در گفتگوی ویژه خبری شب گذشته عنوان شد؛

"تولید بنزین یورو 4 و 5" به 52 میلیون لیتر خواهد رسید/ پیشرفت 63درصد "پالایشگاه ستاره خلیج فارس"

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه تا نیمه سال آینده با اجرای طرح توسعه در پالایشگاه های کشور 52 میلیون لیتر بنزین یورو 4 و 5 تولید خواهدشد گفت: این رقم تا پایان سال 94 به 77 میلیون لیتر خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، علیرضا ضیغمی معاون وزیر نفت در گفتگوی ویژه خبری با اشاره به اینکه یکی از اهداف اصلی طرح توسعه در "پالایشگاه شازند اراک" افزایشی ظرفیت پالایشی از ١٧٠ هزار بشکه به ٢٥٠ هزار بشکه در روز است، افزود: میزان استحصال بنزین تا سقف روزانه ١٢ میلیون لیتر با کیفیت یورو ٤ و ٥ امکانپذیر شده است.

ضیغمی همچنین خاطرنشان کرد: اجرای طرح افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت فرآورده‌های نفتی با هدف افزایش ظرفیت پالایشی از 170هزار بشکه در روز به 250 هزار بشکه در روز از نیمه‌ دوم سال 1385 آغاز شده است که با راه‌اندازی طرح توسعه‌ این با کیفیت‌ترین بنزین کشور در واحد‌های اکتانایزر و آیزومریزاسیون، با هدف تولید بنزین با اکتان 95 برای بنزین سوپر و 90 برای بنزین معمولی تولید می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران درباره مشخصات فنی این واحد پالایشی گفت: طرح افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت فرآورده های "پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند" با هدف افزایش تولید بنزین این پالایشگاه به روزانه ١٦ میلیون لیتر و کاهش نفت کوره از روزانه ٩ میلیون لیتر به ٢,٤ میلیون لیتر احداث شده است.

وی ادامه داد: در این پالایشگاه ارتقای کیفیت از یورو 2 به یورو 4 و5 ، تغییر خوراک پالایشگاه که تا قبل از اجرای پروژه از نفت سبک آسماری که گرانترین نفت کشور بود را دنبال کردیم.

ضیغمی افزود: با اجرای این طرح، بهینه سازی مصرف انرژی و کاهش مواد آلاینده زیست محیطی، تطبیق فرآیند پالایش با فرآورش نفت خام ترش و سنگین صادراتی و استحصال ٦٥٠ تن در روز گوگرد در این پالایشگاه محقق شده است.

وی گفت: واحد RCD تصفیه ته مانه برج خلا و اتمسفریک با هدف تولید ١,٥ میلیون لیتر گازوئیل در روز، واحد RFCC با هدف تولید و تصفیه ٨ میلیون لیتر بنزین در روز، تصفیه نفت گاز با هدف ارتقای کیفی ٨.٥ میلیون لیتر در روز، واحد بازیافت گوگرد و جامدسازی گوگرد، تصفیه گاز مایع، بازیافت پروپیلن و تصفیه هیدروژنی بنزین از جمله واحدهای جدید پالایشی این واحد است.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه پالایشگاه های کشور از از جمله آبادان و اصفهان قدمت 70 تا 50 ساله دارند اظهار داشت: پالایشگاه امام خمینی و بندرعباس نیز از قدمت 18 تا 14 سال برخوردار است بطوریکه گوگرد تولیدی آنها با استاندارد بین 28 تا 30 درصد است که بایستی به 10 درصد برسد.

ضیغمی اضافه کرد: در چشم انداز برنامه پنجم توسعه نفت کوره باید از 10 درصد به 7 درصد استاندارد مورد نظر برسد.

وی با تاکید براینکه پروژه های اجرایی در این پالایشگاه منطبق با طرح های زیست محیطی هستند گفت: واحدهای با ارزش در این پالایشگاه وجود دارد باید تولیدات این پالایشگاه از جمله گاز مایع از یک میلیون تن در روز به 3.6 میلیون تن، پروپلین که برای اولین بار در پالایشگاه ها تولید می شود از صفر به 1.2 میلیون لیتر، بنزین از 4 میلیون لیتر به 16 میلیون لیتر، نفت سفید از 4.2 به 6 میلیون لیتر، نفت و گاز از 1.5 میلیون لیتر 9 میلیون و گوگرد از 70 تن در روز به 700 تن در روز افزایش یابد.

