هشدار گروههاي حقوق بشري درباره وضع زندانيان گوانتانامو

گروههای حقوق بشری درباره وضع زندانیان گوانتانامو هشدار می دهند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛ یش از یکصد زندانی گوانتانامو ظاهرا از سه هفته پیش اعتصاب غذا کرده اند. وکلای این زندانیان می گویند اعتصاب آنها در اعتراض به شرایط زندان و توقیف وسایل شخصی آنها و توهین به مقدسات آنها ازجمله قرآن بوده است. این اعتصاب در حالی است که بیش از نیمی از آنها تبرئه شده اند اما هنوز از زندان آزاد نشده اند.

آنها به وکلای خود گفته اند از اول فوریه تاکنون، مسئولان گوانتانامو وسایل شخصی آنها را از جمله قرآن، مسواک، خمیردندان، تیغ ریش تراشی ، کتابها، عکسهای خانوادگی و نامه ها بویژه نامه های حقوقی آنها را توقیف کرده اند. مرکز حمایت از حقوق اساسی افراد اعلام کرد مسئولان زندان بدون هیچ دلیل درستی با زندانیان بدرفتار می کنند. هم اکنون یکصد و شصت و شش نفر در زندانی گوانتانامو هستند و صد و سی نفر آنها در بند شش نگهداری می شوند.

این زندانیان کسانی هستند که مشکل انضباطی درست نمی کنند و به همین علت خطرناک محسوب نمی شوند. به گفته دادستانان، همه کسانی که در بند شش هستند، به جز بیماران و افراد مسن، اعتصاب غذا کرده اند. برخی گزارشها حاکیست عده ای از اعتصاب کنندگان خون استفراغ می کنند و برخی هوشیاری خود را از دست داده اند.

شماری از آنها بستری شده اند و به زور به آنها غذا خورانده می شود. مرکز حمایت از حقوق اساسی افراد اعلام کرد اوضاع در زندان گوانتانامو به سرعت رو به وخامت است و به سطحی بسیار خطرناک می رسد. البته رابرت دران مدیر امور عمومی نیروهای ویژه گوانتانامو خبر اعتصاب گروهی زندانیان را تکذیب کرده و گفته است فقط نه زندانی اعتصاب غذا کرده است که پنج نفر آنها با شیلنگ تغذیه می شوند.

 البته این اتفاق در گذشته نیز افتاده بود. در سال 2011 بیش از پانزده زندانی گوانتانامو در اعتراض به قانون حبسهای نامحدود که اوباما آن را امضا کرده بود، اعتصاب غذا کردند. در سال 2007 بیش از دوازده زندانی اعتصاب غذا کردند. در سال 2005 یکصد و بیست و هشت زندانی گوانتانامو بیش از یک ماه اعتصاب غذا کردند. در سال 2002 نیز حدود دویست زندانی گوانتانامو اعتصاب غذا کردند. 


                                    آخرين اخبار جهان را اينجا بخوانيد.  
برچسب ها: حقوق ، گوانتانامو ، بشر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار