) در آن اتاق است، مي چرخد. از اين جهت سبك معماري اين امامزاده مورد اهميت است كه بر خلاف بيشتر امامزاده ها بناي اين زيارتگاه داراي راهروي دايره شكلي به گرد خويش است. پنجره هاي چوبي مشبكي در بالاي اتاق آرامگاه كار گذاشته شده كه سبب تهويه هوا و تامين نور بنا مي شوند.

گنبد بنا دو پوش است و گنبد بيروني چندين بار دستخوش تغيير شده است. اين گنبد ابتدا آجر پوش بوده، سپس در دوره پهلوي با انجام تغييراتي آن را از سيمان و بتون آرمه ساخته اند. بعدها از صفحات مسي براي پوشش گنبد استفاده كرده اند.

زير سقف گنبدخانه داراي تزيينات و نقش و نگارهاي رنگي است و سقف ايوان نيز مقرنس كاري هاي زيبايي دارد. پوشش بيروني گنبد نيز در حال حاضر از كاشي هاي خشتي سبز رنگي پوشيده شده و دور تا دور كمر گنبد با آياتي از قرآن كريم تزيين يافته است. داخل ايوان بزرگ بنا داراي تزيينات آيينه كاري بسيار زيبايي به شكل هاي اسليمي، هندسي و گياهي است. مصالح به كار رفته در اين بنا شامل آجر، سنگ، چوب، گچ و… است.

تزيينات بنا شامل نقاشي و قطاع سازي نيم گنبدها، دو كتيبه گچبري و چند پنجره چوبي مشبك بزرگ و كتيبه هايي به خط نسخ است. اين كتيبه ها و صندوق موجود در بنا از نظر هنر حكاكي داراي ارزش بسيار است.

در و پنجره هاي چوبي و منبت كاري اين بنا در دوره هاي صفويه و قاجار با لطافت و هنرمندي خاصي ساخته شده اند./س

برچسب ها: آستانه ، صفویه ، امام زاده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.