دريادار سياري:

نيروي دريايي در سياست‌هاي امنيتي، اقتصادي، تجاري و خارجي کشور تاثيرگذار است

فرمانده نيروي دريايي ارتش با اشاره به اهميت اقتصادي دريا در توسعه ملي و اقتدار پايدار گفت: نيروي دريايي در همه سياست‌هاي امنيتي، اقتصادي تجاري و خارجي کشور تاثيرگذار است.

به گزارش خبرنگار دفاعي - امنيتي باشگاه خبرنگاران، "امير دريادار حبيب‌الله سياري" در دومين "همايش ملي دو سالانه طب پيشگيري بهداشت امداد و درمان دريايي بر روي شناورهاي سطحي و زيرسطحي" که صبح امروز در دانشگاه علوم پزشکي آجا برگزار شد، اظهار داشت: نسبت خشکي‌ها در جهان 29 درصد و نسبت درياها در جهان 71 درصد است؛ در قرآن نيز 13 بار کلمه خشکي(بر) و 32 بار کلمه دريا(بحر) آمده که همان نسبت 29 به 71 است و اين از معجزات قرآن است.

فرمانده نيروي دريايي ارتش افزود: با توجه به فرموده مقام معظم رهبري، دريا يک فرصت بزرگ براي پيشرفت و حفظ منافع ملي است که ما در اين عرصه در مقابل دشمنان ايستادگي کرده و منابع و منافع خود را حفظ مي‌کنيم.

وي تصريح کرد: پيشرفت در دريا، به جغرافيا، سياست‌هاي دولت‌مردان، ويژگي‌هاي مردم، امکانات، علم و... بستگي دارد و اهميت‌هاي اقتصادي دريا که مي‌تواند توسعه ملي را به همراه داشته باشد عبارتند از تجارت از طريق حمل و نقل دريايي، توسعه مدنيت در نوار ساحلي، ايجاد بنادر، فروش دانش، صنعت دريايي و ارائه خدمات دريايي، توسعه ترانزيت کالا و فعال‌سازي کريدور شمال جنوب، استفاده از درياها به منظور ايجاد مشاغل متنوع و گسترده، بهره‌برداري از منابع غني بستر و زيربستر دريا، منابع غذايي موجود در دريا، ايجاد مزارع دريايي، استفاده از انرژي دريا و تجارت از طريق صنعت توريسم.

سياري با اشاره به اين‌که متاسفانه سواحل مکران از بندرعباس تا پسابندر که مشرف به اقيانوس است مورد بي‌توجهي قرار گرفته، گفت: اگر به موقع عمل کرده بوديم امروز به جاي دبي، بنادر چابهار و جاسک رونق فراواني داشتند که بيشتر کشورها به دليل هزينه‌هاي کمتر و امکانات بيشتر به سوي اين بنادر مي‌آمدند.

فرمانده نيروي دريايي ارتش با بيان اين که بيش از  90 درصد صادرات و واردات کشورمان از طريق حمل و نقل دريايي انجام مي‌شود، اظهار داشت: 31 درصد از مرزهاي ما مرزهاي دريايي هستند که حدود 93 درصد تجارت و صادرات و واردات کشورمان از اين طريق انجام مي‌شود، اما از 54 درصد مرز خشکي و 15 درصد مرز رودخانه، تنها در 7 درصد آن، تجارت و صادرات و واردات کشورمان انجام مي‌شود.

وي با اشاره به اهميت اقتصادي دريا در توسعه ملي و اقتدار پايدار افزود: وقتي مقام معظم رهبري به اهميت نيروي دريايي اشاره مي‌کنند، يعني اين نيرو در همه سياست‌هاي امنيتي، اقتصادي، تجاري و خارجي کشور تاثيرگذار است و اگر امروز ناوگروه ما در اقيانوس آرام پهلو گرفته و يکي از مهم‌ترين کانال‌ها به نام مالاکا را پشت سر مي‌گذارد، اين در سياست خارجي کشور، تحکيم روابط دوستي با کشورهاي ديگر و همچنين در سياست‌هاي اقتصادي کشور تاثيرگذار است.

سياري اظهار داشت: دريا براي کشور هم فرصت و هم تهديد است و امروزه يک سوم تجارت جهاني در مثلث تنگه هرمز، باب‌المندب و کانال مالاکا در جنوب شرق آسيا انجام مي‌شود و اين مثلث گلوگاه جهان است، لذا مقام معظم رهبري دستور ورود نيروي دريايي را به اين منطقه داده‌اند.

فرمانده نيروي دريايي ارتش تصريح کرد: کارشناسان خارجي اعلام کرده‌اند که هر کشوري که در شمال اقيانوس هند کنترل داشته باشد، اقتصاد و قدرت دنيا را در دست مي‌گيرد و نظريه‌پرداز بزرگ ما مقام معظم رهبري نيز معتقدند که بايد در درياها و به خصوص در اين منطقه، اقتدار داشته باشيم.

وي با بيان اين که آمريکايي‌ها سال گذشته اعلام کرده‌اند مهم‌ترين منطقه دريايي، شمال اقيانوس هند است، گفت: درياي چين جنوبي براي کنترل جنوب شرقي آسيا از اهميت خاصي برخوردار شده که دشمنان نيز به اين قضيه معترفند، لذا ورود نيروي دريايي ايران به اين منطقه در همين راستا براي جمهوري اسلامي ايران از اهميت بسياري برخوردار است.

سياري اظهار داشت: مقام معظم رهبري مي‌فرمايند که با داشتن اقتدار در دريا از طريق نيروهاي مسلح مي‌توان منافع ملي را حفظ کرد و اين از طريق قدرت دريايي به دست مي‌آيد که لازمه آن برخورداري از ناوگان نظامي، ناوگان تجاري و صنايع و علوم و زيرساخت‌هاي دريايي خوبي است.

فرمانده نيروي دريايي ارتش تصريح کرد: امروز بخش مهمي از مسائل دفاعي و امنيتي به دريا ارتباط پيدا مي‌کند و به فرموده مقام معظم رهبري اگر تهديد شويم از دريا بيش از همه تهديد مي‌شويم، زيرا دشمن ما در اقيانوس‌ها گسترش يافته که اين اهميت کار نيروي دريايي را نشان مي‌دهد.

وي با بيان اين‌که نيروي دريايي بايد خود را از تهديدهاي سطحي، زيرسطحي و هوايي حفظ کند، گفت: اين نيرو در عمق و در اقيانوس‌ها فعاليت مي‌کند و نقش‌هاي نظامي، انتظامي، سياسي، بشردوستانه و کمک به کشورهاي مسلمان و مستضعف را بر عهده دارد.

سياری افزود: نيروي دريايي در فضاي بالاي 100 زير 100 و سطح دريا بايد به طور همزمان حضور داشته و ويژگي نبردهاي دريايي در آينده قطعا با گذشته متفاوت است که عبارت است از ناهمگون، کوتاه، وسيع بودن منطقه‌اي نبرد، سريع، قاطع با شدت عمل زياد، انطباق سطوح تاکتيکي، عملياتي و راهبردي، دستيبابي به همزمان به اهداف نظامي، سياسي و... .

فرمانده نيروي دريايي ارتش اظهار داشت: نيروي دريايي براي ايفاي نقش در درياها بايد تجهيزات، دانش و آموزش، فناوري روز و نيروي انساني مومن، متخصص، ولايت‌مدار و شهادت‌طلب را داشته باشد که عنصر ولايتمداري و شهادت‌طلبي از همه مهم‌تر است.

وي تصريح کرد: جذب نيروي انساني سالم، نگه‌داري مناسب نيروي انساني و ارائه درمان مناسب براي نيروي انساني براي بازگشت به صحنه نبرد با توجه به تنوع محيط کار، زندگي، مشاغل، فعاليت‌ها و تنوع تهديدات سخت و نرم، نيازهاي پزشکي و لزوم وجود تجهيزات پزشکي متنوع و تجهيزات تخصصي متناسب با هر حوزه  از جمله ويژگي‌هاي مهم طب رزمي است.

سياري با اشاره به ويژگي‌هاي پزشک نظامي در عرصه درياها گفت: تسلط به دانش طب، تسلط کافي به دانش نظامي در هر حوزه، توانايي به‌کارگيري دانش طب در سازمان متناسب با ماموريت، شناخت عرصه‌هاي عمليات، افزايش دانش نظاميان در خود امدادي و دگر امدادي، بهداشت و حفظ سلامت از جمله اين ويژگي‌هاست.

فرمانده نيروي دريايي ارتش خاطرنشان کرد: از اداره بهداشت و درمان آجا انتظار داريم که پايش مطلوب نيروي انساني به هنگام جذب، پرداختن به وضعيت جسماني کارکنان از لحاظ مراقبت و آموزش، توجه به روحيه و روان کارکنان، استانداردسازي تغذيه مناسب با محيط، استانداردسازي لباس‌ها اعم از عمومي و تخصصي متناسب با ماموريت و افزايش دانش بهداشت محيط کار، ايجاد آمادگي علمي و عملي براي ايفاي نقش در محيط جنگ‌هاي آينده اعم از سخت، نرم و سايبري و... را انجام دهد.

وي تصريح کرد: همايش حوزه‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي دريايی در سال 93 برگزار خواهد شد و به فرموده فرمانده معظم کل قوا اين کشور دريايی(ايران) حقيقتا به يک نيروي دريايي برجسته و ممتاز احتياج دارد که حتما توسط جوانان عزيز به دست خواهد آمد.

انتهاي پيام/ش
برچسب ها: سیاری ، کارکنان ، طب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار