مشهد/ برای نخستین بار در نوروز امسال؛

حکاکی و سنگ نگاره‌های تاریخی در مشهد نقش می‌بندند

برای نخستین بار در ایام نوروز امسال نقش سنگ نگاره‌های تاریخی بر چهره شهر مقدس مشهد شکل می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ،هنرمند خالق این اثر هنری در این خصوص گفت: این سبک هنری برای اولین بار در فضای شهری مشهد اجرا می‌شود و به دلیل نوع کار و متریال مستحکم آن که از نوعی سنگ با قابلیت دوام زیاد استفاده شده است، به عنوان کاری ماندگار در شهر مقدس مشهد باقی خواهد ماند.

فهیمه رمضانی اهوازی افزود: این اثر دائمی به دلیل جذابیتی که برای مردم خواهد داشت، همزمان با دیگر فضاسازی‌های بهارانه مشهد رونمایی خواهد شد، اما همانند دیگر آثار نوروز تنها به ارائه نمادهای عیدانه نمی‌پردازد و به دلیل استفاده از تمامی نمادهای مرتبط با مشهد، تاریخ و هویت آن قابلیت بالایی برای نمایش دائمی دارد.

وی گفت: عنوان این کار «سنگ نگاره های تاریخی» است که برگرفته از فسیل‌های باقیمانده و همچنین نقوش آثار باستانی شهر نیشابور است و به صورت حکاکی بر روی سنگ و نقش برجسته استفاده شده است.

این هنرمند خاطرنشان کرد: با استفاده از سبک کار حکاکی بر روی سنگ، طرح‌های مورد نظر را که متناسب با تاریخ مشهد و نمادهای رضوی است، برای آن برگزیدیم و سپس آن را از دل سنگ به بیرون می‌کشیم.

وی گفت: با استفاده از چیدمان سنگ‌ها و نحوه شکل‌گیری آن به نوعی تداعی سنگ نوشته‌ها و نگاره‌های تاریخی انسان‌های نخستین در دیوارهای غارها و سنگ‌ها را به ذهن مخاطب وارد می‌کنیم؛ ولی این بار با استفاده از تزئینات و خط میخی از نمادهای آشنایی همچون غزال به جای نماد بز، به منظور اشاره به نماد «ضامن آهو» با حالت‌های انیمیشنی و رئال بهره گرفته‌ایم.

وی تصریح کرد: برای ساخت این اثر هنری تلاش کردیم تا نمادهای مشهد را از دل تاریخ به تصویر بکشیم و تزئینات حاشیه‌ای سنگ‌ها که نشانگر نمادهای باروری، زراعت، خورشید و فعالیت انسان‌ها ست به ارائه مفاهیم مورد نظر بپردازند.

به گفته وی این سنگ‌ها در اندازه‌های متفاوت 2 متر، 70 سانت و ... تهیه شده‌اند که هم اکنون در مرحله حکاکی و اجرا هستند و 25 اسفند ماه به نمایش درخواهند آمد.

هنرمند سفالگر مشهدي ادامه داد: اندازه‌های مختلف سنگ‌ها به منظور جانمایی در محیط شهری درنظر گرفته شده‌اند و با نورپردازی مناسب، به صورت چیدمانی زیبا بر روی هم قرار می‌گیرند و مخاطبان و مردم می‌توانند از گذر مابین آن‌ها از نزدیک از این اثر دیدن کنند.

رمضانی اهوازی تاکید کرد: با توجه به تجربه‌های سال‌های پیشین، برای این اثر نشیمنگاه‌ها و فضاهایی مشخص در نظر گرفته شده تا بازدید مردم و همچنین عکاسی از آن به سهولت و بدون هیچ خسارت و تضرری انجام پذیرد. به همین منظور سنگ‌هایی که در چیدمان زمینی به کار رفته چسبیده به هم نیست تا تمامی زوایای سنگ دیده شود. به همین منظور تمامی ناخالصی‌ها و تیزی های سنگ‌ها را به وسیله برنامه کاری «تخت کاری» از بین برده‌ایم تا شاهد آسیبی نباشیم.

وی ادامه داد: این اثر هنری به دلیل نوع جدید کار و سبک خاص آن‌ها تنها در یک نقطه از مشهد جانمایی می‌شود و کمیته جانمایی آثار، میدان اجمدآباد را به منظور نمایش این حکاکی درنظر گرفته‌اند.

رمضانی اهوازی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: معمولا زمانی که برای ساخت یک اثر هنری از مواد مصنوعی استفاده می‌شود، باعث دور کردن مخاطب از واقعیت می‌گردد؛ لذا متریال واقعی، به درک مردم نزدیک‌تر است. به گفته وی سنگ نیز ماده‌ای طبیعی است که همه با آن ارتباط برقرار می‌کنند و تصویرسازی بر روی آن می‌تواند باعث زنده نگه داشتن هویت‌های اصیل خراسانی شود. ضمن این که سنگ، قابلیت ماندگاری بالایی دارد و با حالت فسیل‌گونه خود ضمن جذابیت، در برابر باران و نور خورشید مقاوم است.

یادآوری می شود: فهيمه رمضاني اهوازي هنرمندی مشهدی است که به عنوان برگزيده بخش سفال چهارمين جشنواره بين‌المللي هنرهاي تجسمي فجر شناخته شده است و با برپایی چندین نمایشگاه، دارای سابقه‌ای نه ساله در حوزه‌های مختلف هنری است/س

برچسب ها: حکاکی ، سنگ نگاری ، نوروز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.