فارس/

دستيابي محققان فارس به دانش فني پروتکل ازدياد گلابي وحشي

محققان استان فارس موفق به دستیابی دانش فنی پروتکل ازدیاد گلابی وحشی شدند .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس ، پروتکل ازدیاد ریزافزایی گیاهی یکی از کاربردهای زیست ‌فناوری است که برای ازدیاد گیاهان در سطح جهانی مورد استفاده قرار می گیرد.

رییس سازمان جهادکشاورزی فارس گفت : استفاده از این فناوری در درختان جنگلی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و تولید انبوه نهال گونه‌های جنگلی برای جنگل کاری‌های دست کاشت و احیا جنگل‌های طبیعی را امکان‌پذیر ساخته است.

مهرزاد خرد افزود : استان فارس یکی از رویشگاه های طبیعی گلابی وحشی در ایران است و برداشت میوه درختان گلابی وحشی در جنگل‌های شهرستان سپیدان این استان از سوی ساکنین محلی و عشایر ، چرای بی‌رویه عرصه‌های جنگلی و تبدیل اراضی به باغهای دیم و آبی در سال‌های اخیر، به شدت این درخت ارزشمند را تهدید می کند.

وی اضافه کرد : با دست یابی به تکنیک ریزافزایی گلابی وحشی تولید انبوه نهال آن در حد مورد نیاز امکان پذیر شده است و می توان در تمام طول سال و در هر نقطه از مناطق معتدل ایران نسبت به تولید نهال‌های سالم و پر رشد این درخت ارزشمند اقدام نمود.

رییس سازمان جهادکشاورزی فارس گفت : دانش فنی کامل ریزافزایی گلابی وحشی شامل مناسب ترین شیوه برای استقرار نمونه‌های گرفته شده از گیاهان مادری سالم ، پر رشد و بدون بیماری ، محیط کشت بهینه ، ریشه‌دار کردن شاخسار‌های تولید شده درون شیشه ، سازگاری گیاهچه‌ها و انتقال آن‌ها به گلدان و روش تولید انبوه نهال گونه‌های مختلف گلابی وحشی در آزمایشگاه و گلخانه و انتقال آن‌ها به خاک در هوای آزاد با اجرای این طرح پژوهشی پس از 16 ماه تفحص برای اولین بار در ایران بدست آمده است ./س

برچسب ها: فارس ، ازدیاد ، گلابی وحشی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.