*** "تولید و مصرف" برابر شد

مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران، با اشاره به اینکه در حال حاضر مصرف بنزین در کشور 63.5 میلیون لیتر است  افزود: در سال گذشته میزان مصرف 59.5 میلیون لیتر بود و امسال به  63.5 میلیون لیتر رسیده است مردم باید در مصرف این فراورده با ارزش صرفه جویی کنند.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: در سال 85 پایه تولید بنزین کشور 43 میلیون لیتر بوده و مصرف بالای 73.5 میلیون لیتر که حدود 30 میلیون لیتر در روز بنزین وارد کشور می شد بنابراین با نصب و راه اندازی واحدهای جدید در تمام پالایشگاه ها از واردات بنزین بی نیاز شدیم.

وی تاکبد کرد: در حال حاضراز 73.5 میلیون لیتر تولید بنزین حدود 5 میلیون اکتان افزا به پالایشگاه تزریق می کنیم پالایشگاه تبریز، اصفهان،  لاوان و بندرعباس تا خرداد 92 به بهره برداری کامل می رسند و با راه اندازی این پروژه ها وابستگی به بنزین سوپر و اکتان افزا به این پالایشگاه ها قطع می شود می توانیم ادعا کنیم تولید ما بیش از مصرف است بطوریکه تولید 70 میلیون لیتر و مصرف 65 میلیون لیتر بیشتر نباشد در حال حاضر تولید و مصرف 63.5 میلیون لیتر است با این فرق که اکتان افزا را از پالایشگاه امام خمینی به اصفهان، تهران و شیراز ارسال می کنیم و تبریز و لاوان که در خرداد 92 به بهر ه برداری می رسند نیاز ما به پتروشیمی نیز ما قطع خواهد شد.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه تولیدات این پالایشگاه از استاندارد یورو 2 به یورو 4 و 5 از 4 هزار و 300 میلیارد تومان پروژه بوده افزود: معادل ارزی این طرح ها 4.3 میلیارد دلار است و این پالایشگاه 18 یک پالایشگاه 18 ساله و جوان کشور محسوب می شود و 60 درصد اعتبارات این طرح برای ارتقای کیفیت محصولات و تبدیل یورو 4و 5 و مسایل زیست محیطی استفاده شده است.

وی با تاکید براینکه تا نیمه سال آینده 52 میلیون لیتر بنزین یورو 4 و 5 ، 18 میلیون لیتر بنزین معمولی، 30 میلیون لیتر نفت و گاز تولید می شود خاطر نشان کرد: تا پایان سال 94 این رقم به 77 میلیون لیتر بنزین یورو 4 و 5  و 2.8 میلیون لیتر بنزین معمولی در پالایشگاه های موجود با اجرای طرح توسعه پالایشگاه آبادان و ارتقای کیفیت پالایشگاه اصفهان خواهد رسید .

ضیغمی با اشاره به اینکه ستاره خلیج فارس تا پایان برنامه پنجم توسعه در مدار سرویس قرار خواهد گرفت اظهار داشت: 35 میلیون لیتر بنزین یورو 5 به بالا تا یورو 7 در این پالایشگاه تولید خواهد شد ستاره خلیج فارس با اعتبار 3.07 میلیارد یورو توسط بخش خصوصی در حال انجام است و پیشرفت این طرح 63 درصد است.

وی خاطرنشان کرد: تمام تجهیزات این پروژه سفارش داده شده و بخش عمده ای نیز در حال ساخت است خوراک این طرح معیانات ترش از عسلویه که 360 هزار بشکه است و تا پایان سال 92 قسمتی از این طرح راه اندازی می شود و تا پایان برنامه پنجم توسعه 35 میلیون لیتر بنزین با اکتان بالای 95 و 15 میلیون لیتر بنزین یورو 5 تولید خواهد شد.

مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران، با اشاره به اینکه در سال گذشته 400 میلیون یورو به این پروژه تزریق شده بود اظهار داشت: با تزریق یک میلیارد دلار در سالجاری توسط ریاست جمهوری و وزیر نفت همچنین 500 میلیون یورو فاینانس بانک ملت که از این میزان 300 میلیون یور جذب شده است اگر یک میلیارد دلار دیگر برای این طرح سرمایه گذاری شود تا نیمه اول سال آینده تولید بنزین یورو 4 و 5 به 52 میلیون لیتر خواهد رسید.

*** سه پالایشگاه در خرداد 92 در مدار سرویس قرار می گیرد

وی اضافه کرد: در حال حاضر آبادان 3 میلیون، تندگویان تهران 3 میلیون، شازند اراک 16 میلیون و مابقی که لاوان، تبریز، اصفهان که تا خرداد سال آینده در مدار سرویس قرا ر خواهند گرفت در مجموع تولیدات بنزین به عدد 52 میلیون لیتر خواهد رسید.

وی تاکید کرد: منابع مالی پالایشگاه شازند از طریق اوراق مشارکت، منابع داخلی صندوق توسعه ملی و فاینانس بانک ملت تامین شده است.

*** تخصیص 2.6 میلیارد یورو برای پالایشگاه اصفهان

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه برای پالایشگاه اصفهان حدود 2.6 میلیارد یورو از طریق کنسرسیوم داخلی و خارجی قرارداد بسته شده است گفت: این پروژه به سه میلیارد دلار هزین نیاز دارد اگر یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به این طرح اختصاص یابد با به بهره برداری رسیدن این پالایشگاه شاهد افزایش تولیدات در بخش های مختلف پالایشگاه شازند خواهیم بود.
وی تصریح کرد: پالایشگاه های تبریز، لاوان و فاز یک اصفهان از منابع داخلی خودشان برای توسعه طرح استفاده می کنند.

*** دستیابی به دانش بومی با وجود تحریم ها

ضیغمی خاطرنشان کرد: واحدهای RCD و RFCC  در دنیا یک صنعت پیچیده است و دشمنان اسلام تعجب می کنند که کشور ما به این دانش دست یافته  و متخصصان ما با اتکا به دانش بومی تحریم های انها را خنثی کردند.

وی یادآور شد: تحریم های دشمنان علیه ایران اسلامی موجب شد تا از ظرفیت های داخلی بیش از پیش استفاده شود و در این زمینه دولت های نهم و دهم روند توسعه در حوزه نفت و گاز را افزایش داد.

در ادامه رشید سیدیان مجری طرح توسعه پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند اراک به عنوان بزرگترین طرح توسعه ای کشور که دارای واحدهای منحصر به فرد پالایشگاهی نظیر RFCC و RCD است بطوریکه امروز در این پالایشگاه گاز مایع، بنزین، پروپلین، نفت سفید، گازوئیل، گوگرد و نفت کوره تولید می شود.

وی تصریح کرد: این پروژه جزء بزرگترین طرح مهرماندگار در سال جاری است و در این پرژه مدیریت براساس آخرین استانداردهای بین المللی که در دنیا رایج است استفاده شده است  قبلا این شرکت توسط پیمانکاران ژاپنی و ایتالیای با 3 هزار نفر در ساعت فعالیت می کرد و در حالیکه  فاز دو با 90 درصد توسط پیمانکاران داخلی در 110 میلیون نفر در ساعات صورت گرفت.

*** اخذ لیسانس دانش فنی واحد ایزومریزاسیون

سیدیان با شاره به اینکه لیسانس دانش فنی واحد ایزومریزاسیون،  و تولید 11.2 میلیون لیتر بنزین برای اولین بار در این پالایشگاه صورت گرفت تصریح کرد: واحد بازیافت پروپیلن، نصب سنگین ترین تجهیز یکپارچه در کل کشور به وزن یک هزار و ٤٧٠ تن، و اولین پالایشگاه دارای واحدهای RCD و RFCC، با طراحی مطالعات خطرپذیری (HAZOP) و دریافت تندیس سطح زرین جایزه ملی پروژه برتر ایران برای اولین بار در کشور ، ساخت 13 دستگاه راکتور، احداث 6 کیلیومتر خط راه آهن برای انتقال فراورده به مبادی صادراتی را از جمله دستاوردهای ملی طرح افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت فرآورده های پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند اراک عنوان کرد.

وی مدیریت دانش  و منابع انسانی در پروژه، مدیریت محدود تدارک کالا و لجستیک، تولید 130 هزارتن اسکلت فلزی، 2.5 میلیون متر مکعب خاکبرداری، 322 هزار متر مکعب بتن ریزی، هزار و 650 کیلومتر لوله کشی و 4 هزار کیلومتر کابل کشی را از جمله برنامه های مدیریتی برای پیشبرد اهداف ذکر کرد.

مجری طرح توسعه پالایشگاه شازند اراک از انتشار تاریخ شفاهی این پالایشگاه برای اولین بار در کشور خبر داد و گفت: قرار است این کتاب به زبان خارجی نیز منتشر شود./ر
 گزارش: حبیبه رحیمیان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار