نشريه "آسيا تايمز":

موضع گيري "دوگانه" اوباما در قبال برنامه هسته اي ايران

"كاوه افراسيابي" در مقاله اي تحت عنوان "بازي خطرناك اوباما بر سر برنامه هسته اي ايران "به اظهارات دوپهلوي اوباما در مورد برنامه هسته اي كشورمان اشاره مي كند .

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از آسيا تايمز ؛ افراسيابي معتقد است كه "باراك اوباما" رييس جمهور آمريكا در مورد برنامه هسته اي ايران موضعي دوگانه را در پيش گرفته است و بازي خطرناكي را در اين باره آغاز كرده است و در اين باره مي افزايد "اوباما در حالي به رژيم صهيوينستي سفر مي كند كه همزمان در تلاش است تا مسئله برنامه هسته اي ايران را از طريق ديپلماتيك و مسالمت آميز حل نمايد. با اين حال ممكن است در اين مسير با پيگيري اين مسير با شكست مواجه شود." 

افراسيابي با اشاره به مصاحبه اخير اوباما با شبكه دو رژيم صهيونيستي كه در روز چهارشنبه انجام شده است به مواضع دوگانه وي مي پردازد و مي افزايد "مصاحبه اخير اوباما را مي توان به دو گونه تفسير كرد. در سويي مي توان گقت كه وي معتقد است كه راه ديپلماسي با ايران بر سر برنامه هسته اي آن كشور هنوز هم باز است و از سوي ديگر مي توان سخنان او را در اين باره كه گزينه "نظامي" بر روي ميز است را به گونه اي ديگر تفسير كرد. مشخص است كه اوباما "دو پهلو" عمل مي كند و مواضعي دوگانه اتخاذ مي كند. سخنان او نشان داد كه اولويت هاي پنهاني از سوي آمريكايي ها تعيين شده اند تا از طريق آنها مذاكرات هسته اي ايران و قدرتهاي جهاني عضو گروه 1+5 كه در استانبول برگزار خواهد شد به بن بست برسند." 

نويسنده با اشاره به روند مذاكرات هسته اي كشورمان و كارشكني هاي دولت هاي آمريكا و رژيم صهيونيستي در اين باره مي افزايد "از لحاظ نظري مي توان گفت كه مذاكرات نمايندگان هسته اي ايران با نمايندگان قدرتهاي جهاني در چارچوب پيمان منع گسترش سلاح هاي كشتار جمعي (ان پي تي) به نتايج مثبتي خواهد رسيد و كشورهاي جهاني نيز "حق مسلم هسته اي" را به رسميت خواهد شناخت. در اين باره تلاش هاي مشتركي از سوي دولت هاي آمريكا و رژيم صهيونيستي در اين جهت وجود دارند كه نشان مي دهند آنان در تلاش به منظور تخريب روند مذاكرات ايران و قدرتهاي جهاني هستند. در اين باره مي توان گفت كه اظهارات اوباما نشانه اي از كارشكني هاي آمريكا در مسير مذاكرات هسته اي ايران بوده است." 

كاوه افراسيابي با اشاره به بي پايه و اساس بودن اظهارات اخير اوباما در مورد برنامه هسته اي ايران مي افزايد "اظهارات اخير اوباما در مورد ماهيت برنامه هسته اي ايران در حالي بيان مي شود كه برنامه هسته اي آن كشور تحت نظارت آژانس بين المللي انرژي اتمي قرار دارد. اين اظهارات صحت گفته هاي مقامات جمهوري اسلامي ايران را نيز ثابت مي كند كه معتقدند دولت آمريكا در حال وارد نمودن فشار "رواني" بر ايران است." 

كاوه افراسيابي در ادامه با اشاره به اهداف دولت آمريكا و رژيم صهيونيستي از كارشكني در مذاكرات مي افزايد "آمريكا و رژيم صهيونيستي از كارشكني در مسير مذاكرات هسته اي ايران و قدرتهاي جهاني منافعي را دنبال مي كنند. كارشكني هاي كنوني دولت آمريكا و رژيم صهيونيستي باعث مي شود تا آنان منافع خود در منطقه را پيگيري نمايند. آنان قصد دارند تا از اين طريق قدرت منطقه اي ايران را محدود سازند. همچنين آمريكا مي خواهد سلطه خود را بر ساير كشورهاي منطقه حفظ نمايد و به آنان دستور دهد تا براي مثال از انعقاد قرارداد با جمهوري اسلامي ايران در حوزه انرژي خودداري ورزند. تك قطبي بودن قدرت به آمريكا اجازه مي دهد تا به سلطه خود بر خاورميانه ادامه دهد.

در وهله سوم نيز ادامه اين روند به دولت آمريكا اجازه مي دهد تا سلاح هاي خود را در حد گسترده اي به كشورهاي شيخ نشين حاشيه خليج فارس عضو شوراي همكاري خليج فارس بفروشد. رژيم صهيونيستي نيز از ادامه كارشكني در مذاكرات هسته اي ايران و كشورهاي عضو گروه 1+5 بهره مي برد و سعي مي كند تا از اين طريق توجهات جهاني را از مسئله فلسطين و سياست هاي توسعه طلبانه و تجاوزكارانه خود در آنجا منحرف سازد. دولت آمريكا از زمان پيروزي انقلاب اسلامي ايران در سال 1979 ميلادي استراتژي قديمي خود در مورد آن كشور را به كار گرفته است و رژيم صهيونيستي نيز همواره در صدد بوده تا اين گونه القا كه مذاكره با ايران بي فايده است."

                                             آخرين اخبار جهان را اينجا بخوانيد. 
برچسب ها: اوباما ، موضع ، هسته ای ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار